Gå till innehåll

vad e detta? plz hjälp


amanda2011

Rekommenderade inlägg

Nej, om du tänker logiskt så är det inte sand för salt vatten, det är konstgjort, alltså inte lämpligt för saltvatten, du får inget av det biologiska , ingen levande sand , och som jag förstår det så har du knappt någon levande sten heller, alltså inget lämpligt filter, alltså kan det kvitta om du haft ditt kar igång 1 månad eller 5 år, det har ju inte kunnat cykla in sig ordentligt, direkt du tillsätter den rek mängden levande då kommer du garanterat gå igenom hela processen från noll med spikar av olika ämnen osv.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så länge den inte släpper ut gifter så passar den väll i saltvattenkar. Floran byggs ju upp eftersom bara man tillsätter den. E inte den (levande sanden) man köper krossade snäckskal från vissa märken?) Jag skulle nog ha tagit ur sanden och kokat den eller rengjort den på bästa sätt beroende på vad det är för sand. Eftersom akvariet är så litet så skulle jag byta allt vatten och sen stoppa i den nya stenen du skulle köpa och sen i med sanden som är uppfräshad. Är stenen redan inkörd så borde du då inte få så stor uppstarts cykel. Jag skulle kört full belysning med på en gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, om du tänker logiskt så är det inte sand för salt vatten, det är konstgjort, alltså inte lämpligt för saltvatten, du får inget av det biologiska , ingen levande sand , och som jag förstår det så har du knappt någon levande sten heller, alltså inget lämpligt filter, alltså kan det kvitta om du haft ditt kar igång 1 månad eller 5 år, det har ju inte kunnat cykla in sig ordentligt, direkt du tillsätter den rek mängden levande då kommer du garanterat gå igenom hela processen från noll med spikar av olika ämnen osv.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Håller inte med helt här, att folk lyckas så bra med kar helt utan sand bevisar väl att man inte behöver det biologiska från sanden. Dock krävs det levande sten isf, man behöver egentligen den ena eller den andra för att få i lite liv i karen.

Håller med om att köra om hade nog varit bäst, du har inte så mycket att förlora.

Ingen som bor nära amanda som kanske kan hjälpa till med lite riktig levande sand?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag syftar inte på att sanden är problemet, jag syftade på att när man kör både utan sten framförallt och sen dessutom inte sand , alltså helt utan det biologiska på den fronten .

Så kör man inte tillräckligt med LS så är det ju dock i alla fall bra att köra levande sand, har man rätt mängd LS så har man absolut inget behov av levande sand.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hm mäte noll nitrit o nitrate igår ,men ytterst ytterst lite fosfat. o nu så har en massa orm stjärnor dött och en massa små vita räkor ni vet..är detta pga att de kom till ett nytt kar eller vad e det frågan om? turbosarna lever dock och lilla räkan ,men firren ja köpte igår dog efter att han legat o tryckt i en grotta hela natten o inte velat ut

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hm mäte noll nitrit o nitrate igår ,men ytterst ytterst lite fosfat. o nu så har en massa orm stjärnor dött och en massa små vita räkor ni vet..är detta pga att de kom till ett nytt kar eller vad e det frågan om? turbosarna lever dock och lilla räkan ,men firren ja köpte igår dog efter att han legat o tryckt i en grotta hela natten o inte velat ut

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej,

vad är det för nitrat/fosfat tester du använder? När du säger ytterst lite fosfat, vad anser du är ytterst lite (0.1 är ganksa högt om vi säger så :) ).

Med ny omgivning etc kan sakerna vara lite oroliga i början, Vad har du för salthat i karet? (vad använder du för att mäta salthalten?)

När du säger små vita räkor antar jag att du menar copepod eller liknande smådjur, väldigt vanligt att dessa dör / byter skal som då flyter runt i vattnet ett tag. i mitt 340l kar ser jag några sånna flyta runt varje gång jag tittar på akvariet en kort tid.

Inte ovanligt att tappa lite mini-ormsjöstjärnor när du köper ny sten, detta behöver du inte oroa dig för. För varje som dör har du säkert 10 till! som du inte ser.

vad använder du för mat i karet just nu?

Som regel, skall du mata fiskarna så mycket de kan äta på två minuter, ha i ytterst lite mat i karet, vänta tills allt är borta ( borta som i uppättet, ligger det i botten skall du inte mata mer) när det är slut på mat, mata lite till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sen mat? lol, well hann inte mat firren inan han lämna in idag.men räkan har inte velat äta speciellt iann så har matat han med några korn endast,sen fick han smacka på en räka o mumsa på typ 3min sen tog ja upp maten helt igen

men efter jag satte in den nya stenen igår va han som på speed o mumsa på nåt lite överallt ikaret vad vet ja ej?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

var nog döda/halvdöda djur på stenen, inget att oroa sig för. Avvakta nu bara och ta det lungt några veckor är mitt förslag. I ett så litet kar som du har skulle jag inte använda vodka metoden som du pratade om tidigare utan gör bara vattenbyten så blir allt super :)

MVH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

o idag höll ja på ofå mej en rejäl kyss och brinna upp när mitt eluttag blixtra till o givetvis paja mitt nya lampa ;=( så nu är jag på jakt efter en super strak lampa men som är endast 30cm lång för jag vill ha den på tvären över karet o inte hängande

nån ide vilken o var man hittar en med grymt starkt ljus??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...