Gå till innehåll

Saltvattens Akvarium och nybörjare


hundben

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag tror att denna hobby för saltvatten skulle kunna växa sig bra mycket större mot vad den är idag, och kunna få många fler nybörjare inom detta.

Bara handlarna slutar att skrämma iväg dessa direkt vid dörren, med att säga vad det kostar i direkt överpriser/fantasisummor som jag inte ens har kommit upp i under min resa inom saltvatten ännu efter 3-4 år. Man kommer långt på simpel och billig teknik alla fall inom den ramen som man själv vill ligga i. Man måste få chansenatt bygga upp ett intresse som nybörjare och kund.

Inte genom att säga ja du får räkna med 15000kr till 20000kr i starten sen får man räkna mer mer allt eftersom med djur och allt annat. Vem nappar på detta som nybörjare?? Har sett och hört många nybörjare som fått detta kastat i ansiktet.

Till råga på allt finns där butiker som inte har mycket bättre utrustning än vad jag hade i mitt första akvarium.

Mitt första saltvattens akvarium kosta mig 1000kr med akvarium var bara 25L men ändå tyckte jag det var så kul, hade en liten krabba som följde med stenen egentillverkad ytavrinning av en pet plaska, dock gick det åt pipan till slut,

men Har idag ett 180L inbyggd sump till en kostnad av 1500kr sen har det blivit en del uppgraderingar med tiden som gjort att kostnaden dragit iväg te 5000-6000kr med sten lite fraggar mm. idag spräng fyllt med koraller, inte helt perfekt men det duger åt mig, för att tycka att det fortfarande är kul.

Fast kommer snart komma ännu en uppgradering på ett nytt kar men först då kommer jag köpa lite bättre grejer men ändå försöka hålla nere kostnaden.

Skulle vilja se att man kunde köpa färdig borrade akvarium med ytavrinning och på så sätt komma köpa allt lite eftersom. Ja utan att special beställa.

Såg en butik i Danmark på nätet som man kunde göra så o priset var humant fanns 3-4 olika storlekar fanns även bänkar. Detta gillar jag starkt och talar för att få en bra akvarie lösning från start.

Dock har jag alla fall funnit ett akvarie märke här som man kan köpa i delar men vilket pris sen. Ja och så finnes dessa hotell stuk med ett pris som får en att backa vid dörren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan hålla med om att det kanske inte är det bästa sättet att "sälja" hobbyn när man börjar med att berätta att det kommer bli dyrt, däremot tycker jag det är ganska schysst mot kunderna att man inte lurar in dem i något som de inte förstår hur dyrt det är.

Om du har skaffat ett 180L kar för 1500kr så misstänker jag att det inte är köpt i butik. Sen har du fått lägga ut 5000kr till för att få det som du vill ha det, kanske inte allt av det är köpt till nypris?

Som handlare så lär du kanske inte förespråka att kunderna ska köpa alla sina saker på andrahands marknaden, då får du ju inte in några pengar. Som handlare så ger du troligtvis kunden ett uppskattat pris vad det skulle kosta att köpa karet, tillbehören, stenen och djuren till butikspris och då kan priset dra iväg.

Om du ska köpa ett nytt kar, vi tar Juwel Rio 180 som exempel, så kostar karet ca 4000kr med möbel. Du vill kunna hålla fiskar och diverse koraller så då behöver du komplettera belysningen och cirkulationen, en ny belysning för 2500kr och pumpar för 1500kr. En skummare behöver du också till ditt kar och satsar på Juwels egna som kostar runt 1200kr. Nu har vi den grundläggande hårdvaran som behövs för karet.

Sen har vi sten, butikspris för sten ligger på ca 150kr /kg, en bra början i ett 180L kar är 20kg, dvs 3000kr.

Efter det kommer allt levande och där varierar kostnade beroende på vad man ska ha.

Om vi räknar på lite billiga fiskar, 2 clowner=2x150kr, 2 banggai kardinaler=2x250kr, 1 dvärgkejsare 1x500kr.

Lite billiga koraller, 1 Euphyllia 400kr, 1 Sarcophyton 300kr, 1 sten med skivor 300kr.

Vi behöver även en städpatrull, 10 blandade snäckor och eremiter 300kr.

Lägg till lite mat för 200kr så är vi uppe i 15000kr (om jag inte räknat fel).

Det jag vill ha sagt med det hela är: Om du frågar en handlare så får du förvänta det priset som produkten kostar i butik, du kan inte förvänta dig att de ger dig priset som produkten kostar på andrahandsmarknaden. Det om något skulle hämma tillväxten av hobbyn om handlare gav nybörjare fantasipriser åt fel håll. Den här hobbyn är dyr, så är det. Visst kan man komma undan mycket billigare om man köper begangnat, det är jag den första att medge (Mitt kar kostar 20000kr+ i butik men jag köpte det för 6000kr begagnat), men jag tycker inte att man ska ge folk intrycket av att det kommer bli billigare än det är.

Jag kan ju säga så här, om ditt 180L kar har kostat runt 5000kr så kostar hela ditt kar lika mycket som LED belysningen jag hade till mitt Rio 180. Mitt 180L kar kostade, trots att jag köpte karet, endel sten och endel levande begagnat över 10000kr. Även om jag försöker köpa begagnat och hålla kostnaderna nere så är det inte alltid så billigt.

Ändrat av StoffeSwe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen så finns det ju saltvatten akvarium och det finns saltvattens akvarium.

Allt kretsar helt enkelt omkring vad för storlek det är på karet och vad man ska ha.

Vill man ha ett jättestort rev akvarium med massa SPS och härliga fiskar osv, visst då kan det lätt kosta en hel del.

Men íbland räcker det helt enkelt med ett mindre kar, doppvärmare, pump, enklare belysning.

Vet själv att mitt rev har kostat jättemånga tusenlappar.

Däremot mitt 43 liters mantis kar med stjärnpolyper och makroalger kostade mig knappt en tusenlapp att köra igång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kort och gott, kan man spendera 1 000 eller 10 000, beroende på utrustning etc.

Jag tror att inte man skall "skrämma", utan ha lite mindre färdiga paket för att prova, utveckla och LÄRA sig.

Men sedan finns det inget större stop för hur långt man kan gå...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett mark 2 akvarium på 360 liter med sump möbel som jag betala 8 för så 35kg sten kylare bk 180 skummare 4 maxspect s serien lampor tunze pumpar våg maskin. Så komma undan billigt gör man ej .

Och ändå så har jag inte super saker

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

-skulle jag rekomendera en nybörjare vilket jag har flertalet gånger är köp begagnat kar med sten osv.Oftast kan man hitta rätt stora kar för 5-6000 kr med allt som behövs sten ibland fiskar och koraller med.Sen om denna persson vill starta med nya saker så får han enkelt tillbaka pengarna för det är sällan karen sjunker i värde om det inte gått 10-15 år imellan köp och sälj.

Butiker här i Sundsvall säger inte mycket dock frågar dom ofta är det inte dyrt med allt?Jag frågar vadå allt?Jo men kalsiumreaktor 20000kr belysning phosfatfilter osv.Um ne jag kör utan allt det där.Jaha så du har inga koraller brukar jag få svar.Men nu tror jag en av butikerna har tagit åt sig lite och skall starta ett litet kar för att lära sig själva och sen ev sätta upp ett så nybörjare kan se det live.Problemet här upope är att man kan inte se det live någon stanns.Så det är ett steg åt rätt rikning här uppe och jag tror att 5 år fram kommer denna hobby vara bra mycket större.

Hur ofta ser man inte saltvattens akvarium ute på Blocket som man inte känner till`?Tror det är ett stort mörkertal som inte känner till SVG.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä jag har inte köpt mitt akvarium nytt i butik. Köpt beg, byggt egen intern ytavrinning med fack för skummare och pump.

Sedan de flesta extra tillbehör så som skummare, streampump, belysning osv kommer från HK. Så mitt har dragit iväg mest på grund av att man testat lite olika belysningar tex.

Sen har jag upptäckt med tidens gång på lite resor man har gjort att priserna varierar rätt kraftigt, från butik till butik vilket jag kan förstå men att det var sådan skillnad kunde jag inte fatta. både på utrustning och levande så som koraller, fisk, städ patrull mm mm. Här finns mycket pengar att spara.

Visst kan jag hålla med om att det är en dyr hobby många gånger. Men det finns alltid genvägar men det är vägar som en nybörjare inte ser för att han har frågat handlaren i butiken om vad man behöver ha för att driva ett saltvattens akvarium och vad det kostar. Finns alltid pengar att spara val av akvarium, bänkar även om man köper nytt, bara genom att fixa sin egen bänk så kan man spara hur mycket som helst beroende på akvarie storlek. Jag blir irriterad när man lurar på folk/kunder skit grejer och får dom att tro att det är detta man använder.

Jag hade tur i början jag hade någon som visste grunderna för att starta en salt burk....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att köra/åka runt till en massa butiker för att tjäna några kronor är kanske en smal sak för de som inte bryr sig om vad resan i sig kostar, både för en själv och miljön, och allt DIY är ju inget som man som nybörjare kanske vill ge sig in i då man inte vet vad man kan göra själv. Att importera från utlandet är kanske inte heller något man vill ge sig in i utan att veta vilka valmöjligheter som finns där, och dessutom gynnar du ju inte handlaren i första taget ifall du tar i teknik från andra länder som du kan köpa i Sverige, med garanti och kvalitetskontroller av sakerna. (Finns inte sakerna här så är det ju en helt annan femma.)

Jag har själv både kört en del DIY och köpt från utlandet, men när jag var nybörjare så köpte jag mitt första kar komplett begagnat med sten och fisk, det gav jag 8000kr för och tyckte ändå att det var billigt. :) Övrigt köpte jag sen från butiker i närheten.

Jag skulle vilja se den handlare som säger åt en nybörjare att köpa begagnat eller ta in från Hongkong. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag åker inte enbart runt till akvariebutiker utan har jag en resa som man planerat att göra, så brukar jag passa på att ta ett par besök på hemvägen. Ja dagen efter i dom flesta fallen. Det är inte några kronor man kan tjäna, vissa gånger har det varit 3 nollor ibland 2 men det tänker jag inte orda om. Alla gör vi som vi vill. Ja jag har handlat på den lokala butiken med i den mån då det finns det jag vill ha. Vilket inte är allt för ofta, ibland är det även svårt att få det man vill ha till butiken så vad gör man. Man vidgar sina vyer.

Läser en del här om alla dessa led byggen som görs o vad jag förstår så kommer dessa delar inte från en lokal handlare, då man blivit länkad till en utländsk sida.

Givetvis vill Handlarna att man ska köpa det dom har hemma eller kan skaffa hem. många gånger sitter man här på guiden o kollar o får tips på saker som är bra tex skummare, Kan den lokala handlaren inte skaffa detta ja då tänker inte jag köpa något annat som jag inte vet vad det är eller funkar. Fast oftast går jag min egen väg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till det hela hör det väll också att om man lär sig att ta det lugnt i från början och verkligen tänka igenom, läsa på vad man vill ha och inte bara rusa in på en butik så kan man komma undan betyligt billigare.

Man köper väll inte en tv, bil eller ett hus mm, utan att kolla marknaden i dag, då blir man ofta påpackad betydligt mer än vad man behöver eller dyrare grejor.

Det samma gäller våran salta sida med.

Billigt blir det aldrig men har man inte för brottom kan man hålla ner kostnaderna genom att köpa lite här och lite där och då särskilt om man vill köra igång ett lite större kar.

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag tror att denna hobby för saltvatten skulle kunna växa sig bra mycket större mot vad den är idag, och kunna få många fler nybörjare inom detta.

Bara handlarna slutar att skrämma iväg dessa direkt vid dörren, med att säga vad det kostar i direkt överpriser/fantasisummor som jag inte ens har kommit upp i under min resa inom saltvatten ännu efter 3-4 år. Man kommer långt på simpel och billig teknik alla fall inom den ramen som man själv vill ligga i. Man måste få chansenatt bygga upp ett intresse som nybörjare och kund.

Inte genom att säga ja du får räkna med 15000kr till 20000kr i starten sen får man räkna mer mer allt eftersom med djur och allt annat. Vem nappar på detta som nybörjare?? Har sett och hört många nybörjare som fått detta kastat i ansiktet.

Till råga på allt finns där butiker som inte har mycket bättre utrustning än vad jag hade i mitt första akvarium.

Mitt första saltvattens akvarium kosta mig 1000kr med akvarium var bara 25L men ändå tyckte jag det var så kul, hade en liten krabba som följde med stenen egentillverkad ytavrinning av en pet plaska, dock gick det åt pipan till slut,

men Har idag ett 180L inbyggd sump till en kostnad av 1500kr sen har det blivit en del uppgraderingar med tiden som gjort att kostnaden dragit iväg te 5000-6000kr med sten lite fraggar mm. idag spräng fyllt med koraller, inte helt perfekt men det duger åt mig, för att tycka att det fortfarande är kul.

Fast kommer snart komma ännu en uppgradering på ett nytt kar men först då kommer jag köpa lite bättre grejer men ändå försöka hålla nere kostnaden.

Skulle vilja se att man kunde köpa färdig borrade akvarium med ytavrinning och på så sätt komma köpa allt lite eftersom. Ja utan att special beställa.

Såg en butik i Danmark på nätet som man kunde göra så o priset var humant fanns 3-4 olika storlekar fanns även bänkar. Detta gillar jag starkt och talar för att få en bra akvarie lösning från start.

Dock har jag alla fall funnit ett akvarie märke här som man kan köpa i delar men vilket pris sen. Ja och så finnes dessa hotell stuk med ett pris som får en att backa vid dörren.

För mig var det tvärt om, min handlare tjatade på mig i 1.5 år med argument om hur billigt och enkelt det var... Trodde inte på han, men han hade rätt! :-)

---

I am here: http://tapatalk.com/map.php?a2ta4z

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte riktigt säker på vart du vill komma Kjell, självkart finns det pengar att spara om man kan köpa begagnat, bygga själv eller importera från Hong kong MEN om du har dessa möjligheter så går du ju inte till din lokala handlare och frågar om dem, eller hur? Handlaren pratar du med för att få svar på frågor som rör dennes sortiment.

Att som nybörjare kasta sig in i en värld av DIY och HK import kan lika gärna sluta i att du spenderar mer pengar då vissa produkter inte riktigt håller vad de lovar, om du känner att du blir pålurad saker av en lokalhandlare i Sverige så lär du hamna i samma situation om du handlar från Hong kong, eller värre. Vi som bygger saker själv och som handlar från utlandet har ju generellt sett en bra föreställning om vad det är vi behöver, men jag har sett flera personer här på guiden som har köpt på sig saker från internet som jag inte skulle drömma om att köpa för att de inte vet bättre. Det kan vara nybörjare som ser andra skriva om olika DIY projekt eller billiga produkter och vill spara en slant, i slutändan så blir det dom bygger/köper skit för de har inte kunskapen som krävs ochh pengarna de lagt ner på projektet är bortkastade.

Jag är helt för att man ska bygga sina egna lösningar och att man kan beställa varor från utlandet MEN då bör man veta vad man håller på med, det gör sällan nybörjare, de vet kanske inte vad som skiljer en bra skummare från en dålig, eller bra ledar från dåliga. Utan den kunskapen så kommer du inte spara pengar, du kommer förlora pengar och få en ledsen nybörjare som kanske slutar på grund av sina motgångar.

Jag förstår att alla orter inte har ett utbud av saltvattensbutiker som motsvarar det som finns för oss som bor i och runt Stockholm, självklart finns det handlare som är bättre än andra när det kommer till att ta hand om nybörjare, men i slutändan så är det ju konsumentens(akvaristen) ansvar att ta reda på vad som är en realistisk prisbild för varan den vill inskaffa inte handlarens.

Att det är skillnad i olika butikers pris och utbud är självklart, det är ganska ofta sammankopplat till kundkrets och omsättning. Om en butik har mycket kunder som köper mycket varor kan man hålla lite lägre pris på varje enskild vara och ändå tjäna in pengar till löner och hyra. I en butik med lite kunder som inte handlar speciellt mycket måste handlaren ta ut högre pris för varorna och kan troligtvis inte hålla ett större utbud.

Självklart ska man inte behöva handla i en butik som inte håller standarden men om man inte stödjer sin lokalahandlare så kan den inte heller bli bättre...

Kort och gott, köpa begangnat är självklart att föredra om man vill spara pengar (vilket många av oss vill) men går du till en handlare så kan du inte förvänta dig att de ska vara hobbyförespråkare i alla situationer de är näringsidkare, om de inte säljer SINA varor så kan de inte bedriva verksamhet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår inte heller var du vill komma Kjell?

Jag som handlare tycker att det är ganska viktigt att inte försöka slå blå dunster i ögonen på kunder som kommer in i vår butik - att nybörjaren får rätt råd och rätt utrustning från början, samt att kunden får en relevant uppfattning om initialkostnaden för att starta upp.

Det är inga som helst problem för oss att hitta billiga grejor, vår mailbox fylls snabbt och försäljare pockar på uppmärksamhet - tittar man på allt skräp och "onödiga produkter" som produceras skulle man kunna tro att alla på denna planeten har ett saltkar hemma...... - det svåra ligger i att välja ut de produkter som funkar.

Självklart kan man komma billigt undan och hitta begagnat osv, men jag tror det är få som har den tiden som behövs - vi har t.ex en beg.hörna och vi har vid flera tillfällen skänkt bort en massa utrangerade akvarium (men tvingats sluta, eftersom vi flera gånger hittat dessa på blocket dagen efter...)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...