Gå till innehåll

Mitt första akvarium


Dez3d

Rekommenderade inlägg

  • Svar 408
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 1 månad senare...

Hej!

Jag har inte haft råd att gå vidare ännu. Har tänkt att få klart rören och eventuellt skaffa ena cirkulations pumpen så att jag kan pröva systemet, men detta lär bli av senare i sommar. Jag uppdaterar så fort ngt nytt är gjort.

Kul att ni fortfarande är med! :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Hej alla,

Min fru och jag klättrar på väggarna för tillfället eftersom vårt barn skall födas vilken dag som helst nu. Denna väntan är jobbig (givetvis värre för min fru), och jag har på så sätt satt igång med mitt saltkar igen för att fördriva tiden!

Jag köpte idag en äldre Arcadia MH armatur (AP400) med 2x150W (10K) och månljus från scalare här på annonssidan. Ljuset har varit den största bromsen för mitt projekt, men nu när detta är löst så kanske jag kan komma framåt igen.

Jag har tillsatt ett litet kar för påfyllnad av vatten som ska vara kontrollerat av en AquaMedic Niveaumat 3000. Jag har tänkt att montera standpipen i helgen och ev. köpa cirk. pumpen och allt i PVC väg, så jag har massor av frågor till er experter!

1) Om jag senare ska komplettera med en Tunze stream i karet, borde en AquaBee UP3000 som returpump i sumpen räcka för cirkulationen (240L + 97L), eller rekommenderar ni någon annan pump?

2) Ska retur ledningen vara hård PVC eller slang? Och vad rekommenderar ni att man har vid utblåset i karet?

3) Jag ska montera en större grenuttag inne i möbeln och undrar om det går bra med en vanlig från elaffären eller om den måste vara speciell p.g.a fukten? Om inte, vad ska jag tänka på när den monteras? (Jag har sannolikt en jordfelsbrytare i brytarskåpen, men tänker ha 1 el 2 jordfelsbrytare i vägguttaget. Mina vägguttag har inte en jord kontakt, måste jag då byta ut uttagen mot en med jord?

4) Innan jag lackade hela möbeln invändigt & utvändigt så lästa jag att vattenbaserad lack var bäst. Jag har kört MÅNGA lager med Alcro's vattenbaserade möbel lack för innomhusbruk. Är detta fortfarande ett bra val?

5) Jag köpte en billig IKEA lysrörs ramp att ha inne i möbeln endast som arbets belysning. Tänkte höra om det kan bli proble eftersom den inte är anpassad till fuktig miljö?

Här är lite bilder på projektet;

MH:n!

a.jpg

MH:n ovanför karet

b.jpg

Sumputrymmet

c.jpg

Kar & (ful) bänk

e.jpg

Tack på förhand, uppskattar alla kommentarer!

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det ser bra ut och verkligen intressant att följa det från början. =)

Hoppas det går bra med frugan förresten! :smiley20: Gratulerar till den lille.

För att svara på ett par av frågorna så använder jag själv helt vanliga förgreningsdosor i mitt underskåp, dessa sitter inte fast på något speciellt sätt, men har du möjlighet så fäst dem upp och ned så inget vatten kan rinna in i kontakterna.

En jordfelsbrytare fungerar i ett ojordat uttag också.

Lysrörsarmaturen ska fungera finfint så länge du har någorlunda ventilation i underskåpet. Jag ser att du har gjort ett lufthål i ena sidan, detta räcker säkert långt, men har du möjlighet så sätt in en fläkt som drar ut luften. Ett tips är att gå in i valfri datorbutik, fråga efter en 120mm's tyst fläkt, köp den, och koppla den på antingen en strömkälla med variabel utspänning, så du kan hitta rätt ljudnivå som passar dig, eller ta en gammal mobilladdare och skarva på. Glöm inte att sätta krympslang på skarven så du inte kortsluter den.

Den vattenbaserade lacken räcker gott och väl. När den väl torkar så finns det ju iget vatten kvar i den och den tar liksom inte åt sig heller.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen bebis ännu, men allt tyder på att det sker riktigt snart :)

Jag har nu isolerat lådan med cellplast och installerat en dator fläkt. Har jag gjort ett dumt val med frigoliten? Den är inte fastsatt och kan tas loss lätt och för att motverka "smulande" kan jag seala plasten med lack. Kan den bidra till att karet blir för varmt? Sen har jag monterat fläkten på ett sånt sätt att den drar ut luft från lådan, luften kommer in i lådan via 2 ventiler på andra sidan. Ska fläkten hellre blåsa in luft? Tänkte om detta var fallen kunde jag köpa en liten bordsfläkt som blåser på sumpens vattenyta.

Har även skissat klart retur systemet och har begärt en offert på alla delar. Jag fick en massa bra hjälp i en annan tråd och kommer att uppdatera med infon här när det bygget startar.

Här är lite bilder:

m.jpg

k.jpg

Jag har även klurat på elen och en nivåvakt som kapar till pumpen om det blir för lågt (auto påfyllning blir separat). Tänkte seriekoppla 6 jordade dosor där dom två yttre dosorna kontrolleras av en mikrobrytare (Kjell & Co: art. nr.36-032 och kostar 12 spänn). Bygger en egen flotör som håller knappen intryckt då nivån är bra:

niva.jpg

Tacksam för era synpunkter

M.v.h

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja jag måste nog säga det att frigolit är ej så bra som man trott. När man skall dämpa ljudet så skall det vara något som ljudet åker in i och stoppas på vägen.

ljudvågorna liksom fastnar i materialet. Frigolit blir mer att det studsar. Finns olika sorter men dämvadd eller dämpplattor. Bästa är dock plattor av glasull som de bla gör ljudbafflar utav i tak och undertak i konferansrum.

Nivåvakten var en smart lösning. bara den hålls tätt så det ej blir nån korrition eller rost på det hela. det är ju ändå 240V som är "synligt"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan!

Datafläkten tycker jag ska blåsa in luft i underskåpet pga att datafläktar troligen inte särskilt vattenbeständiga. Man skulle kunna sätta en luftriktare av något slag så att datafläkten blåser på sumpen i stället för rakt fram. Materiel: är valfritt, plast, plåt, papp osv.

Gör så mycket du kan innan bebben kommer för sen kommer du nog inte ha så mycket tid över, själv har man lite panik med att bli klar både med hemmet och karet innan vår dotter kommer till världen.

Mvh Nelson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack wrang & nelson!

Jag såg att Mekonomen säljer självhäftande brandhämmande ljudisoleringmattor med el. utan polyester folie riktigt billigt. Tror ni på detta alternativ? Dom finns i varierande tjocklekar från 10mm till 50mm. Kanske en 30mm vore bra?

Nivåvaktens kabelskor kommer att ha krympplast runt, sen tänkte jag isolera allt i ett silikon hölje när jag fäster det.

Kul att höra att du också ska få barn Nelson! Hoppas mamma inte behöver gå över tiden, väntan är olidlig! Vår barnkammare är pler. klart så jag bränner tiden på karet under väntan :glad:

Tack för all fortsatt hjälp :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Biltemas dämpmattor används flitigt i datorbyggen runt om i landet, och vad jag hört så ska det fungera utmärkt i kombination med blymattor. Det sistnämnda behöver du dock inte tänka på då du inte har något plåtskåp som behöver ljuddämpas. :) Så det är nog bara att köra på.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Ok, dags för en ny uppdatering:

JAG FICK EN SON!!!! :nöjd::smiley27:

Elias heter han och kom till världen vägande 3580g och 50cm lång. Han är riktigt söt, lugn och hur underbar som helst!

Jag har inte haft mycket tid över till att sova och har jobbat lite med karet då barnet sover. Har hunnit byta ljudisoleringen (dämpmattor med folie som tål mycket fukt). För att motverka värmeutvecklingen har jag installerat ett större ventilationsgaller och har nu 2 datorfläktar, en som suger in luft (tack för rådet!) och en som kommer att blåsa mot vattnet vid behov.

p.jpgr.jpgw.jpg

Jag fick tag på alla PVC delarna jag behövde från AkvarieSystem (mycket trevliga och hjälpsamma) och har idag hunnit att såga till och prelemenärt montera ihop returen som är kopplat till en SWCD.

s.jpgt.jpg

Returen från en Ocean Runner 6500 kommer att först fördelas via ett korsrör till karet, sumpreturen (för reglering) och till refugum (sätts igång senare). Mot karet fördelas vattnet till SWCD's som kommer att vara kopplad till Loc-line munstycken vid vardera sida av karet. Jag fördelar även vattnet till ett strilrör för att inte kväva SWCD:n och för att försäkra ett bra genomflöde djupare ner eftersom min retur blir den enda cirkulationen i karet.

u.jpgx.jpgv.jpg

Tänkte limma nästa helg och testa systemet mot läckor. Återkommer med fler uppdateringar då.

M.v.h

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

dom där dämpmattorna funkar super mot ljud ( ja har sånna ) däremot så ökade min vatten temp me ca:3 grader när ja monterade in dom.

å ja kan nog garantera att 2 datafläktar inte kommer att räcka för att få bort den värmen. ja körde me sånna först.. hade 6st.. funka inte.. kör nu me 1st spirofläkt. låter en del men funkar super.. har kopplat den så den e tempstyrd= går oftast på dagen då man ändå inte e hemma..

i övrigt e de sååå nedrans snyggt gjort så ja blir avundsjuk.. ska som sagt bli kul å följa detta sköna projekt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar! I vardagsrummet där karet står är det alltid svalt (under 24 grader), sommar som vinter, men med MH'n och pumpen kanske det blir för hett. Får spara till en kylare innan nästa sommar :smiley5:

Vilken typ av fläkt är spiro:n?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grattis till pojken!!! och till ett jätte fint bygge. Fick själv en tjej för fem och en halv månad sedan( vilket har resulterat i minskat surfande här på guiden).

Jag funderade på det du skriver om att bara köra cirkulationen på returen, frågan är om det räcker? Enligt min egen erfarenhet så känns det som att det är lite i underkant, det blir ju en del bortfall på vägen så att säga. Ja det var bara en synpunkt, men som sagt ett kanon fint bygge .

Lycka till med pojken och karet.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Thomas, och grattis i efterskott!

Min retur pump klarar av 6500L/timme, och med en höjd på ~140cm + lite böjar kommer det att vara runt 3500-4000L/timme in i karet som är på 240L (+97L sump). Jag har räknat med att pumpen bör räcka, man om den inte gör det så kan jag alltid komplettera med en mindre AquaBee.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gratulerar till sonen! :kram:

Vad tycker du om ljudnivån nu med mattorna i då?

Vill du sänka ljudnivån yterligare så kan du göra en ljudfälla till fläktarna, du bygger som en liten kanal med fläktarna en bit från skåpets ytterkanter och klär den invändigt med samma material, fast utan foliet, då kommer en del ljud försvinna innan det når utsidan av skåpet. Ska bli intressant att se hur detta blir till slut. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar igen!

Jag har testat ljudet från fläktarna och skåper är praktiskt taget knäpptyst. Återstår att testa pump under vatten och skummaren (som jag redan vet inte kommer att höras från lådan).

För att få pumpen tyst har jag silikon slang mellan röret och pumpens munstycke. Jag tänkte även fästa en glasskiva med 4-6 droppar silikon i kanterna mot botten på retur kammaren. Tänkte att detta skulle hjälpa mot vibrationerna, låta silikonet agera fjädring.

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...