Gå till innehåll

Hur tillförlitlig är en refraktometer?


Fiffe

Rekommenderade inlägg

Problemet med vanligareferensvätskor är att den troligtvis består av ren NaCl och då får man fel ändå men vid 20 grader går det ju att läsa ut något från min mening

Detta innebär att 961,2 vatten till 38,8 gram av Red Sea Coral Pro skall enligt Aqua Calculator ge 34,8 psu.
som gör att Leffe får lite mindre pension och måste jobba till 76 års ålder :). Faunas Marins vätska består ju iofs av en färdig saltblandning så den är en bra kontrollfaktor om mätaren är sönder eller inte eftersom egna blandningar inte blir lika exakta.

Sen är jag inte helt hemma på din beräkning Hanst om hur stor felet blir - jag tror du blandar äpplen och päron. Som jag ser det så ger kalibrering med osmosvatten i ditt exempel i sämsta fall (jag är inte helt säker på detta heller eftersom 0 i innehåll av främmande ämnen i en vätska är 0 oavsett vätskans densitet) ett kalibreringsfel på 0,002 % vilket ger att om kurvan är linjär att du får en avvikelse på just 0,002 % av rätt värde vilket är helt försumbart. Sedan om kurvan är linjär eller inte är en annan fråga.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta har varit uppe tidigare. Randy Holmes Farley har skrivit en artikel i ämnet. http://reefkeeping.com/issues/2004-06/rhf/index.php

En bra liten våg att väga salt med och en större våg att väga upp vatten med så har man sin egen referensvätska.

Men använd rent koksalt - inte Seltin eller någon extra dyr blandning från delikatessdisken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad använde ni för referens? det blir precis som Greger/Leffe sa problem med olinjäritet i brytningsindex som gör att ju längre ifrån referensen man är i sin mätpunkt desto större blir felmarginalen. Om det sen är olika märken på refraktometrarna så kan variatonen bli ännu större då den ena kan vara gjord för havsvatten och den andra för NaCl. Kalibrerar man vid det värdet man vill ha så kommer felmarginalen på kalibreringen vara nära 0 sen får man ju samplingsvarians som gör att det finns en osäkerhet ändå i mätningen (normalfördelad sådan). Men man har tagit bort ett eventuellt systematiskt fel i mätningen i.a.f... Det ända sättet man kan vara säker på att eliminera felet är är att mäta en känd referens nära det värdet man vill mäta kring (det allra bästa är ju att ha flera kända referenser som man mäter på och kartlägger felet och gör en tabell för korrigering, men det är rätt mycket overkill, så jag rekommenderar att köpa en referens, eller blanda en koksaltsreferens själv enligt recepten i artikeln stig refererade till..

Om jag kalibrerar min med en 35ppt referens och sen mäter på osmosvatten så får jag ett negativt värde runt (-1)-(-2)ppt... det betyder ju samtidigt att om jag kalibrerar med osmosvatten så får jag 1-2ppt för högt värde i avläsningen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nja, en flaska saltvatten kan jag sälja dig för 10spänn (inkl pant) - FM´s referensvätska är en flaska saltvatten med värden uppmätta i certifierat lab.

Fortfarande en flaska saltvatten ;-) Men jag förstår vad du menar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...