Gå till innehåll

Texas 720l


Texas

Rekommenderade inlägg

Texas: Ser att du kör med en sån "ytavrinningstillsats" från Eheim i ditt kar. Jag gissar att det är den enda ytavrinningen du har...rätt?

Hur klarar den att hålla ytan ren egentligen? Funderar på en sån (eller liknande från Fluval) till mitt kommande 540, men har varit osäker på om den klarar den storleken...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min ehiem håller ytan ren...och det är den enda ytavrinningen jag har.

Kör med en tunze stream 12000l/h just nu, men kommer inom kort att investerat i en till streampump inom några dagar! Som skall sättas på andra sidan av tanken.

24000/lh total....Det ska väl räcka tycker man!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Har inte hänt så mkt...införskaffat ozoniator samt lite mer fisk och koraller, plus en till tunze 12000l/h

Nästa pryl blir en osmos. Varje gång man gör vattenbyte så kommer kiselalgerna som ett brev på posten!

Det dom flesta skaffar först skaffar jag sist:smiley9:

post-1475-14468912400767_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt vanliga AN-RO hjälper utmärkt mot kisel. Jag köpte ett noggrannt kiseltestkit och mätte före och efter osmosen. En dramatisk skillnad i värden, kislet var knappt mätbart efter RO.

Texas,

Vad är din erfarenhet med haddonin? Jag fick göra mig av med min då den åt för många fiskar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ser nästan ut som en btn bakgrund.. ser ju klart solitt ut.. finns de nånstans som firrarna kan glida in i klippan å gömma sig..

ska ej glömma att säga.. att det ser skitsnyggt ut oxo.... cool bänk oxo. ser ut som att de skulle kunna stå på en bar i mexico eller liknande

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Texas,

Vad är din erfarenhet med haddonin? Jag fick göra mig av med min då den åt för många fiskar...

Det är mitt första kar, så man har väl inte så mkt erfarenhet.

Sen jag startade upp karet har bara en fisk dött.....tror det var anemonen som tog den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Själva möbeln.

Karet står på en vanlig aluminiumställning som man skruvat 14mm spånnskiva + en 6mm repgips sedan på.

Har köpt sten som är plan på en sida (finns att köpa på kakel, klinker butiker) och limmat fast dom med kakelfix.

Och fogat med murbruk.

Finns då även hörnstenar som 90 grader invändigt. Detta gör ju att nederdelen, murningen ser ju himla homogen ut.

Sen så satte jag dit en maskeringstejp mot själva aluramen på karet för att kunna foga så nära ramen så möjligt.

Trävirket är från sådant bönderna brukade ha ute på lägdorna för att kunna torka höet efter dom slått det.

Har kapat ur 90grader på det och limmat mot aluramen...eller satte först silvertejp på ramen för att slippa limma direkt på.

Detta vart gjort för fem år sedan då man hade sötvatten. Nackdelen blev ju att man inte kunde ha sump under.

Inget man ens tänkte tanken då man skulle ha sötvatten. Stenen är skapligt dyr, 2500:- totalt plus fix och fog.

Är nöjd med resultatet, och det blev en inte allt för vanlig akvariemöbel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...