Gå till innehåll

Micke´s nya haha;)


Majki01

Rekommenderade inlägg

Får börja med att ta det med ett stort haha då jag byter kar lika ofta som andra byter kallingar..

Men denna gången ska det hållas!!

Allt började med att jag letade runt efter ett kar komplett med sump.. Hittade inget som jag föll för.. så pladask så satt jag i telefon med Micke på håkanstorpzoo och pladask så hade jag beställt ett kar..

Måtten? ;) får ni se när karet är hemma! Karet kommer i alla fall bli borrat i mitten bak.. ett 25 för returen och ett 40 ner.. Kammarna kommer sitta på sidorna så att rakt framifrån ser man dom inte..

Därefter fastnade jag på bioteds hemsida och fick göra min första pvc beställning någonsin! Hoppas allt blev med;) haha! cirkus 1000kr gick där.

Drog en tur till ZG efter detta och laddade på med ny filter kultur och btn som är standard för mig;) går sådan kommer det kläs med!.

Därefter satte jag mig och tog en funderar över en mycket fin whiskey;)

Då slog det mig att jag tycker verkligen inte om LS i karet.. Så woops rök 4000kr på beställning på 2 revpelare!

Därefter hade jag glömt att jag måste ha en möbel också. Så det fick bli en tur till ikea! Också standard för mig.. Men innan ikea drog jag dock till hornbach och köpte 10 meter 45x45 reglar.. Sågade byggde ihop men jag har fanimig tummen mitt i näven så starten på den möblen blev inte bra så det hoppade jag!

Blev istället ett köksskåp från ikea! Som jag efter tips förstärkt lite med 45 reglar som jag nu hade en massa över haha!

post-5431-14468925187955_thumb.jpg

2 extra ben i mitten under möblen också!

Därefter sågade jag ut och satte galler för ventilation och eventuellt en 120x120mm fläkt utifall att!

Målade också över allt invändigt med badrumsfärg! Samt att jag kommer ha ljudisolering i hela skåpet!

Över kommer där ligga en mdf 25mm efter rek..

Sumpen kommer nog landa på en orginal 54 liters kar bara!

Tekniken: skummare mce600

doserpump BM-T01

Retur pump sicce syncra 2.5 .. "vill ha lågt flödde genom sumpen"

Cirkulation i karet! 1-2 mp 10 w es

Ljus 2 st ecotech radion.

Samt någon form av pellets filter i sumpen!

Det enda som måste beställas är en till radion och retur pumpen! annars finns nu allt redo för karet!

Som räknas vara klart första veckan i maj! :)

post-5431-14468925187898_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 304
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jupp blivit 3 gånger på kort tid nu, totalt är det endå inte mer än 4 gånger, om man ska se i bytet , men jag har nog haft runt 7-8 salt projekt där jag köpt kar och endast gjort vid dom och sålt vidare, men 3 gånger har det varit kar som jag använt :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för några revpelare du beställt? Ska bli roligt att följa, lycka till! :)

Svårt att förklara, men dom kommer liksom stå en på var sida av mitten avrinningen i min fantasi ser det jävligt coolt ut :) så får hoppas

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha jag har stora problem med att inte göra något,

Så vad är bättre än att fixa ihop kar,

Detta nu har jag dock planer på att behålla länge så det blir ett riktigt rev, speciellt efter som detta landar på en stor slut summa.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det inte är försent så skulle jag ha övervägt att ha två rör ner istället för ett med kran på ena röret. Enligt min erfarenhet så e de skitsvårt att få till ett tyst och samtidigt säkert system med ett rör ner. Eller har du någon smart lösning redan på det?

Annars ser det ut som ett roligt projekt. Tycker alltid det är kul med byggandet och planerandet av akvariet :). Lycka till med allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt byggarens rek så tyckte Han det blev bättre med 1 stort rör efter som jag inte kommer köra mer än Max 1000l/h genom sumpen, med kran på både ner och upp rör skyddat med en korg upptill så skulle det vara omöjligt att få stopp i ett 40 rör sades det. Försent och försent men har lagt över 1000 kr på pvc redan tvekar på om jag vill lägga mer på just pvc, jag får mecka det tyst helt enkelt,

En annan fråga, jag ser att folk gör håll i pvc små sådana just för att den ska suga luft vid strömavbrott eller något, var görs dessa håll för att få bäst effekt av det ?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gängorna på utsidan.

Vit plast packning på utsidan.

Med vänlig hälsning, Manne

Edit , går att sätta tvärtom också om man absolut vill kunna dela allt.

Viktigt är att gummipackningen är på den platsen som den har på bilden annars läcker det genom gängorna.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt byggarens rek så tyckte Han det blev bättre med 1 stort rör efter som jag inte kommer köra mer än Max 1000l/h genom sumpen, med kran på både ner och upp rör skyddat med en korg upptill så skulle det vara omöjligt att få stopp i ett 40 rör sades det. Försent och försent men har lagt över 1000 kr på pvc redan tvekar på om jag vill lägga mer på just pvc, jag får mecka det tyst helt enkelt,

En annan fråga, jag ser att folk gör håll i pvc små sådana just för att den ska suga luft vid strömavbrott eller något, var görs dessa håll för att få bäst effekt av det ?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jag har borrat mitt precis vid ytan på returröret, på vinkeln så att säga, helst ska man väl göra det på den sidan man inte har ljus mot för att det inte ska bli algväxt i hålet. Dock så har jag inte behövt rengöra hålet någon gång under det senaste året.

Ett tips är att börja med ett litet borr och sedan testa genom att strypa returpumpen, fungerar det inte tar du bara nästa storlek på borret och så vidare, på så vis slipper du ha ett för stort hål. Men du vill kanske förbereda allt innan du fyller på med vatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur gör ni när ni limmar? Drar en sträng runt röret och en där det ska stickas in? inget mer? Kanske idiotiska frågor men vill samtidigt inte ha vatten över allt! så tar det säkra förre något annat!

Jag drog en sträng runt röret och en sträng runt vinkeln eller vad det nu är man ska limma på det. Man ska inte snurra eller vrida på delarna sen heller. Men man måste göra rätt från början, för fy fasiken vad det blir hårt. En bonus är ju att det luktar gott!-sjuk-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur gör ni när ni limmar? Drar en sträng runt röret och en där det ska stickas in? inget mer? Kanske idiotiska frågor men vill samtidigt inte ha vatten över allt! så tar det säkra förre något annat!

Kladda på själva rördelen så du täcker 1cm av röret. Tryck i rördelen , klart..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...