Gå till innehåll

Henke och Ida's | RSM 130 [Modified]


Scooby_doo

Rekommenderade inlägg

Hej

Blev en comeback igen med salt,,, denna gången ett mindre burk med krav på ej synliga pumpar, sladdar, sump etc. och till slut blev valet en Red Sea Max 130 (beg. med LS).

Har inte mkt levande just nu, inriktningen blir mera åt det mjuka hållet - såååå har ni Zoo's + Ricordea's så är jag intresserad :)

Utöver det så har jag planerat en mods när jag hittat ngt som jag tror funkar och förbättrar... skriver dem som separata inlägg efterhand.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 63
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Original returpumpar är på 2 x 550l = klent med cirkulation enligt mig.Vill inte sätt ngn pump synligt i akvariet. Så provade lite med saker som fanns hemma.

1) Tog en Aquabee 2000/1 (2000l) och modifierade bredden på den så den skulle få plats i returfacket genom att kapa insugsröret = mindre bredd.

post-2543-14468924577084_thumb.jpg

2) Gjorde hål i bakstycket så strömsladden går innanför skyddsplasten = mindre bredd.

post-2543-14468924577198_thumb.jpg

3) Provade med en Y-koppling till 2st returer

post-2543-14468924577315_thumb.jpg

4) Provade med en retur

post-2543-1446892457742_thumb.jpg

5) Kopplade även in en Maxijet 1200 (1200l)

post-2543-14468924577521_thumb.jpg

6) Båda pumparna installerade 2000 + 1200l

post-2543-14468924577622_thumb.jpg

Så har lite mera fart i cirkulationen nu i burken samt framförallt genom sumpen vilket man bara får om man ändrar returpump.Har ej bestämt om jag ska byta ut Aquabee eller ej pga. extra ljud (och värme) som den skapar.

Ngn som har erfarenheter av mod av RSM 130 returpumpar som har några synpunkter?

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset, men 1,5 modellen (103x60x78 mm) är ca 10mm bredare än min modifierade Aquabee så den får inte plats.

Sicce Syncra 1,5 är lite mindre än Aquabeen och tystare. Den är smalare så du får in lite liggunderlägg eller liknande som fjädrande underlag. Borde fungera bra och "ljudlöst"
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

haha , jag tog måtten från webbshop (varför ange måtten på kartongen är väl inte det man är intresserad av... :) )

Hursomhelst, Stig har du även måtten på 2.0 , 2.5 , 3.0 ?

Samt intresserad av om prestandan upplevs som utlovad. Samt ännu viktigare, hur 'tyst' är den i jämförelse med andra pumpar.

Det är måtten på kartongen. Pumpen mäter 47 x 70 x 87mm.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aquabee pumpen med bara ett ut blås kan väl inte fungera i det här karet? Jag provade min pump i mitt 112 liter och det blev så pass strömmt att ytan blev sned, sanden la sig i ena änden efter ett par minuter. Du ser iofs ut att ha en förminskning där som kanske stryper flödet en del?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå, det funkar och ingen strypning på insug/utblås mer än det som kopplingarna medför.

Dock inte nöjd med ljudvolymen på Aquabee.

~Henrik

Aquabee pumpen med bara ett ut blås kan väl inte fungera i det här karet? Jag provade min pump i mitt 112 liter och det blev så pass strömmt att ytan blev sned, sanden la sig i ena änden efter ett par minuter. Du ser iofs ut att ha en förminskning där som kanske stryper flödet en del?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur upplever du prestandan på 1,5?

Samt jag har ingen erfarenhet av New Jet's större pumpar. Svårt att beskriva och bedöma, men 'hur stor' är skillnaden mellan Sicce 2,0 och en Aquabee 2000 ?

~Henrik

2,0; 2,5 och 3,0 mäter 75 x 93 x 120 mm. Upp till 1,5 är de fantastiska. 2,0 och så vidare låter ungefär som New Jet. Alltså ganska tysta.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker Aquabeen vibrerar våldsamt mycket mer. Men de jag har har nålhjulsimpeller för skumning. De vibrerar mer även om jag stryper luften. Hur mycket de låter beror ju på hur de är monterade. Aquabeen har en gummiplugg på undersidan och 4 - 5 cm silikonslang in i skummaren. New Jet och Siccena har jag kopplat med vanlig armerad tryckluftsslang och de står på sina original gummi sugfötter.

Det hade varit kul att testa New Jet 3000 eller Sicce till skummare men jag har inte hittat skummarimpeller för dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ett tips

Plastunderlägg mot vattenstänk

post-2543-1446892460482_thumb.jpg

Om man har känsligt golv (eller sambo, hyresvärd etc) så kan ett plastunderlägg från IKEA vara bra skydd som även är genomskinligt.

Fungerar även bra att använda till att köra kontorstolar med hjul på, samt under barnstolar för småttingar som spiller och kladdar ner.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har alltid inbillat mig att det ska bli värre med ett sånt underlägg. RSM möbeln är ju "öppen" under, d.v.s. den står bara på en ram och kommer det in lite vatten under så torkar det.

Men har man underlägg så inbillar jag mig att det blir svårare för vattnet som kryper under att torka, och absorberas istället av trägolvet.

Men som sagt, det är bara vad jag inbillar mig, verkligheten kan vara en helt annan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om vatten kommer under möblen (med plastunderlägget) så finns fortfarande samma luftspalt så det torkar.

Om vattnet kommer utanför möbeln, men under plastunderlägger blir det säkert svårare att torka.

Fast hela tanken för mig att använda detta är att jag ska inte spilla ngt utanför plastunderlägget, då oftast det som kommer på golvet är när det rinner längs akvarium/möbel eller om man spiller ngt nära när man har händerna i karet.

Dvs. jag har skapat mig lite marginal och en 'zon' där jag ska spilla lite :)

~Henrik

Jag har alltid inbillat mig att det ska bli värre med ett sånt underlägg. RSM möbeln är ju "öppen" under, d.v.s. den står bara på en ram och kommer det in lite vatten under så torkar det.

Men har man underlägg så inbillar jag mig att det blir svårare för vattnet som kryper under att torka, och absorberas istället av trägolvet.

Men som sagt, det är bara vad jag inbillar mig, verkligheten kan vara en helt annan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser onekligen bra ut, det enda stället det scenariot jag målar upp kan inträffa är om det kommer vatten bakom möbeln mot väggen och kryper under underlägget, på framsida är det ju vara att lyfta det och torka.

Det är något jag skulle kunna tänka mig att skaffa till mitt Percula 120 då den möbeln är en stor platta mot golvet, så det vatten som kryper under där vill jag inte ens tänka på vad som händer med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På baksidan har jag ca 2cm marginal med underlägget.

Förra akvariet var utan luftspalt eller plastunderlägg och jag hade läckage så hela möbeln var dränkt nertill i flera timmar.

Resultatet var att parkettgolvet klarade sig hyfsat bra undertill, men var värst längst med kanterna på möbeln där man vid vattenbyten och annat hade spillt flera ggr.

~Henrik

Det ser onekligen bra ut, det enda stället det scenariot jag målar upp kan inträffa är om det kommer vatten bakom möbeln mot väggen och kryper under underlägget, på framsida är det ju vara att lyfta det och torka.

Det är något jag skulle kunna tänka mig att skaffa till mitt Percula 120 då den möbeln är en stor platta mot golvet, så det vatten som kryper under där vill jag inte ens tänka på vad som händer med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vart hittar du dessa måtten?

På hemsidan står det: 123x85x105 (är det kartongen det med?)

http://www.sicce.com/prodottiDettaglio_eng.php/prodotto=syncra-silent-2.0-2.5-3.0/idprodotto=59

Har väldigt lite plats i sumpen så därför spelar måtten stor roll

~Henrik

2,0; 2,5 och 3,0 mäter 75 x 93 x 120 mm. Upp till 1,5 är de fantastiska. 2,0 och så vidare låter ungefär som New Jet. Alltså ganska tysta.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har planer på bygga LED belysning med 2st kanaler. Skulle vilja driva dessa kanaler oberoende gällande timer.

Skulle köpt denna http://www.rapidled.com/ddc-01-pwm-controller/

men den kan inte automatiskt (funkar manuellt) ändra output på 2st kanaler oberoende. T.ex. 80% blå och 20% vid solnedgångs programmet.

Ngn som har tips på en billig lösning?

Har titta på denna DIY, ngn som kör den? eller förslag på bättre lösning?

http://www.reefsanctuary.com/forums/diy/67937-arduino-led-light-controller.html

Ändrat av Scooby_doo
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig

Jag är förbryllad av måtten, vart hittar du de mått du skrev?

Se länken tidigare inlägg till Sicce's hemsida och måtten där stämmer ej med de som du angav för 1.5 samt 2.0

Vill vara helt säker innan jag eventuellt beställer ngt.

~Henrik

Det är måtten på kartongen. Pumpen mäter 47 x 70 x 87mm.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Lasse,

Vid snabb koll såg Jannes för avancerat ut. Den jag skickade till är klar med lista för löda ihop själv samt mjukvara att själv ladda hem och köra igång.

Ngn som provat den jag länkade till?

~Henrik

Om du tittar på Jannes68:s tråd om LED-styrning så ser du att han har ett oberoende system på gång som innehåller både drivare och tidkanalsenhet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...