Gå till innehåll

Mitt första akvarium


Dez3d

Rekommenderade inlägg

Hej alla, dags för en liten uppdatering till. Jag har installerat en ny pump (QuietOne 3000) som är upphängd av sillikonslangen till rören och med inplastad stålvajer för att minimera ljudet och min nivåvvakt (AquaCare BasiTech III). Jag ordnade ett strilrör själv med en gersåg (bästa verktyget du kan ha) som nu är monterat på min nya standpipe (har ej hunnit testa ännu). Annars har det bara varit småsaker som kablar och kopplingar som jag nästan är klar med.

JAg hoppas att i veckan få resterande delar (autopåfyllare, värmare, salt, tester, Hydro-FLO o.s.v).

Jag har dessutom monterat upp min 35W lampa till mitt regugium, och med nuvarande kylning från fläkten går temperaturen inte över 23 grader (ännu). Dock är jag osäker om 35W räcker för caulerpa? Några råd?

Jag har 2st 100L tunnor med färdigt osmosvatten som jag har rengjort pump och sump med. Tänkte fylla huvudkaret snarast för att testa allt innan saltblandningen.

Jag har ännu flera löjliga frågor till er som kan svara:

1) Kan akvariets fogar skadas om karet lyfts på fel sätt? Har ej sett några skador, men var tvungen att bära hela karet själv några ggr på ett ganska otympligt sätt. Fick dessutom akut flytta karet utomhus i 2 dagar och det blev frost. Kan detta ha någon inverkan på karets integritet?

2) Min genomföring har plastbrickan och muttern på insidan av karet, detta gjorde jag enbart för att glasytan på insidan blev chippat när glasmästaren borrade hålet. Därför har jag gummipackningen på utsidan då jag tror det kommer att läcka med packningen på insidan. Några synpunkter?

3) Tidigare frågan om watt antal för refugium.

* Är lite nervös inför uppstarten.....har mardrömmar om att karet går sönder :skrattar:

Här kommer lite bilder:

sumpen

sump1.jpg

sump2.jpg

nvakt2.jpg

nivåvakten

nvakt1.jpg

pumpen

pump.jpg

refugium med lampan

fuge.jpg

improviserad ljuddämpare till skummaren (efter råd)

ljudd.jpg

standpipen

sp1.jpg

sp2.jpg

och från överdelen

top.jpg

Säg gärna till om ni ser något fel / tokigt / idiotiskt :ler:

Hälsningar

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 408
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ok, tyvärr så har jag inte hittat någonting som passar till min pump som insugsgaller. Kan väl inte vara en nackdel att ha galler till standpipen?

Nu kommer min cirkulation fördelar med QuietOne 300 som retur via swcd:n och för att mata regugium, sen har jag en Tunze Stream 6000 till själva karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Klubbsson!

Överdelen sitter fast med 2 haspar, lossa dom så kan man dra och lyfta ut överdelen hur lätt som helts, som bara väger runt 6 kilo.

Jag har just fyllt karet med mina första 200L osmos vatten och lagt i plexiglasskyddet på botten. Dock lär inte salt anlända före nästa vecka, men tänkte att det var lika bra att fylla osmosvattnet och låta det gå med pumparna.

Kan någon säga om en 35W växtlampa (vanlig skruvsockel) räcker för Caulerpa i refugum + 2 kg sten?

Hälsninger

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla, vill bara komma med ännu en dum fråga :smiley9:

Min möbel står på 3 reglar som jag lagt runda dämpfötter på (dom vita i ngt fibermaterial). Jag har märkt att karet skakas väldigt lätt vid beröring (exempelvis då jag öppnar/stänger luckirna till sumpen) och att det blir ringar i vattnet.

Kan detta innebäre någon risk för karet?

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, efter en hel del problem med pump och swcd så funkar allt perfekt. Jag bytte ut min QuietOne till en Eheim som jag är mycket nöjd med.

sumpen.jpg

Mitt osmosvatten har fått stå i karet i 5 dagar med och utan cirkulation p.g.a problemen och jag såg redan efter första dygnet att vattnet var lite grumligt. Dock har jag hört att detta ska vara normalt.

dimma.jpg

Jag har dessutom fått en liten ansamling av små dammpartiklar redan (får nog dammsuga lite bättre i framtiden :smiley13:

damm.jpg

Jag fick min durso nästa knäpptyst genom att installera en skruvventil till endcapen på standpipen och genom att stänga avrinningen med kulventil till ca 40%. Jag satte även på en krök på ventilen ner mot ytan för att få en hävert om något sker.

ventil.jpg

I slutet av rören i sumpen har jag meckat ihop en plastburk med filtreringsvadd som sorterar bort dom största bubblorna.

ror.jpg

vadd.jpg

Loc_linen har jag vinklat ena munstycket på vardera sida till ytan av karet.

yta.jpg

Salt anländer i morgon och lär stå klart för sten till helgen :ler:

PS. Om ni undrar varför etiketter finns överallt så är det för att jag ska kunna hänvisa min fru eller fiskvakt om något går knas....

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej alla,

Nu är det äntligen dags för mig att blanda i saltet, och om allt går som beräknat, så blir det LS inköp på söndag.

Jag har kollar mina vattenvärden från mitt kranvatten och osmosvatten och fick följande resultet:

Kranvatten: dKH = 4

Sillikat = 0.5

NO2 = 0.00

NO3 = <2.5 ppm

Osmosvatten: dKH = 0.16

Sillikat = <0.03 (troligtvis närmare noll)

NO2 = 0.0

NO3 = 0.2 ppm

Jag har räknat ut att jag har 262 liter netto i kar + sump i dom nivåer jag vill hålla. Enligt J.Svärd's lathund vill jag ha en salthalt på 1.025 vid 25 grader och får det till 9.735 kg salt (AquaMedic Reef Salt).

Efterson detta är en nystart tänkte jag hälla i ca 500-1000 gram salt var tionde minut i huvudkaret med min Tunze stream körandes och givetvis cirkulation till sumpen. Mitt vatten är ca 23 grader för tillfället, men bör vara 25 till i morgon för densitetsmätningen med refraktometern.

Vore tacksam om någon har en synpunkt på mina värden och mitt plannerade tillvägagångsätt.

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, saltet har legat i och cirkulerat sedan midnatt inatt. Densiteten verkar vara stabil på 1.0265 (35.1 ‰) enligt min refraktometer. Tänkte ta en mätning till vid 12-tiden innan jag bestämmer mig för att köpa LS idag. Ska även kolla pH och hårdheten strax.

Vattnet är lite grumligt fortfarande, men saltet verkar vara väl upplöst.

Vore det oklokt att köpa sten idag om värdena är stabila?

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag införskaffade 27kg ls från A-lagret från en hjälpsam Gabbi och kom hem med det för en stund sedan (bilder innom kort). Stenen luktade bra, d.v.s hav och har gett mitt vardagsrum en god doft :ler:

Jag tog så stora stenar med komplexa former som möjligt och med kalkalger. Jag fick med gott om rörmaskar och diverse alger (caulerpa, valonia, mm.). Ena stenen hade väldigt mycket valonia och jag skrubbade bort som största i en hink innan jag satte ner den i karet. Dock har vissa bubblor lossnat och fastnat på insuget till Streamen.

Jag såg en ganska stor mask som gömde sig när försökta få loss honom. Jag får kanske be om id om jag inte lyckas hitta själv i min bok.

Min densitet ligger och pendlar mellan 1.026-7 och jag ska försöka ersätta en 5 liter akvariumvatten med osmosvatten via sumpen.

Jag har min månlampa tänd för tillfället för att se vad som rör sig. Bör jag vara sparsam med denna belysning?

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...