Gå till innehåll

Rensa alger: en uppfinning!


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

Har under en period plågats av alger i burken. Kom nyligen på hur man blir av med dem på ett enkelt sätt. Gör så här: skaffa en halvtumsslang ca 2 m lång. Fäst ett halvmeter långt rör i båda ändarna. Fixa en filtrerstrumpa (finns bla hos Triton) ca 200 micro i sumpei under akvariet med hjälp av en klämma. Se till att strumpans mynning hamnar över vattenlinjen i sumpen. Stoppa ned ena röränden i akvariet och låt den andra mynna i strumpan i sumpen. Starta häverten. Börja suga upp algerna/cyanos. Dessa filtreras bort av strumpan och det rena vattnet pumpas tillbaka i burken. Mycket lättare än att hävertera ned i en hink och sedan ersätta med nytt vatten.

Briljant, va?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket bra tipps.

Då jag har ett litet akvarium så använder jag en "ballongpinne" som rör med lite plastslang från min osmos ner till sumpen. I sumpen sätter jag en avklippt 2 liters colaflaska med filtervadd i.

För att pimpa till den lite extra så har jag även satt ett 32 mm's rör på colaflaskan så att den går att ställa ner i ett fack i sumpen utan att ramla.

Sent from my iPhone 4s using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ha! Öppnade s-guiden för att starta en tråd kring hur man borde kunna få bort denna ohyra på ett smart sätt utan att behöva påverka vattennivån i akvriumet/tillsätta nytt vatten, och dröm om min förvåning när jag fann denna. Kul att det är fler som har detta bekymmer. Jag har fått en explosion av bruna 15mm långa trådalger över all LS när jag var till Thailand i två veckor och ena skummarpumpen stannat samt att avrinningsboxen tappat 70% effekt. Vattenvärdena är bra enl vad jag som nybörjare kommit fram till och har senaste veckorna påbörjat vodka-metoden. Dessa alger sitter inte speciellt hårt varvid de lätt går att skrapa bort med en diskborste (nyinköpt :)). Köpte en 12V liten vattenpump på Classe som jag monterade en slangstump och sedan ett VP-rör 16mm där jag fäste borsten längst ut. På så sätt tänkte jag suga bort det man borstar lös i ett och samma moment. Problemet var bara att pumpen inte tålde allt skräp som åkte igenom :snurrig:. Vitsen är att ett bra sug så att skiten inte virvlar iväg i akvariumet. Andra som provat ngt bra får gärna dela med sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enkelt och smart! :-) ...och för oss som inte kör med sump så kan man alltid modifiera idén med att köra slang-filter-pump-slang (tillbaka till karet)... Men, en tanke... när man suger upp alger, släpper dom då sina sporer? Algsporer är små, så små att de flesta troligen går igenom filtret... och är det då smart att skicka tillbaka vattnet... + risken finns att man skickar finfördelade algbitar tillbaka i karet, bitar som har potesial att bli nya växter...

Sent from my iPad using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enkelt och smart! :-) ...och för oss som inte kör med sump så kan man alltid modifiera idén med att köra slang-filter-pump-slang (tillbaka till karet)... Men, en tanke... när man suger upp alger, släpper dom då sina sporer? Algsporer är små, så små att de flesta troligen går igenom filtret... och är det då smart att skicka tillbaka vattnet... + risken finns att man skickar finfördelade algbitar tillbaka i karet, bitar som har potesial att bli nya växter...

Sent from my iPad using Tapatalk

Det gör det alla gånger, men det lilla som släpper igenom är bara en bråkdel av det man tar ut.

Skummaren tar även den en hel del av sporerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det gör det alla gånger, men det lilla som släpper igenom är bara en bråkdel av det man tar ut.

Skummaren tar även den en hel del av sporerna.

Så vi är eniga att det bästa är att kombinera utsugning av alger med vattenbyte? ...förutsatt att man inte har ett väldigt stort algproblem och behöver rensa ur väldigt ofta? ...en annan fördel med vattenbyte är ju att man minskar fosfor mm (läs: algmat) i alvariet...

---

I am here: http://tapatalk.com/map.php?g2gdvs

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har tidigare kört burk med sump bakom displaydelen (a'la Red Sea Max). Där skulle man kunna ha en stor plastbytta på golvet där man fäster strumpan. Låten vattnet häverteras ned när och ha en pump som slås på o pumpar tillbaka när man behöver.

tack för vänliga kommentarer!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 3 månader senare...

Det går ju bra med ett yterfilter ( för dom som inte har sump) också! Man fyller det till Max med filtervadd sen är det bara att köra.. Tror det är rätt många av oss som har ett yterfilter som ligger och skräpar efter ett tidigare sötkar.

Själv kör ja med en filterpåse i sumpen och en slang med hävert. Brukar ha en vanlig håv föra fin filtret för att inte det fina filtret ska sätta igen på en gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har gjort precis såhär när jag hade problem med cyano ett tag i början, fungerar super, Även använt mig av samma metod när jag gjort rent sanden, utan istället använt en grövre slang och kopplat på den på en 45mm rör (då orkar inte sanden riktigt upp då man tappar för mycket tryck, men allt skräp följer med, detta rätt ner i facket där skummaren är, stänger man även av returpumpen en 10-15min efter detta brukar allt skit skummas ut så man slipper få det utspritt i hela karet igen :).

Alternativt göra detta vid vattenbyten direkt i en separat hink.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ha! Öppnade s-guiden för att starta en tråd kring hur man borde kunna få bort denna ohyra på ett smart sätt utan att behöva påverka vattennivån i akvriumet/tillsätta nytt vatten, och dröm om min förvåning när jag fann denna. Kul att det är fler som har detta bekymmer. Jag har fått en explosion av bruna 15mm långa trådalger över all LS när jag var till Thailand i två veckor och ena skummarpumpen stannat samt att avrinningsboxen tappat 70% effekt. Vattenvärdena är bra enl vad jag som nybörjare kommit fram till och har senaste veckorna påbörjat vodka-metoden. Dessa alger sitter inte speciellt hårt varvid de lätt går att skrapa bort med en diskborste (nyinköpt :)). Köpte en 12V liten vattenpump på Classe som jag monterade en slangstump och sedan ett VP-rör 16mm där jag fäste borsten längst ut. På så sätt tänkte jag suga bort det man borstar lös i ett och samma moment. Problemet var bara att pumpen inte tålde allt skräp som åkte igenom :snurrig:. Vitsen är att ett bra sug så att skiten inte virvlar iväg i akvariumet. Andra som provat ngt bra får gärna dela med sig.

Inte probat, men jag kan tänka mig att om man tar pumpen och ansluter den till en Y-koppling och sen har man diskborsten och inloppet och diskborsten i andra benet ( och utloppet i tredje såklart). Då får man ejektorverkan som suger, men man slipper skit i pumpen. Helst ska det väl inte vra ett,regelrätt Y, snarare en rak del med en gren in där pumpen blåser, mer som lilla y.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...