Gå till innehåll

Hur många fiskar kan man


oliwer östberg

Rekommenderade inlägg

Okej tack men om man bara har vanliga cowner då ;)

Med vänlig hälsning, oliwer

Clowner är parbildande och ett par i 180 liter fungerar - men inte mer clowner. Däremot kan du ha lite annan fisk som har annorlunda beteende än clownerna. Om du skall ha andra fiskar också så bör du undvika tomat och sammetsclowner.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv tycker jag att den tumregeln är väldigt föråldrat över huvudtaget.

Jag tycket att med ett saltvattens akvarium så ska man sträva efter att få en biologisk balans I systemet.

Och då måste man inte bara ta hänsyn till fiskens storlek, men också vad och hur mycket den äter och skiter ner.

Gör man rätt så kan man faktiskt få ett system i så bra balans att man inte längre behöver göra vattenbyten för att ta bort föroreningar.

Dock så behövs vattenbyten I alla fall för att ersätta mineraler som sugs upp av dom organismer som lever i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Klart att du kan ha lite olika fiskar!

Det finns både N, magnifica och N decora som passar till ett litet akvarium,en LITEN dvärgkejsare en liten wrasse,Gobi. Du kan googla runt på olika "fishes for Nano reef aquarium". Ring sedan din handlare och be denne att ta hem den fisk du vill ha.Då minimerar du risken för att komma hem med impulsköp. Glöm inte Räkor!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kjelle - jag tror tekniken är mer utvecklad nu och det är orsaken till att den tumregeln inte håller idag på all fisk. Mindre och mer fredliga arter går att ha tätare. Ett exempel - mitt RSM skal enligt formeln kunna husera ca 17 cm fisk. Jag har nu 10 kardinaler på 4 cm var, 1 kardinal på 8 cm, en gylta på 4 cm och en goby på ca 4 cm, totalt 56 cm fisk. Det går utmärkt och är ingen fisksoppa.

8 clowner på 180 liter går kanske om de är små men jag tror inte du har kvar 8 levande när de växt till sig. Du ka iofs få ett fenomen som gör att om man håller fiskarna tätt nog så minskas aggresiviteten men när de börjar para ut så kommer det nog bli fajt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej så jag kan typ ha 10 fiskar ;)

Som sagt - det beror på vilka fiskar du har. 10 kirurger är kanske 9 för många, 10 vuxna stora kejsare är kanske 10 för många. 10 små gobies kanske är 30 får få. 8 clowner när de vuxit upp sig löser sig självt och du har max 2 par kvar när de är könsmogna.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...