Gå till innehåll

Mitt första akvarium


Dez3d

Rekommenderade inlägg

Hej alla, ny uppdatering med ett gäng bilder.

Laggeman, jag ringde men stenen var slut, dom hade endast den "icke inkörda" sorten. Får bli den vid starten!

Medans jag inväntar leverans av mina beställda varor har jag byggt klart överdelen till akvariet. Tog inte mer en sammanlagt 4 timmar och kostade runt 400:- i material. Det enda som återstår är lackning av den, vilket jag gör inatt. Den går lätt att ta bort och jag har byggt två serviceluckor vid vardera sida för att komma åt kulventilerna.

Jag tänker klä in överdelens insida med samma ljuddämpningsmatta som jag har inne i skåpet. Detta kan verka meningslöst men jag inbillar mig att det kan hjälpa lite till att motverka fuktangrepp i träet (utöver lack) och att dessa mattor är brandhämmande och ger lite skydd mot värmen som byggs upp från MH:n. Jag ska även montera in en eller kanske även 2 T5:or (blåljus) som fanns med på akvarieöverdelen när jag köpte den.

Vattentest sker på Fredag :smiley5:

Här är bilderna:

1a.jpg

1b.jpg

1c.jpg

1d.jpg

1e.jpg

1f.jpg

1g.jpg

Era åsikter uppskattas!!!

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 408
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tack alla!

Jag har ingen direkt brådska. Vill bara ha igång det innan December då jag ska sitta hemma och skriva min avhandling (bra avkoppling att titta efter nya djur =)

Jag har precis lackat första omgången och skal i morgon slipa ner och lacka 2 ggr till. Jag fyller akvariet i morgon eller Lördag och testar systemet (håll tummarna!!!)

Jag hade en orginalramp till akvariet som jag nu har klippt & skurit i för att ta vara på lysrörshållarna. Har byggt en ramp av delarna som jag ska använda till en blåljus för att kompensera för 10.000k från vardera 150W MH.

Jag får alla grejer för uppstart någon gång i nästa vecka, så det blir inte aktuellt med LS före tidigast veckan därpå.

Nelson: Lilla Elias mår bra, har gått upp 1 kg på en månad och vuxit 3 cm :smiley17:

Hälsningar

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående uppstarten tänkte jag göra detta i ordning:

1) Tvätta ur karet, sumpen och vattentunnorna med osmosvatten

2) Fylla 2 100L tunnor med osmosvatten (loggar vattenvärdena, inkl. sillikat) + en tunna till efter att vattnet flyttats till karet

3) Dra igång cirkulationen och värmare, vänta ngn timme, blanda i saltet, låta det lösa upp sig ngt dygn och mäta salthalten med refraktometer, göra ev. justeringar och logga vattenvärden)

4) 3 dagar senare, inhandla 30kg LS som jag tar och skrubbar lätt med grov borste i akvarievatten för att ta bort ev. dött material (i ena tunnan).

5) Placerar LS:en på botten av karet (ej stapla) på plexiglasskiva, logga vattenvärdena. Starta och finjustera skummaren.

6) Låta LS:en vara med full cirkulation utan ljus i 1 vecka, sedan tända blåljuset 1 timme per dag i en vecka, öka med en timme/vecka. Tända MH:n 5:e veckan (1 timme per dag). Nitrattoppen borde passerat till 5:e veckan, logga vattenvärdena regelbundet (var 3-6 dag).

Låter detta klokt? :smiley24:

M.v.h

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är själva bygget helt klart. Det enda som återstår är installation av nivåvakt och autopåfyllare. Jag har monterat in ett Arcadia Actinic rör på 30W för att få ljuset lite båare och för att få en bättre transition mellan dag och natt med MH:n. Vattentestet sker i morgon :smiley5:

blue.jpg

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Christian,

Modulerna kostade exakt 1000 kr. Det låter kanske som mycket, men det är verkligen hög kvalite på dom. Dom går att böja precis hur som helt i extrema vinkar och dom håller sin form mycket väl.

Jag beställde dom från Partille Tools AB och dom skickades direkt. Tog 2 dagar att få dom i Stockholm.

Jag undrar om inte Loc-Line skulle kunna användas till att kyla? Om man köper ett litet kylskåp (200 kr på Rusta) och låter ett tätt helix av lockline passera genom. Kanske skulle funka?

Hälsningar

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, karet är fyllt med kranvatten och det verkar funka finfint!

Avrinningen är helt ljudlös och 6500L pumpen verkar göra susen!

Däremot har jag akut problem med min Durso standpipe. Den är 32mm och jag har en justerings/service kran till röret som går ner till sumpen. Vad som sker är när jag ökar inflödet till huvudkaret (genom att minska återflödet i sumpen) så blir det en spolningseffekt i avrinningskammaren. Vattnet stiger i kammaren, sen spolar det rakt ner och fyller upp igen. Jag läste på Durso's sida att det kan bero på att röret ner till sumpen ligger för djupt. Jag har kapat det så det ligger ca 5 cm under ytan, och jag får samma problem. Lufthålet i endcapen är 3mm.

Behöver råd akut! :snurrig:

M.v.h

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, jag har löst problemet genom lite justeringar med kulventilen ner till sumpen. Jag ska bygga en ny standpipe som når högre då min nuvarande ligger lite lågt och får vattnet att porla lite. Jag läste på en sida att man kunde trä in en sillikonslang i standpipens ingång till ca 10 cm ner i röret för att få det helt ljudfritt. Ska även testa det och återkomma med resultaten efter starten i veckan.

SWCD:n funkar bra (fast skrammlar lite) och min sump klarar av returvatten från karet och rören med god marginal. Inga läckor i PVC kopplingarna har jag upptäckt, endast en dålligt åtdragen slangklämma.

Jag blev riktigt förvånad över hur lite tryck AM6500 pumpen gav. Efter finjusteringarna så hade jag inger reglering tillbaka till sumpen utom mycket svagt till regufium. Nästan allt gick till karet och helt via SWCD:n som gar 8-10 sek sprut i vardera ände. Jag kommer att fördela lite till andra returen där en Hydro-FLO sitter.

Eftersom det verkar vara en rejäl inbromsning när vattnet når SWCD:n så undrar jag om pumpen kan ta skada och om den helt enkelt är för kraftig för en 32mm avrinning? Speciellt eftersom när jag byter till endart andra utblåset så stiger vattennivån i huvudkaret på bara ngra sekunder till toppen jämfört med när jag kör allt via SWCD:n.

Jag kan nämna också att Loc-Linen fungerar utmärkt, och eftersom mitt kar inte fick den stora genomströmningen jag trodde jag skulle få så är en Tunze Turbelle 6000 med kontroller beställd.

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Laggeman.

Jag har yttligare en fråga till den som kan svara. Löjlig som jag kanske är (orolig nybliven pappa) så undrar jag om mitt 30W Arcadia Actinic rör som jag haft på idag kan avge skadlig UV strålning. Det står på förpackningen om att den ger UV-A, och den lyser direkt ner i karet mer en reflektor över sig. MH:n oroar jag mig inte så mycket över då den har filter som tar bort skadlig UV.

Någon som vet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skönt att höra, tack Laggeman!

En till kanske dum fråga är angående min osmos. Jag fick den igår och har kopplat in den och den går mycket bra. Däremot fick jag ordna en gängmuff för att kunna skruva den till min vattenkran. Gängmuffen är i koppar och jag undrar och detta kan ha någon påverkan på mitt vatten, trotts att detta är innan vattnet passerar filtret?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur går det med durson, blir den tyst? Själv får jag inte till den riktigt, ska försöka med en dimension mindre rör under karet ikväll och se om det hjälper..... Mitt problem är fortfarande mest att det följer med så mycket luft ner i sumpen, samt att den inte blir riktigt så tyst som jag trodde i ytavrinningen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tusen tack alla för era ord. Glädjer mig verkligen och jag hoppas min tråd hjälper någon annan inför en nystart. Kan bara säga att allt jag hittills gjort har baserats på Era goda råd :smiley20:

Mattias, min durso ska jag bygga om då den är för kort och vattenfallet i ytavrinningen blir lite hög. Annars tror jag en kulventil i röret ner till sumpen gör underverk för att minska luftbubbelfallet i sumpen. När jag ströp flödet en aning var det inte mycket bubblor alls.

Stigigemla, menar du att man har en sådan i dursoinsuget?

Jag har nu bestämt mig för att byta ut min OR6500 och har beställt en QuietOne 3000. Blir nog mera sansat med den i sumpen och en Tunze Stream i karet.

Jag blev precis klar med monteringen av min MH efter en sanslös jakt på reglar då jag upptäckt att mina takplattor var upphängda med hålband, vilket gör det omöjligt att montera en 20kg tung armatur i taket. Löste det med konsoller in i väggreglarna. Bör hålla, men jag har monterat ståltrådsvajrar i överdelen som kanske orkar fånga upp armaturen om olickan är framme (ja...jag är paranoid =)

Här är senaste bilden:

mh.jpg

Bästa lycka till dig wrang med uppdateringen av guiden :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...