Alessandro Postat 2 maj 2012 Författare Postat 2 maj 2012 Hej!Kommer att köpa LS ganska snart, vad bör jag tänka på där?Är ganska sugen på att köpa en oöppnad låda för att kunna få med lite olika marina djur. Citera
Laggeman Postat 2 maj 2012 Postat 2 maj 2012 Fördelen med låda direkt från grossist är väl som du säger att man kan få med en hel del roliga djur med stenen. Nackdelen är att alla djur man får inte är roliga alltid.Sten som gått hos handlaren i dennes kar är ofta ren från odjur och har cyklats så du sliper det i ditt eget kar. Nackdelen är att du kan bli utan en del djur så som tex räkor, krabbor eller pistolräkor. Vill man inte ha dessa så är sten från handlaren att föredra kan jag tycka. Då kan du dessutom välja precis vilka stenar som faller dig i smaken, du vet ju inte hur de ser ut eller vilken form de har som du köper direkt i lådan. Citera
Alessandro Postat 8 maj 2012 Författare Postat 8 maj 2012 Vad ska jag tänka på när jag lägger i saltet? måste temp vara 25 grader eller går det bra med högre? Citera
Laggeman Postat 8 maj 2012 Postat 8 maj 2012 Det går alldeles utmärkt att ha både högre och lägre temp, salthalten förskjuts något då bara, men inget som inte går att justera när du har "rätt" temperatur igen. Citera
Alessandro Postat 9 maj 2012 Författare Postat 9 maj 2012 Ok, hade i saltet igår, nu ca 12 timmar senare är vattnet lite grumligt. Är det något som försvinner lr försvinner det när jag läggeri ls? Citera
Alessandro Postat 9 maj 2012 Författare Postat 9 maj 2012 Kom på en grej, bakteriekulturen ska den i karet i samband med att ls läggs i lr är det bättre att ha i innan? Citera
DaTrucka Postat 9 maj 2012 Postat 9 maj 2012 Grumligheten brukar ge med sig när stenen kommer i om inte innan.Bakteriekulturen gör ingen nytta om där bara finns en glasyta att fästa på, i med den efter stenen. Citera
Alessandro Postat 9 maj 2012 Författare Postat 9 maj 2012 Grumligheten brukar ge med sig när stenen kommer i om inte innan.Bakteriekulturen gör ingen nytta om där bara finns en glasyta att fästa på, i med den efter stenen.Ok, får hoppas att det ser bättre ut när jag kommer hem, har båda streamers igång.Kommer att handla ls till helgen, ska bli sjukt spännande att äntligen få köra igång !! =D Citera
Alessandro Postat 9 maj 2012 Författare Postat 9 maj 2012 Mätte salthalten nyss, 1.038...hur får jag ner det till 1.025? Citera
mikoto Postat 9 maj 2012 Postat 9 maj 2012 Slanga ut vatten ur karet, häll i nytt sötvatten istället som motsvarar mängden. Det går nog räkna på ganska exakt hur många liter du ska byta för att det ska bli rätt. Fast det kan inte jag i huvudet iaf. Annars går det nog ganska bra att höfta till volymen du plockar ut och ta det i flera mindre steg om det inte är någon brådska med djur som ska i eller så. Citera
Alessandro Postat 9 maj 2012 Författare Postat 9 maj 2012 Ingen brådska, har fått ner halten till 1.029 sakta men säkert ska den ner till 1.025 =) Citera
mikoto Postat 10 maj 2012 Postat 10 maj 2012 Jag brukar sikta på 1.023. Då har man lite svängutrymme både mot 1.025 och 1.021 som båda är goda värden annars. Citera
stigigemla Postat 10 maj 2012 Postat 10 maj 2012 (ändrat) Du skall inte använda vattenberedningsmedel i saltvatten.Se inlägg 24 Ändrat 10 maj 2012 av stigigemla Citera
Alessandro Postat 11 maj 2012 Författare Postat 11 maj 2012 Du skall inte använda vattenberedningsmedel i saltvatten.Se inlägg 24Absolut, kommer inte att hälla det i karet.Tack för tipset!Dock ska bakteriekulturen i? Citera
stigigemla Postat 11 maj 2012 Postat 11 maj 2012 Ja det tycker jag. Men stegvis. Jag har själv inte använt bakteriekultur men skulle nog dela upp flaskan på ett antal doser. Citera
Alessandro Postat 12 maj 2012 Författare Postat 12 maj 2012 Äntligen!Då har man varit och köpt 22 kg ls på triton, sa att jag ville ha lite roliga saker på stenen, väl hemma första "roliga" saken jag ser när jag öppnar lådan är en mantis lika stor som en lillfinger =) Citera
Alessandro Postat 14 maj 2012 Författare Postat 14 maj 2012 Köpte lite LS i en annan butik....vilken skillnad, tur att jag köpte det mesta på triton ! =D Citera
Alessandro Postat 14 maj 2012 Författare Postat 14 maj 2012 När bör jag köra igång med skummaren och hur många timmar om dagen ska ljuset vara på nu i början? Citera
stigigemla Postat 14 maj 2012 Postat 14 maj 2012 (ändrat) Skummaren borde du redan startat.Jag skulle nöja mig med en timme om dagen i början.Edit: Belysniongstid 1 timme. Skummartid 24/7 /edit. Ändrat 15 maj 2012 av stigigemla Citera
Rohme Postat 14 maj 2012 Postat 14 maj 2012 (ändrat) [onödigt pga redigering av tidigare inlägg] Ändrat 15 maj 2012 av Rohme Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.