Gå till innehåll

Mitt första akvarium


Dez3d

Rekommenderade inlägg

Här kommer bilderna. Jag har suttit en stund och letat efter olika djuk och hittat en hel del. Vad jag har hittat än så länge är: rörmaskar (minst ett hundratal), en eventuell Sinularia spp. som ser ganska vissen ut, 2 olikfärgade svampar, en putsarräka? på ca 1-2mm, en borstmask (fireworm) på ca 10-15 cm som håller sig väl gömd, två små vita sjöstjärnor (som verkar vilja tillbaka till A-lagret eftersom dom klättrar ur karet....kanske chockat dom med mitt vatten?) och en liten blå, en liten snigel och caulerpa, valonia och anra alger.

Här är bilderna......och jag har ännu inte lagt stenarna i den ordning jag slutligen vill ha, det kommer nog att ta tid :ler:

Hela akvariet:

helbild.jpg

Rörmask:

rormask.jpg

Svampen (Pseudaxinella sp.?):

svamp.jpg

Sjöstjärnan:

ss.jpg

Valonian:

valonia.jpg

Caulerpa:

caulerpa.jpg

Ser bra ut?

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 408
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jonas, då förstår jag :smiley9:

Sorry Jimmy för att bilderna inte laddas, kan du pröva en annan webläsare?

wrang, stenen är inkörd vad jag förstod. All sten har varit i deras akvarium ett tag tror jag (jag tog sten från 3 olika), och jag frågade om dessa alger eftersom jag först trodde dom vad dom beryktade glasrosorna. Fick som svar att alla alger medför sina fördelar och att dom ändå växer naturligt (om jag förstod rätt). Bubblorna sitter huvudsakligen på en sten, som jag valde ut eftersom den har en mycket intressant form. Jag kan inte klandra dom helt eftersom jag valde ut stenen själv. Men om den kan innebära problem för uppstarten, så hade det varit bra att bli varnad.

Har hittat 2 bubblor som satt sig på en annan sten. Eftersom jag ändå ska möblera om i morgon i karet, ska jag ta ut stenen och skrubba/plocka bort så pass mycket som möjligt och helt rensa karet från dom?

Jag kan omgående försöka plocka bort alla för hand. Den största jag hittade i en hålighet hade en radie på 1.5-2cm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, jag tog ut stenen och har nu kollat den noga. Den är nästan täckt av Valoria i varierande storlek (klotrunda). Jag rllade av så många jag kunde, och vissa sprack, i en balja och sköljde av stenen innan jag satte tillbaka den.

Nu vill jag gärna ha råd om hur jag går vidare.....

Ska jag ta och kasta stenen? (Den är den största av dom alla) eller låta karet gå utan ljus i 1-2 veckor?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hepp, tror jag chansar. Har möblerat om lite (stenen fick ej plats i refugium) så jag har kvar den och håller ett öga på utvecklingen. Med tanke på att stenen är delvis inkörd kanske jag kan slänga i lite krabbot och någon kirurg när det är dags att befolka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker du ska ha kvar den i karet. Det är inte alls säkert att det kommer tillbaka så mycket valonia och du har ju skrubbat av stenen. Jag skulle ha gjort som så att när du väl börjar bygga upp ett rev så kan du försöka se till att stenen som var drabbad blir lätt åtkomlig, både för dig och framtida fisk. Vissa fiskar älskar att äta valonia såsom vissa kirurger, och när du väl i framtiden kanske skaffar en kirurg så kommer han att få en brakmåltid. Min valonia som jag hade på en sten (köpte oxå på AL), försvann på ett par dagar då jag äntligen skaffade min första kirurg (Naso lituratus). Så jag ser inga problem med att det finns lite valonia i karet. Huvudsaken är att den inte sprider sig och att det blir jätte stora kulor. Men det kan du lätt ha koll på nu.

Angående att skölja av stenen i osmos vatten, tror det är mycket bättre om du kan skölja den med saltvatten efter att du skrubbat den. Har för mig att jag hört detta från en tidigare tråd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går bra att ta en hink eller tunna med saltvatten i .Ta stenen och skrubba den med rotfruktsborste,eller diskborste hård.Och skölj, skaka stenen där i .Så att den ser ren ut.Lägg sen tillbaka stenen där du vill ha den så kommer det att gå jättebra.Sen om du märker att det växer igen så e det bara att pilla bort den så försvinner det till slut.Och Håll upp KHt det gillar inte alger.Jag har haft hur mycket som helst men det försvinner mer och mer igenom att göra så här...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...