Gå till innehåll

Henke och Ida's | RSM 130 [Modified]


Scooby_doo

Rekommenderade inlägg

  • Svar 63
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 2 veckor senare...

Kom på att jag ej visat ngn bild, ni på guiden brukar gilla bilder så här kommer en.Akvariet står på temporär plats pga. renovering och kommer att flyttas om ngn månad så det mesta är 'temporärt'. Har efter flytt en surprise på en cool aquascape jag ej sett här på guiden. Har 2st anemoner som tar upp en del plats, men clownerna är lyckliga.

I övrigt kommer jag fokusera på färgglada knappar och lps och annat som ger rörelse och inte så mkt sps

.post-2543-14468924813174_thumb.jpg

~Henrik

Ändrat av Scooby_doo
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Tunze9002, har sett att vissa som gjort hål i luckan över skummarkoppen vilket jag inte förstår varför,,,?Sedan att man byter ut den till en annan kopp (typ Stevie T) som gör att man kan öppna huven utan ta bort koppen kan jag förstå, men där har jag en egen lösning på g för det. Så här ser min ut och jag kan stänga luckan ovanför utan det sticker upp ngt..

post-2543-14468924838776_thumb.jpg

Edit: Jag kan öppna huven utan att ta bort Tunze koppen.

~Henrik

Ändrat av Scooby_doo
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer en mod jag gjort på Tunze 9002 i RSM 130. Har fler på G som kommer senare.

1) Tog en plastburk, 'multivitamin- en om dagen' burk, tog bort locket och skär av toppen.

2) Ta bort koppen och luftskruven

3) ) Sätt igen de 2 hålen i ovankanten på skummaren (när man tagit bort koppen) med silikon

4) Limma dit ovandelen på burken så det ser ut enligt bild.

5) Sätt i slang där luft skruven var tidigare och koppla på ny luftskruv på slangen.

Resultat:

+ Det blir tätt mellan koppen och skummaren, detta gör att det blir tystare då luften ej sugs in förbi koppen, samt man slipper vibrationer etc.

+ Upplever att skummningen blivit effektivare

+ Enklare att justera med luftskruven på slang

+ Stabilare, eftersom det alltid är tätt, blir det 'alltid samma' då glappet tidigare gjorde det mindre exakt beroende på om koppen lutade lite eller inte.

Satt igen lufthålen, samt limmat dit delen från plastburken

post-2543-14468924848513_thumb.jpg

Koppen på plats samt luftslang. justeringsskruven syns ej på bilden.

post-2543-14468924848622_thumb.jpg

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Tjo,

Byggde in ett refugium i sumpen med chateomorpha för ngn vecka sedan.

1) Led lampa från Kjell & co. 6000K

post-2543-14468925054623_thumb.jpg

2) Lamphållare av lock från kryddburk (grönpeppar för smakens skull...). Kan öppnas i locket för bättre ventilation

post-2543-14468925054729_thumb.jpg

3) Satte fast lampan på glaset mot sumpen med tejp. (facket med elkablarna). Har lite grov filtervadd i botten så det ej ska sprida sig till returpumparna.

post-2543-14468925054836_thumb.jpg

4) Bild uppifrån

post-2543-14468925054954_thumb.jpg

Resultat: Funkar bra med tillväxten av chateo och mindre skitalger i karet. Lampan/makrolagerna syns ej utifrån, samt ingen lampa/el i vattnet.

Ngn annan som kör med refugium i sitt RSM?

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut, ska noteras att jag har Tunze skummaren, med orginal skummaren tror jag inte det finns plats i det facket för makroalger.

Som sagt kör skummare med även om jag skulle klara mig utan det med den belastningen som är idag. Huvudsyftet är att att jag gillar använda biologiska metoder, samt blir av med grönalger i karet (eller så är det placeboeffekt..). Allt med kravet att det får ej synas utifrån, samt vatten får ej lämna karet till en sump.

Har ett par mod till att lägga upp om intresse finnes:

* har byggt ljuddämpare till skummaren

* LED belysning (36st) har ersatt lysrören och finns i huven + locket.

~Henrik

Ser smidigt ut. :)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

OK, lägger upp en mod till. Tips mottages om ni har förslag på ändra ngt.

Köpte 36st LED kit på Aquastyleonlie för jag tycker de var prisvärda. Ville prova full spectrum, som gjorde lite undersökningar innan.

Bestämde mig för att sätta några LED's i både huven och det lyftbara locket längst fram för att få bättre spridning på ljuset och ofast har man sand längs fram så jag ville lysa upp lite extra.

Jag köpte 36st led, fick 4st extra. 2st var 'pink' som jag tog bort, sedan lyckades jag bränna en Royalblue (mitt fel) så placeringen av LED's blev inte som planerat från början. Men jag är nöjd med resaultatet, och vet inte om ngt gjort på samma sätt tidigare.

1) Fördelning av LED's

post-2543-14468925202256_thumb.jpg

2) Sågade kylflänsen, sedan gjorde hål i locket med dremmel.

post-2543-14468925202452_thumb.jpg

3) LED's på plats på kylfläns som jag sågade i 2 delar

post-2543-14468925202577_thumb.jpg

4) Allt på plats i locket, har 2st små datorfläktar sedan tidigare för kylning

För montering, kolla: http://vinnymarini.com/pictures/rapid_docs/RapidLED%20RSM130D%20Retrofit%20Kit.pdf

post-2543-14468925202695_thumb.jpg

5) Locket öppnat. LED's med 80 graders lins + kabellist + tätning med silikon.

post-2543-14468925202835_thumb.jpg

6) Har dimmers och satte potentiometrar under locket på baksidan som kontrollerar 'blått/vitt'.

post-2543-1446892520295_thumb.jpg

Kommentarer? :)

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilka krav ni har... ;)

Har inte provat fota ngt på det, kanske kommer framöver. Är iallafall nöjd över ljuset.

Har haft dåligt med tid för göra ngt, framöver ska jag möblera om helt i karet (sten, koraller, fraggar ligger i en stor hög) samt bygga klart min ATO.

~Henrik

Och bild på ljuset i karet då? :)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är 3w bridgelux led's. Har ingen ventilation med fläkt i främre locket. Satte dem på kylfläns, och där är ganska stor volym med luft innanför i locket för kylflänsen. Gjorde ej hål för luftning i locket då jag vill ha det slutet för inte få in vatten/salt.

Har ej mätt temperaturen på kylflänsen i främre locket, men skulle gissa på samma temp som stora kylflänsen med fler leds' + fläkt.

Resonerade så att jag testar om det funkar, i värsta fall så slutar led's att fungera och kostar $2/st att byta ut.

Bild - har ingen, samt svårt att återge hur det ser ut i verkligheten.

~Henrik

Är också sugen på en bild på ljuset! ;)

Snyggt jobbat med ledbygget! Har du någon ventilation i det främre locket? Blir det varmt? Det är 3w-leds va?

//Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Har gjort en ATO, eller osmolator, automatisk påfyllning via tips av andra här på sVG.

Material:

Skymmningrelä: http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/skymningsrela/skymningsrela-p50190

Nivåbrytare (flottör): http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/elektromekanik/strombrytare/nivabrytare/nivastrombrytare-nc-p36037

Pump: Maxijet (220V, fanns sedan tidigare)

pleaxiglas (Biltema) för göra hållarna till givarna

Slang: 12/16mm

Plastdunk: 10l från ÖB

Timer

Kostnad: ca 250-300kr för mig (är beroende på vad man har hemma med pump, slag etc.)

Tog bort sensorn för skymningrelät och kopplade på nivågivarna istället (paralellt).

För undvika minska risken för en översvämning så gjorde jag en del åtgärder:

1) Har 2st nivågivare, en för att starta/stänga pumpen, samt en som bryter ifall första sensorn ej skulle fungera som ett överfyllandsskydd.

2) Har kopplat in det på en timer för pumpen ej ska gå på/av ofta samt den går då 1gång/dag på en tid normalt ngn är hemma.

3) Kopplade in en ventil på slangen för att strypa pumpen så den ej ska kunna tömma hela dunken under tiden timern är igång.

4) 10l dunk, tror allt får plats i karet/sumpen om allt skulle bli ifyllt på en gång.

'Kopplings-schema'

post-2543-14468925679297_thumb.jpg

Skymningrelä, pump, timer, dunk

post-2543-14468925679396_thumb.jpg

Skymningsrelä + timer

post-2543-14468925679742_thumb.jpg

Nivågivarna på plexiglas

post-2543-14468925679844_thumb.jpg

Har precis gjort det klart och kan bli justeringar längre fram.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funkar som en timmer på en pump, dvs den automatiska påfyllningen kan enbart göras då timern är på oavsett vad skymningsrelät samt nivågivare visar. Eller menar du ngt annat?

~Henrik

Hur fungerar det då? stoppar det inte strömmen att gå igenom helt? så timern inte drivs när reläna inte "slår"ifrån så elen "går igång" ?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår nu vad du menar, gick lite fort vid inkopplingen - timer och skymningsrelä ska byta plats.

Dvs. timern i strömuttaget och sedan skymningsrelät kopplat på det.

~Henrik

Hur fungerar det då? stoppar det inte strömmen att gå igenom helt? så timern inte drivs när reläna inte "slår"ifrån så elen "går igång" ?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går säkert att ordna, är det ngt speciellt med led lösningen? Har lagt upp instruktioner och bilder tidigare som kan vara till hjälp.

~Henrik

Jag är sugen att komma hem till dig en dag om du vill.....

Skulle vilja titta lite på din led lösning osv.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...