Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Hej.

Jag har funderat på en kaninfisk antingen en Siganus unimaculatus eller en Siganus magnificus.

Nu till frågan, jag har hört att den ska vara riktigt nervös och väldigt spattig när man är nere med handen i akvariet.

Är de några som kan skriva om sina erfarenheter om kaninfiskar?

Mvh Mikael

Postat

Min kanin brydde sig inte så mycket när jag grejade i burken. Men det gäller ju att vara lite försiktigt med kaninfiskar så man inte kommer åt taggarna som dom har.

Postat

Jag hade en unimaculatus som var väldigt nervös av sig, det smittade till och med av sig på de andra fiskarna jag hade då. Den fick inte följa med till den nya burken. Kan ha varit så att den inte riktigt trivdes också, men jag vet inte. Jag har sett individer som inte alls är nervösa också.

Postat

Det kanske kan skilja sig mellan arterna. Vulpinus är i alla fall mycket nervös av sig men jag har en magnificus som var helt orädd redan efter första veckan. Guttatus verkar vara lite mitt emellan - i alla fall de få jag haft.

Postat

Min Siganus punctatus är klart den mest lättskrämde i min burk. De är den fisken som gömmer sig först om man måste ner i burken med händerna vilket iof är ganska bra.

Postat

Min S. unimaculatus/vulpinus var inte speciellt nervös av sig, åt från handen, men var inte så påstridig som t.ex. clowner kan vara, som attackerade när handen var nere i karet... Min scopas kirurg är 10 gånger nervösare av sig, men nervositet verkar vara ett väldigt individuellt drag hos fiskarna...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...