Gå till innehåll

Hur mycket ska jag tömma?


Vandal

Rekommenderade inlägg

Jag har i stort sett bara problem med överrinningen, så nu ska jag borra karet och dra nya rör... Men hur lågt behöver jag sänka ytan för detta? Jag ska borra kortsidan som är 60cm bred och 70 hög... 12 mm glas, ska borra tre hål ungefär en decimeter från övre kant, skulle helst slippa tömma hela karet eftersom det blir en omstart typ i såna fall...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

grejen är att jag vill slippa speka i botten... om jag lämnar 10-15 cm kan jag ha cirkulation över sanden, tar jag ut den så får jag antagligen byta ut sanden helt...

kommer ha över det mesta vattnet, stenen, korallerna och fiskarna i ett annat akvarium och blanda en del nytt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker inte heller det är någon bra ide direkt att borra i ett kar med något i.

Fann mig faktiskt i en liknande situation för ett halvår sedan då jag startade upp ett refugium.

Men istället för att borra bestämde jag mig för att bara köpa en överrinningsbox.

Kostade lite, men ingen risk att något gick riktigt galet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu har jag iallafall börjat flytta korallerna till fraggkaret, så de har samma vatten... ska ha tag på pvc innan jag tömmer och borrar... kommer sänka till 3-5cm, om det blir spänningar i 12mm glas då så är det nåt riktigt lurt...

stenen, enklare koraller och fiskarna kommer gå i ett 152l kar under tiden, blir bara cirkulation, ett filter och lite ljus, men tror nog det ska gå ändå... samtidigt blandar jag 60l nytt vatten i en tunna...

när jag limmat ny överrinningsbox och tagit bot den gamla så kör jag igen...

kommer borra tre hål. ett för hävert, ett för överrinning och ett som backup... dock tvekar jag på vart jag ska sätta dem, om jag ska köra längs hela över bakrutan blir det sen enklare om jag får för mig att köra vågor i framtiden... dock blir det jobbigare rördragning, kör jag i sidorutan får jag lättare att dra rören och komma åt kopplingar och kranar vid senare tillfällen... det blir ju dock jobbigt att köra vågor...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

då var all PVC inhandlad då... det blir i bakre änden på sidorutan... ska bli skönt att få frigjort lite plats istället för det stora åbäket till överrinning jag har nu... med mindre volym blir det högre flöde och enklare att använda för att dosera diverse pulver...

clownerna verkar trivas fint nere i refugiet, dit deras skivanemoner också fick flytta med...

imorgon ska jag få så mycket som möjligt gjort... så ikväll skär jag glas till boxen och sågar pvcn så det bara är att limma ihop...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu är det borrat! och överrinningen sitter silikonad och härdar... då är det bara att vänta ett dygn typ så kan jag köra igång igen...

vattennivån ligger på 5 cm och en pump håller ytan i rörelse så det inte blir syrebrist...

borret är dock på 32mm, så jag ska öka hålen lite med min dremel och en diamanttrumslip... det flisade ganska rejält i kanterna när jag kom igenom, men sätter gummipackningen på utsidan så det håller tätt ändå...

har hällt ut ca 70 liter vatten, ska blanda nytt i ett par baljor strax...

allt har gått smidigt ändå =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bakslag nr ett... en av flisorna gjorde det otätt i en av genomföringarna... har smetat på en extraladdning silikon och skruvat åt igen, skulle det inte funka får jag i värsta fall limma igen hålet med en glasskiva, de andra är täta, så jag har ju ändå 2 rör ner i så fall, men nesligt när det händer...

hoppas det är tätt imorgon...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kunde inte hålla mig, så nu är allt igång igen... funkar som det ska alltihop och fiskarna simmar runt och är förvirrade...

lär få bygga om lite i stenrösena imorgon igen, men allt är i igen utom 2 st damseller som tyvärr åkte pumphjul i reservkaret där jag förvarade sten och fisk och blev slarvsylta =(

nu blir det en pilsner till för att fira att det mesta gått vägen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Djärvt gjort! Jag har inte vågat mig på det utan ska byta kar istället. Hur kylde du egentligen borret? Känns som om det är görsvårt att göra i ett normalt rum. Trist med de två förlorade fiskarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kylningen löste jag med en sprayflaska, har påfyllningsbehålleren precis nedanför, så droppandet landade där... ännu en fisk gissar jag har sällat sig till sina förfäder, min lilla gobiodon ser jag ingenstans...

nu har jag satt tillbaka de flesta korallerna i karet igen... hyllan nere till vänster ska bli tillväxtplats för LPSer...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...