Gå till innehåll

Min palett har nått den inte bör ha.


Rekommenderade inlägg

Är den liten är den jätte känslig mina fick prick i början var gång jag la i ny fisk eller rotade i karet. Har du inte uvc eller ozon skaffa omgående är nästan ett måste när man håller dessa fiskar, för att inte smitta ner hela karet. Jag matade extra mycket när mina fick det försvann efter 1 vecka ca kör uv 24/7.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är den liten är den jätte känslig mina fick prick i början var gång jag la i ny fisk eller rotade i karet. Har du inte uvc eller ozon skaffa omgående är nästan ett måste när man håller dessa fiskar, för att inte smitta ner hela karet. Jag matade extra mycket när mina fick det försvann efter 1 vecka ca kör uv 24/7.

Mja, håller inte med helt här. Att man har dessa fiskar i karet innebär inte att man riskerar att smitta ner hela karet. Prick finns i nästan alla kar där man inte kör med väldigt långa karantäner redan från dag ett och sedan med allt som kommer in i systemet. Många talar om att detta är en parasit man kan räkna med finns i alla kar, finns många teorier hit och dit men tror 95% av alla här på forumet kan räkna med att parasiten finns i deras kar i en eller annan form.

Detta är dock en parasit som endast lyckas anfalla försvagade fiskar, antingen pga andra sjukdommar eller stress, väldigt många dödsolyckor skylls felaktigt på prick då det oftast är mer av en symptom.

Hur som helst, det jag egentligen ville svara är att du löper inte en större risk av att smitta ner hela karet bara för att du har ett Palett kirurg, har du prick i karet så har du prick, får alla fiskar prick så är det något annat som är fel i ditt kar. Är dina övriga fiskar friska kommer de inte drabbas i större uträckning iaf än om du inte hade fisken i, är de sjuka kan de drabbas oavsett mängd prick i karet då de inte kan penetrera fiskens slemhinna när dem är friska.

Prick i sig är oftast inget dödligt, lästa någonstans att 30 eller om det var 50% av alla kirurger i naturen får det någon gång under sin livstid (eller om det kanske var att 30% eller 50% var smittade vid fångst...). Det var över ett år sen jag gjorde en rejäl läsning ang. detta ämne så tar mycket från minnet, men ville mest bara säga att jag inte tycker du måste köra UVC / ozon för att ha denna fisken.

Se till att mata lite extra och håll stabila värden så skall den klara sig bra själv, märker du att den börjar skrapa sig så mycket att den får sår fundera på att lägga den i en hink där den inte kan skrapa sig i en form av karantän.

OBS: den vita pricken som jag pratar om är sk. "ICH", det finns flera parasiter som är vita prickar, vissa farligare än andra, men skulle gissa på att minst 90% av alla vita prick är den sk. Ich

Skall tillägas att detta är min åsikt om det hela, då det finns så många former av vita prick som folk blandar ihop kan man läsa till sig alla möjliga teorier / tester som inte stämmer överens med det jag skriver, men

jag utgår från vad jag sett i mitt kar:

Har själv En palett kirurg som jag köpte när den var ~4cm stor, har levt i mitt kar i 2 år, den har fått prick ett antal gånger men inget som inte den löst själv. Mina fiskar har alltid tillgång till Nori-alger att äta för att hålla sig mätta och friska, och jag håller näringen i mina system väldigt lågt (zeovit) vilket jag antar bidrar till friska fiskar men starkt immunförsvar.

Jag har sett prick komma och gå under en dag (dvs inte ich som har en längre livscykel) men aldrig tappat en fisk trotts att varit utan UVC/OZON i över ett år nu. Har på hyllan ifall jag skulle råka ut för en epedemi i karet men det är något som står på hyllan som en backup inte något som jag kör konstant då det dödar mycket av det bra i ens akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja alla har vi olika synpunkter men tror inte jag är ensam om ha hört väldigt många som fått sjuka fiskar med prick från olika handlare och fått katastrofala följder. Det jag mena innan är att paletter kan få prick av olika stress faktorer mina har haft stora vita prickar inte små som ser ut som florsocker. Men aldrig smittat andra fiskar. Mina va iallafall känsliga i första månaderna " va ca 3-4 cm va under denna tid dom fick prickar" nu efter ca 1 år har dom inte haft något alls. Sen är det inte ett måste med uv såklart kanske lite väll drastiskt skrivet av mig men jag personligen rekommenderar det. Viss tar uv säkert död på bra bakterier men man skummat säkert ut lika mycket "bra näring"

Mja, håller inte med helt här. Att man har dessa fiskar i karet innebär inte att man riskerar att smitta ner hela karet. Prick finns i nästan alla kar där man inte kör med väldigt långa karantäner redan från dag ett och sedan med allt som kommer in i systemet. Många talar om att detta är en parasit man kan räkna med finns i alla kar, finns många teorier hit och dit men tror 95% av alla här på forumet kan räkna med att parasiten finns i deras kar i en eller annan form.Detta är dock en parasit som endast lyckas anfalla försvagade fiskar, antingen pga andra sjukdommar eller stress, väldigt många dödsolyckor skylls felaktigt på prick då det oftast är mer av en symptom. Hur som helst, det jag egentligen ville svara är att du löper inte en större risk av att smitta ner hela karet bara för att du har ett Palett kirurg, har du prick i karet så har du prick, får alla fiskar prick så är det något annat som är fel i ditt kar. Är dina övriga fiskar friska kommer de inte drabbas i större uträckning iaf än om du inte hade fisken i, är de sjuka kan de drabbas oavsett mängd prick i karet då de inte kan penetrera fiskens slemhinna när dem är friska.Prick i sig är oftast inget dödligt, lästa någonstans att 30 eller om det var 50% av alla kirurger i naturen får det någon gång under sin livstid (eller om det kanske var att 30% eller 50% var smittade vid fångst...). Det var över ett år sen jag gjorde en rejäl läsning ang. detta ämne så tar mycket från minnet, men ville mest bara säga att jag inte tycker du måste köra UVC / ozon för att ha denna fisken.Se till att mata lite extra och håll stabila värden så skall den klara sig bra själv, märker du att den börjar skrapa sig så mycket att den får sår fundera på att lägga den i en hink där den inte kan skrapa sig i en form av karantän.OBS: den vita pricken som jag pratar om är sk. "ICH", det finns flera parasiter som är vita prickar, vissa farligare än andra, men skulle gissa på att minst 90% av alla vita prick är den sk. IchSkall tillägas att detta är min åsikt om det hela, då det finns så många former av vita prick som folk blandar ihop kan man läsa till sig alla möjliga teorier / tester som inte stämmer överens med det jag skriver, men jag utgår från vad jag sett i mitt kar:Har själv En palett kirurg som jag köpte när den var ~4cm stor, har levt i mitt kar i 2 år, den har fått prick ett antal gånger men inget som inte den löst själv. Mina fiskar har alltid tillgång till Nori-alger att äta för att hålla sig mätta och friska, och jag håller näringen i mina system väldigt lågt (zeovit) vilket jag antar bidrar till friska fiskar men starkt immunförsvar.Jag har sett prick komma och gå under en dag (dvs inte ich som har en längre livscykel) men aldrig tappat en fisk trotts att varit utan UVC/OZON i över ett år nu. Har på hyllan ifall jag skulle råka ut för en epedemi i karet men det är något som står på hyllan som en backup inte något som jag kör konstant då det dödar mycket av det bra i ens akvarium.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man skall inte heller glömma att det finns ett antal olika parasiter som ser ut som vita prickar.

Den elakaste, Cryptocarion, har en cykel på oftast 4- 8 dagar på fisken och en dag på botten i akvariet där den förbeder att dela sig innan de nya parasiterna simmar ut för att söka en fisk att leva på.

Man pratar ofta om stressprick men de kan vara hälften så många efter första dagen för att sedan vara fler dag tre. Eller till och med ganska många när man tänder ljuset för att sedan framåt kvällen minska till kanske en tredjedel. Denna parasit brukar inte smitta fiskar som är etablerade i karet.

Tar man en bild på fisken och jämför nästa dag är det prickar på nya ställen.

Jag har också haft svampangrepp på en palettkirurg som såg ut som en prick på morgonen för att sedan vara borta på kvällen. Detta varade flera år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...