Gå till innehåll

Undersökning av saltvattenstermer


SagaLändström

Rekommenderade inlägg

Och den klassikern man ser på många engelska forum (och som ibland letar sig över hit), det med att koka levande sten. I engelskan uttrycker dom sig som att: "I am going to cook my LS". När dom egentligen menar att den skall mogna / gå igenom sin inkörningscykel. Det är relativt vanligt att man ser uttrycket i annonser "cooked and cured live rock" etc. http://www.michiganreefers.com/forums/reef-discussion/89389-cooking-live-rock.html

Eller som här på guiden: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?42429-gammal-ls-legat-2-3-%E5r-(torrt)&highlight=koka

Ändrat av Maglofster
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 68
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Tack Maglofster och Roger.J!

Jag behöver lite hjälp med vissa termer som jag inte kan förklara på egen hand, och hoppas att ni kan hjälpa till med även detta. Dessa termer är:

* Drossel

* Stimma (angående MH)

* Osmos (vet att det är vatten som har genomgått någon process, men det skulle vara bra om jag visste lite mer vad denna process innebar)

* Refraktometer

* Skummare (undrar vad dens funktion är i akvariet)

* Bioboll(ar)

Tack på förhand!

Ändrat av SagaLändström
la till i listan
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

* Drossel - Spole som används till lysrör (reaktor) eller MetallHalogen (Drossel)

* Stimma - Tror du menar Dimma med dimmer. Den reglerar spänningen till lampan och iom det ljusstyrkan.

* Osmos - Heter Omvänd Osmos (Reverse Osmosis, RO) och pressar vattnet genom ett litet hål så att metaller mm inte åker igenom, den kompletteras med partikelfilter samt kolfilter och i vissa fall silikatfilter.

* Refraktometer - Använder saltvattnets ljus-brytnings förmåga för att bestämma salthalt.

* Skummare - Skapar små luftbubblor som, lösta organiska föroreningar, kan fastna vid och åka med ut till en uppsamlingsplats.

* Bioboll - Plastbollar med mycket håligheter i där nyttobakterier kan växa.

Sen inte för o va sån men jag tänker mig att det endast är Skummare som är en renodlad saltvattensterm. De andra används ganska flitigt inom andra områden.

Ändrat av Bläckfisken
storhetsfel
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Bläckfisken! När det gäller stimmar, så hittade jag det här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?46375-Metallhalogen-drossel-l%E5ter-mycket&highlight=stimmar och vad jag förstår så är det inte tal om att dimma lysröret.

Att de används inom andra områden är inget större problem, då det är termer som används (mer eller mindre) flitigt inom hobbyn och som oftast inte används i "standardsvenska". Jag tror inte att så många barnfamiljer sitter och pratar om refraktometrar, skummare och biobollar vid frukostbordet ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket Maglofster. Får se om jag inkluderar det ordet i min undersökning ^^

Edit: Har hittat ett till ord som jag inte vet vad det betyder, även om jag har en god gissning. Det är ju dock onödigt att gissa när man kan fråga, eller hur? :) Ordet jag undrar över nu är "osmolator".

Ändrat av SagaLändström
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade jag inte velat att folk får läsa/kopiera det jag skrivit så hade jag låtit bli att skriva det.

Kör på bara, och lycka till med ditt projekt.

Är ganska övertygad om att ingen säger nej.

Tyckte det var lite kul hur många som ger ett ok att kopiera texter, detta är ett forum på internet, informationen är fri :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyckte det var lite kul hur många som ger ett ok att kopiera texter, detta är ett forum på internet, informationen är fri :)

Nja, det finns nog inte så många prejudikat för detta. Men om en text uppnår verkshöjd så är den per automatik upphovsrättsligt skyddad, även på ett forum på Internet. Därför tycker jag att det är schysst att så många säger ok så att det inte blir några missförstånd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket Maglofster. Får se om jag inkluderar det ordet i min undersökning ^^

Edit: Har hittat ett till ord som jag inte vet vad det betyder, även om jag har en god gissning. Det är ju dock onödigt att gissa när man kan fråga, eller hur? :) Ordet jag undrar över nu är "osmolator".

Det är en anordning som fyller på med vatten i akvariet. Man fyller på vatten för att ersätta det vatten som dunstar. Vanligtvis är det en automatiserad lösning med pump och flottör eller liknande. Vanligtvis fyller man på osmosvatten. D.v.s vatten som passerat ett R.O (reverse osmosis) system.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Reuben: Med tanke på att jag skriver en uppsats på högskolenivå som ska "publiceras" (i den bemärkelsen att den ska lämnas in till kursexaminatorn) så tycker jag att det är oetiskt att inte be om tillåtelse. Hade jag använt det ni skrev på ett annat forum (t.ex.) så hade jag nog inte bett om tillåtelse :)

Maglofster: Den fyller alltså på med osmosvatten när det börjar bli lite lite i karet?

Edit: Någon som är sugen på att ge en exakt beskrivning på vad "sumpen" är? Vill som sagt inte gissa. Även "nanokar" skulle vara kul att få en förklaring på.

Ändrat av SagaLändström
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sump:

Är ett akvarium / behållare som är i anslutning till huvudakvariumet, fast oftast dolt. Där gömmer man undan tekniska pryttlar som exempelvis skummare, värmare mm. Då slipper man ha dessa synligt i visningskaret.

Skickat via aJ Fån 4S med Tapatalk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nanokar är ett akvarie som är någonstans mellan 15-50 liter om jag minns rätt, det finns väl ingen exakt volymangivelse, men man brukar oftast tala om nanokar när det är små akvarier som man kanske har på sitt skrivbord eller en liten hörna på köksbänken, där små akvarier får plats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, det finns nog inte så många prejudikat för detta. Men om en text uppnår verkshöjd så är den per automatik upphovsrättsligt skyddad, även på ett forum på Internet. Därför tycker jag att det är schysst att så många säger ok så att det inte blir några missförstånd.

Hålller inte med alls. Om du tittar på Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk så finns både citaträtten (paragraf 22) och återgivningsrätten (paragraf 23) som båda får anses tillämpliga här. Innebörden av dessa båda är att man får citera text, (även från saltvattensguiden!), helt UTAN upphovsmannens tillåtelse. Det borde inte vara svårt att hitta prejudikat om man bara vet hur man hittar sådana.

Se även wikipedia om citaträtt:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Citatr%C3%A4tt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror du missförstår.

Det jag menade (jag svarade ju på ett tidigare inlägg) var att bara för att detta är ett forum på Internet så är det inte fritt fram att plocka vad som helst för vem som helst, så som det uttrycktes. Jag tror inte heller att det är svårt att hitta prejudikat om man vet hur man skall leta. Däremot tror jag, precis som jag skrev, att det endast finns ett fåtal. Tror allvarligt talat inte att det är speciellt vanligt att stölder ur texmaterial från forum leder till åtal och dom i Sverige.

..och jag tycker fortfarande att det är schysst att folk ropar bifall till Saga som snällt nog ställde frågan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sant är att inlägg på internet normalt skyddas av upphovsrätt. Det är också sant att det även när det gäller internet finns en citaträtt. Hur det skulle kunna bli aktuellt med återgivningsrätt på det som publiceras på Saltvattensguiden går däremot över min horisont. Nå, upphovsrätt och citaträtt alltså, klara papper så? Knappast. Citaträtten är tillkommen i en tid när det handlade om tryckta böcker. Det är någorlunda klarlagt hur mycket man får citera då, ett stycke eller ett par ur en bok, nåt sånt. Enligt god sed då vilket innebär angivande av källa. Och inte minst, det skall finnas ett motiverat ändamål. Nån slags vetenskaplig undersökning är definitivt ett motiverat ändamål.

Problemet då är att det inte är så där alldeles självklart hur man får citera när hela "verket" är ett stycke så som inlägg på forum ofta är. Där måste det utvecklas en ny god sed och det är inte alldeles självklart vad som är tillåtet och inte. I det läget är det inte alls en dum ide att be om lov även om det kanske inte är nödvändigt. Man får ju faktiskt be om lov även om man gör nåt helt tillåtet också, det är faktiskt ingen dum ide om man vill undvika att stöta sig med folk. Att Saga ber om lov att använda våra texter är därför både klokt och vällovligt.

Sen bara en liten reflektion, givetvis är väl beredvilligheten att förklara olika termer lika stor om det kommer in en nybörjare på saltvatten och frågar som vad den är i den här tråden, eller hur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just, kom på en sak till. Jag tyckte att det var väldigt förvirrande med alla förkortningar i början, många dyker upp i forum, kanske mer på engelska sajter men de dyker upp lite här och var där man söker sin info om denna hobby.

Exempel:

GAC = Granular activated carbon - aktivt kol

GFO = Granular-ferric-oxide - Järnoxid som används för att "suga upp" fosfat. I sverige ser man ofta termen "järnbaserad fosfatremover" eller liknande svengelska uttryck

DOC = Dissolved organic carbon, Upplöst organiskt kol, typ näring för mikroogranismer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...