Gå till innehåll

Hur blir jag kvitt dessa alger


salta wille

Rekommenderade inlägg

Jag har tre akvarier och i ett (80 liters) så är det gröna trådalger av någon sort som bara växer o växer! Tar bort lite då och då med fingrarna, men jag vill ha bort dom helt o hållet!

Har inte mätt fosfathalten men mina caulerpa hjälper kanske till lite? Ingen aning!

Så har jag köpt en algätande firre, som jag ser tar ett par tuggor här o där, men är snabbt framme och nyper åt sig artemia och mysis.

Firren är en ("Gräsklippare") Salarias fasciatus eller Salarias guttatus men liknar ingendera! Den är tjock o trind, pigg som faan och kommer med blixtens hastighet när artemian eller mysisen hamnar i vattnet!

Lyset är på i knappt tio timmar och mina tre olika koraller tycks leva och växa.

Är det bara att ta ut all "levande" sten och skrubba rent eller vad?

Släcka lyset ett par veckor? Jo jag byter vatten också Osmosvatten + Instant Ocean.

Kasta ut skiten o börja om från början? I de två andra karen finns inte en enda trådalg.

Tände lyset och tog bilder som vart lite oskarpa pga ingen blixt.

post-2871-14468925450986_thumb.jpg[h=3][/h]

post-2871-14468925450758_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du behandlar de olika karen likadant så är det ju sannolikt nånting som läcker ut näring, antagligen stenen, en Salarias kommer sannolikt inte göra nån gigantisk skillnad, blennider är tyvärr inga speciellt duktiga algätare deras namn och rykte till trots, och de äter oftast mer mikroalger... Det gäller ju att på nåt sätt få ner näringen i karet, mata mindre, byta vatten mer och oftare, ev skumma hårdare om du har skummare i, för att beta av det så kanske nån sjöborre kan vara bra, eller eventuellt en sjöhare, men fortfarande måste man exportera näringen på nåt sätt, så det räcker inte med att ta i djur som betar... Om man vill köra det hårt så har man ingen fisk i karet, och bara en algätarpatrull av ryggradslösa djur och inte matar nåt... brukar ordna upp det på ett tag tillsammans med vattenbyten om man har lite tålamod, har man inte det, så är det nog skrubba eller byta ut stenen som gäller...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okidoki

Blir att flytta fiskarna (2st) och räkorna (2st) till det algfria karet som också är på 80 liter!

Sen får akvariet puttra för sig självt utan ljus tills algerna är borta!

Men jag tror att grundorsaken var den levande stenen som innehöll alldeles för många döda musslor o annat mjukjox!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I nanokaret har jag stenar fyllda med långarmade individer, maskar o sjöstjärnor och en sådan sten kanske gör lite nytta? Jag vill undvika att plocka upp stenarna och skrubba dom rena och spola dem med högtryckstvätten. Det blir väl att göra några vattenbyten i veckan oxå!

Får väl dokumentera i denna tråd hur det går o hur lång tid det tar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...