Liljegren87 Postat 8 mars 2012 Postat 8 mars 2012 Har en fråga jag hoppas någon kan svara på, köpte en osmos utan nitratfiltret. Men nu när jag har satt upp det på vägen nere i källarnen tycker jag att jag får utväldigt lite vatten. Just nu är det 1liter timmen. Kollade upp membranet som sitter i och det ska klara 190l/dag, tycker oxå det blir väldigt mkt spillvatten och undrar nuom detta kan vara rätt. Har ju inte värdens tryck i källaren men så dåligt är det inte.Tacksam för svar till en nybörjare. Citera
DaTrucka Postat 8 mars 2012 Postat 8 mars 2012 Ett osmosfilter vill gärna ha minst 2kg i ledningen, kommer inte ihåg var det optimala trycket ligger gissar på 3kg.Till en liter rent vatten brukar det bli 2 liter salskvatten. Citera
Liljegren87 Postat 8 mars 2012 Författare Postat 8 mars 2012 Ja då måste det vara något fel för just nu är det minst 50l som rinner ner i avloppet per liter.Kan man ha gjort för fel tro? Och tack för svaret. Citera
Kjelle Postat 8 mars 2012 Postat 8 mars 2012 Det rinner bort mer än det blir!Fast 50 liter spillvatten per liter osmosvatten låter ju mycket. Citera
Wiking Postat 8 mars 2012 Postat 8 mars 2012 Det brukar bli 1 del osmosvatten och kanske 2-3 delar slask vatten. Det är något som inte stämmer för dig. Citera
Liljegren87 Postat 8 mars 2012 Författare Postat 8 mars 2012 Ja det verkar vara lite sådär. Försökt ta ut i placera om membranet men det rinner på som den ändå. Aja bara fortsätta mixtra verka det som. Tack så mkt för svaren Citera
DaTrucka Postat 8 mars 2012 Postat 8 mars 2012 Låter nästan som reduceringsventilen på slaskledningen saknas.Kan du posta en bild på hur det är kopplat? Citera
stigigemla Postat 8 mars 2012 Postat 8 mars 2012 Har du en kran på slaskvattenledningen skall den stå på stängd. Öppen har man när man när man spolar skit ur osmosen. Citera
greger Postat 9 mars 2012 Postat 9 mars 2012 TRor det hjälper om du talar om vad det är för osmos Citera
Tomacee83 Postat 9 mars 2012 Postat 9 mars 2012 Min är 1 liter färskt på fyra liter slask enligt instruktionen. Citera
Liljegren87 Postat 9 mars 2012 Författare Postat 9 mars 2012 Har inte en anning va för märke det är, ska försöka posta en bild på hur jag har kopplat det. Citera
Liljegren87 Postat 10 mars 2012 Författare Postat 10 mars 2012 Har tyvärr inte haft tid att lägga upp en bild men har kollat om det där med reduceringventil och sant det fanns ingen där men som tur följde det med olika kopplingar. Har satt ditt en sån och även fast jag tycker det blir väldigt mkt avloppsvatten så har den säkert ökat det dubbla rent vatten, för jag tog bort reduceringventilen som satt på osmosvattnet ut. Citera
Liljegren87 Postat 10 mars 2012 Författare Postat 10 mars 2012 En fråga till om någon orkar svara varför blir det spillvatten? Tänkte på att allt vattnet går ju igenom reningen och skiten borde fastna då i filtren. Citera
Liljegren87 Postat 10 mars 2012 Författare Postat 10 mars 2012 Tror jag har löst problem nu i alla fall. Systemet jag köpte verkade ju vara till ett större system så jag fick göra mitt eget motstånd till avloppsvattnet för att få tillräckligt mkt kraft till osmosvattnet. Så nu ska ja ställa in så att det blir 1del osmos och kanske 5-6delar avloppsvatten. Tack så hemskt mkt för svaren jag fick Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.