Gå till innehåll

Mjölkigt vid uppstart, hjälp??


Fluval_Robban

Rekommenderade inlägg

Startade upp ett 30L igår vid sidan av mitt andra 130L, fyllde upp med vatten (kör kranvatten) och satte på värmaren och pumparna, väntade tills vattnet nått 25 grader och blandade sen i saltet (Tropic Marin) som jag gjort förut men denna gång blev vattnet efter några timmar extremt mjölkigt? Har även haft i beredningsmedel (Auqa Safe).

Nu har det varit så här i ca 10 timmar och det känns inte som det lättar, vad kan det vara som hänt och vad ska jag göra??:( har inte råkat ut för detta vid andra uppstarter!

Bilden tagen uppifrån man ser knappt mer än ett par centimeter i vattnet

7d6201250703P5e64.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att beredningsmedlet ska ha vart sådär dimmigt i 10 timmar och som jag förstått det inte börjat avta så är det kanske fel på det. Ja tror inte kranvattnet är boven i det hela men kan i extrema falla möjligen va så, om beredningsmedlet blir tvungen att omvandla mycket gojs. Har du kollat vattenvärden från "ditt" vattenverk?

Annars så tror ja att du helt enkelt fått en flaska med beredningsmedel som inte gör som den ska göra...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, jag körde med Tropic Marin vid min uppstart, och kan bara säga att jag har inte lyckats få vattnet att klarna heller ännu.

Men det har "bara" gått ca 15 timmar...

Samtidigt, var man kanske inte 100% rätt ute då vattnet endast var 23,5 grader..

har dock använt Red Sea förut i rumstemp utan problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är nästa fråga om du har kommunalt vatten eller inte. Jag vet att Kungälv har flera olika vattenförsörjningar. Den uppe i stan är bra och jämn men sedan finns det ställen där man kan misstänka inträngande saltvatten ibland. Har du egen brunn så är det bara att konstatera att det är högt flöde i älven just nu :) Tror detta beror på en reaktion av ditt salt och ditt kranvatten, eventuellt kalkutfällning.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp vi har eget vatten från borrhål i samfällighetsföreningen, ligger 30 meter ner i berget vid älven! Vissa i området som har egen brunn har problem med saltvattensinträngning dock har det inte varit någon större fara i våra borrhål i berget men man kan alldrig veta som sagt?! Det ser ut som det är en kalkutfällning nu för det har blivit ett "vitt pulver" som sitter längs kanter och på pumparna insug, går lätt att torka bort!

Frågan är då vad gör jag om det är det, kommer det att försvinna? Är det skadligt? kan jag lägga i levande sten? eller är det bara att börja om???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du börjar om, får du gärna säga till hur du gjorde, alltså lite åt gången, tider och temp.

Då jag befarar att jag själv måste köra om... 1.020 i salthalt och 20 timmar senare är det inte mycket klarare. suck...

Det var inte bättre i morse så, när jag kommer hem idag från jobbet vid 17, har det inte hänt nått då så byter jag allt och uppdaterar här hur det går:) ska testa utan beredningsmedlet denna gång!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Ha inte brottom Robban!! bytt vattnet och låt det cirkulera utan salt eller andra tillsatser i några timmar. Jag brukar göra så och aldrig haft några problem. Ta sedan Auqa Safe n och låt det gå några timmar igen. Till slut blanda salt. Det kan vara en kemisk reaktion mellan salt och Auqa Safe som det gör att vattnet bli sådär "Mjölkigt".

Du kan också göra så att du skippar Auqa Safen om vattnet luftas ca 24 timmar. Ha en kraftig pump i o låt det snurra i en hink.

Mvh,

Alvin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Ha inte brottom Robban!! bytt vattnet och låt det cirkulera utan salt eller andra tillsatser i några timmar. Jag brukar göra så och aldrig haft några problem. Ta sedan Auqa Safe n och låt det gå några timmar igen. Till slut blanda salt. Det kan vara en kemisk reaktion mellan salt och Auqa Safe som det gör att vattnet bli sådär "Mjölkigt".

Du kan också göra så att du skippar Auqa Safen om vattnet luftas ca 24 timmar. Ha en kraftig pump i o låt det snurra i en hink.

Mvh,

Alvin

Eftersom du har egen brunn så har du troligtvis inget klor och behöver inte lufta ditt vatten om du inte använder Aqua Safe. Du kan använda vattnet direkt. Sedan är jag mycket tveksam till att du fått en reaktion mellan saltet och aqua safe. Jag har aldrig råkat ut för det och då har jag använt aqua safe ganska ofta. Jag tror som jag tidigare sagt mer på en förändrad vattenkvalite från ditt brunn eftersom vi har snösmältning och ökad vattenföring här nu.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fått en kalkutfällning som går till historien tror jag:( Kom hem nu vattnet totalt kritvitt man ser knappt en centimeter i vattnet dessutom ligger ett milimetertjockt vitt pulver i hela botten av akvariet. Har tömt ut hela karet nu och gjort rent allt puh... dags att börja om:)

Vad tror ni, nytt försök: fyller upp det med kranvatten igen, sätter i ett kolfilter och låter vattnet cirkulera runt i karet några dagar, sen häller jag på salt försiktigt denna gång och ser om det blir någon utfällning då avbryter jag direkt!

Kan man annars hälla i allt salt på en gång eller ska man ta det lungt och strö försiktigt???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...