Gå till innehåll

Matlådan, vad matar ni med?


Guest NoName

Rekommenderade inlägg

Guest NoName

Tänkte att det var dax att uppgradera matlådan allt eftersom fler fiskar hittar sin plats i karet. Några bra mattips?

Rätt snitsigt blev det :nöjd: bara att knipa en bit, lådan åker aldrig ut ur frysen.

Två lite olika sorters hemmagjord enkel räkmix ; Hela räkor,ärtor,flingor,pellets.

(efter ett missöde med mixern luktade det inge vidare i köket) :skrattar:

Alger,Flingor,Pellets,Artemia,Krill och Mysis. Förhoppningsvis blir det lättare att variera kosten, är man stressad är det lätt att man tar det som är enklast att mata med :smiley9:

post-876-14468912035206_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName

Aj då, matberedare och mixar är egentligen idiotiska uppfinningar... mest strul och man använder dom ju nästan aldrig..

Lådan kommer ifrån ikea, huvudsaken är väl att facken rymmer minst 1 hel "kaka" fryst exvis artemia så att man slipper ha förpackningen kvar. :x

I botten blir det lite klumpigt men du kanske har för varmt i frysen? Jag frös in lådan tom först sedan tar jag inte ut den när det är dax att mata då håller bitarna sig!:smiley20:

Räkmixen uppskattas men blev lite väl mjölig...Bindmedel när nog att föredra..:smiley5:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet ej vad du har för frys (prestandan kan ju variera med temperaturen samt avfrostningsfunktioner osv), men när jag testat att frysa in små fiskmatsbitar i burkar med luft blev alltid fiskmaten förstörd p.g.a. att den torkar och vattnet från maten bildar vattenkristaller i luften i lådan. För att undvika detta är det bättre att ha maten i plastpåsar utan luft, såvida du inte matar upp all maten riktigt snabbt innan den hinner förstöras i lådan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName

Om lådan visar sig vara praktisk eller ej på lång sikt får väl framtiden utvisa men det är ju rätt mkt vätska i dessa frysfoder så att det skulle torka ut har jag svårt att tro. Räkmixen har väl ett "bäst före datum" hursomhelst och det varierar säkert från mat till mat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

fiskägg, hummerägg finns det mycket proteiner i ...spirulina, zooplankton.

sedan får anemonerna silversides, räkor, mussla samt allt annat de fångar ...

artemia är som att äta snabbmat varje dag ...inga som helst vitaminer eller proteiner, eller andra nyttiga mineraler ...jag brukar ge torrfoder samt veggies vid två skilda tillfällen under dagen, sedan matar jag något köttigt (mussla, räka, marinmix, artemia, osv ) blandat med fisk eller hummerägg om dagen. samt att jag tar i ca 3-5 cl zooplankton i veckan för att göda allt ifrån fisk till sps korallerna ...viktigt är bara att man silar plankton samt levande artemia så att man inte förorenar karet vid påfyllning.

många som missar detta, finns mycket skit i dessa förpackningar.

Bara att prova sig fram ...Jag personligen tycker att blanda maten är bra, dels för att jag inte tycker om att äta snabbmat, eller samma sak varje dag ...sedan kanske din lokala butik har slut på käket du brukar handla ...då har firrarna vant sig och vill inte ha nåt annat ...lite jobbigt ... vitamin tillskott är ett no no för mig då det startar en långsam död för anemonerna ifall de sätter i sig denna mat ...samt anser jag att det är bättre att hitta poteinrikt käk istället för att fiskarna kanske skal vara med stockholm Marathon, vem vet =)

Hej hopp ...

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, mussla, kan man bara köpa frysta blåmusslor, dela och slänga i ? Och spirulina, är det bara att slänga i karet ?

Annars matar jag mina clowner med hemmagjord räkmix, artemia, och flingfoder. Skivanemonerna får räkor och artemia, och nu har jag ju en quadricolor också :död: den äter bara räkor, fast utöver det har jag bara testat med artemia.

MVH Max

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan jämföra artemia med snabbmat ...alla tycker om det, fast ...ja ...ni har väl själva sett "super size me"

anemonerna föredrar nog att bli matade med något köttigt, som de får bearbeta ...

blåmusslor är alldeles utmärkt ...skär i små strimlor och låt fiskarna själva hugga o tugga ...

spirulina ....köp i fling form och sedan tar jag en mugg tar i flingorna ...tar i vatten ifrån karet och vispar runt det ...och häller i ...

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

anemoner är mycket känsliga ...så var bara noga med att inte ge dem fisk de inte klarar av ...vissa fiskar innehåller olika mycket metaller samt andra giftiga ämnen ...speciellt insjö fisk ...spirulina flingor kan du inhandla hos din lokala handlare ...(firre)

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har nu uppgraderat matlådan ytterligare ...

hummerägg

fiskägg

ärtor

artemia(inget vitamin tillskott då det inte är bra för anemoner)

musslor

spirulina

sea veggies

räkor

cyclops

zooplankton

levande artemia (drive thru McDonalds)

New life Spectrum "Marine fish formula" (kulor)

SeaVeggies på flingfoder

O.S.I Marine Flake food.

Samt kör jag med ett tillskottämne oxå

Reef Solution ifrån "EcoSystem

cyclop-eeze

krill

detta får räcka ett tag ...hoppas att firrarna är nöjda ..

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu uppgraderat matlådan ytterligare ...

artemia(inget vitamin tillskott då det inte är bra för anemoner)

Peter

Peter, kan du utveckla mera? Har just köpt ett par vitaminflaskor och det vore intressant att veta varför de inte är bra för anemoner...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har läst att vissa personer och tillverkare hävdar att man inte ska skölja foder innan man lägger det i karet eftersom mycket av näringen då går förlorad. Jag brukar inte skölja min mat eftersom jag inte matar korallerna med något speciellt och inbillar mig att korallerna kan ta upp mer näring på detta sätt.

Risken för övermatning kanske blir större men jag brukar vara ganska återhållsam med matningen (hellre en fisk som växer långsammare och lever längre än en som växer snabbt och lever kortare).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har läst en hel del forskning angående anemoner i allmänhet ...varpå man konstaterat att tillskott i maten som anemoner fångar upp, leder till att de börjar vittra sönder och dö långsamt ...även har man ännu inte dokumenterat ännu att sebae (heteractis crispa)anemonen levt i fångenskap i mer än 8 månader ...och då är de största akvariumen i världen inkluderade ...publika såväl som forskning och privata ...

gigantea är inte så trevlig då den blir så stor samt att den ibland t o m äter upp andra anemoner. finns mycket fakta ...bara fråga så hjälps vi åt =)

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...