Gå till innehåll

Freguz Elos Mini


freguz

Rekommenderade inlägg

Idag fosfat iaf på väg neråt som det ser ut...

Po4 0.13

Har lite låg salinitet, typ 1.021 ska sakta höjas...

Lite förvånad att min 150W mh inte värmer upp vattnet mer, på morgonen alltid 24.9 C, sen på kvällen typ 25.1 C, har inte på så många timmar men ändå lovande :) Verkar som sps klarar sig fint med bara 3h per dag...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 94
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Har du ökat mängden remover eller mäter du bara för att se hur snabbt det går ner?

Både och

Var på Triton och skulle köpa osmolator som tyvärr var slut just nu förstås, men fick med mig annat bra, ny BLV 20000K lampa som ger helt perfekt ton tycker jag, samt en Euphyllia glabrescens och lite skivanemoner

Testar det här med video lite.... unken mobilkamera tyvärr

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

BLV 20000K körde jag med för några år sedan och den gillar jag verkligen.

Vad kör du med nu då?

Föll till föga och la i lite sand som jag hade hemma... faktiskt mycket trevligare :)

Var tvungen o ta en stillbild också

post-2914-1446892528417_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt :) tröttnade du på vortech pumpen eller? :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Mjaa just nu iaf... först tyckte jag den var tyst men det var för jag körde på 30% typ, vilket var lite lamt, ökade upp o då hörde man varvningarna rätt väl... men jag spar den ett tag, kanske kan ljuddämpa den på nåt sätt... tunze är underbart ljudlösa :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Installerat en tunze 3155 osmolator idag, äntligen, vilken känsla att slippa skvilpa med vatten varje dag -dans Klockren installation, utom vattenslangens infästning i pumpen, där fick jag ta SG till hjälp, hur skulle man klara sig utan detta forum egentligen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mätte Po4 nu på morgonen till frukost, till min förvåning har den nu stigit till 0.12 :smiley24:

Trots remover senaste veckorna och sjunkande värden, så plötsligt steg det... det enda jag gjort är att jag la i aktivt kol i förrgår, läcker den så pass mycket fosfat? -sjuk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Installerat en tunze 3155 osmolator idag, äntligen, vilken känsla att slippa skvilpa med vatten varje dag -dans Klockren installation, utom vattenslangens infästning i pumpen, där fick jag ta SG till hjälp, hur skulle man klara sig utan detta forum egentligen :)

Jag har också en 3155'a som jag bara tryckt slangen rakt ner i pumpen. Menar du att det finns en specialare? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du lust att berätta lite mer om ljuddämpningen du satte in? Går i samma tankar till mitt EM och funderar på vilket ljud som försvinner med den typen av mattor. Tar den tex bara bort splashljud eller tar det även bort ljudet från vibrationerna? Kan det vara en idé att komplettera med bitumen (http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering/Smaltfolie-Bitumen-4-st-369213/) under för att dämpa vibrationerna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du lust att berätta lite mer om ljuddämpningen du satte in? Går i samma tankar till mitt EM och funderar på vilket ljud som försvinner med den typen av mattor. Tar den tex bara bort splashljud eller tar det även bort ljudet från vibrationerna? Kan det vara en idé att komplettera med bitumen (http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering/Smaltfolie-Bitumen-4-st-369213/) under för att dämpa vibrationerna?

Ja ingen dramatisk sänkning av sumpbuller, men det är hyfsat tyst, jag har mest oljud i överrinningen just in i röret där det gurglar en del ljue ut... kom gärna med tips... . Den där bitumen visste jag inte om, låter klockrent att ha först, kanske räcker med den t.o.m

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja ingen dramatisk sänkning av sumpbuller, men det är hyfsat tyst, jag har mest oljud i överrinningen just in i röret där det gurglar en del ljue ut... kom gärna med tips... . Den där bitumen visste jag inte om, låter klockrent att ha först, kanske räcker med den t.o.m

Håller med om att porlandet i överrinningen är ganska irriterande. Tänkte testa något sådant här: http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1816454 Just nu har jag bara kört in en kort slangstump i överrinningen som följer samma princip och det har minskat det värsta porlande ljudet men det är temporärt tills jag ordnar en bättre lösning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med om att porlandet i överrinningen är ganska irriterande. Tänkte testa något sådant här: http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1816454 Just nu har jag bara kört in en kort slangstump i överrinningen som följer samma princip och det har minskat det värsta porlande ljudet men det är temporärt tills jag ordnar en bättre lösning.

Jag har redan en vanlig grön slang inuti overflow, men mest för att styra flödet lite lugnare och på så sätt minska porlandet en aning. Denna hävertide' är ju lysande, frågan är vilken slangdiameter som är lämplig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Po4 var uppe i 0.08 plötsligt, känns som om remover-granulatet mättas fort, blir till att byta veckovis då

Annars tuffar det på, nästan inga alger, lite svagt brunt upptill på btn bakgrunden, och jag skrapade bort en liten kalkalg stor som ett knappnålshuvud, borde invaderas snart tycker jag, över 1 månad sen uppstarten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Mätdax

No3 5

KH 8

Ca 460

Mg 1500

Po4 0.00

Helt underbart, har bara skrapat rutorna 1 gång sen starten i mars/april (skrapade i mitten av maj), har aldrig varit med om nåt liknande, men det kanske är ett dåligt tecken vad vet jag... 150W i 5 timmar/dag borde ge lite mer alger tycker man (helt ny lampa dessutom, BLV 20000K)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Lite sommaruppehåll men är nu åter vid flaskorna

KH 10 (buffrat upp några snäpp från 6-7)

mg 1260

Ca 420

Borde skaffa en liten doserpump...

Annars lever och frodas de få invånarna, SPS:erna vitnade nerifrån och sen var det ajöss, vet inte vad det kan ha varit...

post-2914-14468926174309_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...