Gå till innehåll

kan jag ta med dom hem :)


oliwer östberg

Rekommenderade inlägg

Att ta in dessa djur i sverige är inga problem om det inte är kräftdjur eller arter som kan planteras ut .... kan finnas lite fler arter

så det kan vara på sin plats att kolla artskyddsförordningen

så import är inga problem i tullen till Sverige

men att lita på att det lokala hotellet har koll känns inte okej

du borde nog kolla lite till ......

i Manaus i Brasilien finns en cool skylt

först är det en turist med en papegoja i bur

nåsta bild

är en polis som går med turisten i en bur

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag var du och prompt skulle ta med någonting så skulle jag försöka hitta turbosar/krabbor/levande sand sjöborre eller annat liknande.

Fisk går säkert att ta med men då säger jag som marcus sa. Köp den i affären istället.

Edit: Sen så vet jag inte om du får med en massa parasiter med djuren du tar med hem så om du inte har uvc eller liknande så riskerar du ju att smitta hela ditt akvarium. Inte så jätte kul när du säger att du lagt ut mycket pengar att sedan få börja om från början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mja... Flera bitar att ta tag i här. När det gäller flyget, det är ju många som har diverse, hmm, vätskor i bagaget med hem och det är ju inga problem. Handbagaget är ingen bra ide, inte utan att ha fått ett ok från flygbolaget i a f.

När det gäller laglighet i import, ta inte kräftdjur, i a f inte nåt som är stort nog för en tullare att se. Andra ryggradslösa djur är inga problem. När det gäller privat import av fisk så fråga INTE. Varken jag eller Jordbruksverket eller åtskilliga andra vill ta i det där. Fråga inte, åk bara. Så länge det inte är nåt känsligt som listade arter (stör, sjöhästar...) eller nåt väldigt konstigt så är jag övertygad om att inte tullen heller har nån lust att gräva i saken.

En annan sak är lagligheten i att ta ut något. Från vissa länder (Australien t ex) skall man inte ta ut nåt levande om man inte är sugen på mat och husrum på lång sikt, andra länder bryr sig inte alls. Det där får man kolla med respektive land. Grekland vet jag inte hur det ligger till med men jag misstänker att de har annat att tänka på än om nån tar ut nån fisk.

När det gäller sannolikheten att fisken överlever hem så är den god om det är ett djur i god kondition och den packas med omsorg. Det som kan vara ett problem är om väskan hamnar hos den sorts bagagepersonal som hanterar väskor som missiler, annars är transporten inget som helst problem.

Jag förstår inte varför det skulle vara bättre att köpa en fisk som åkt från Filippinerna eller liknande och fått diverse omvägar via grossist och handlare än att ta en fisk själv och snabbt få den till sitt eget akvarium. Som jag ser det är det egentligen betydligt mer sympatiskt. Det finns åtskilligt intressant i medelhavet och eftersom det sällan når oss via handlare så tycker jag att det är givet att man skall ta tillfället om man får det. Visst, risken för parasiter finns ju men den har man hos fiskar från handlaren också. Är man bekymrad för sånt så är det en karantänstank som är det rätta oavsett ursprunget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill bra gärna veta vilka handlare i Sverige som kan ta hem medelhavs fiskar :-) Detta är väl det enda alternativet som regel för att få hem djur därifrån? Det är det som är så synd med saltvattenshobbyn, att den är ganska strikt begränsad till fiskar från korallrev.

Det jag skulle vara mer orolig för är om fisken skulle trivas i längden i ett akvarie med tropisk inriktning? I Grekland är väl havet tempererat med en vinter period? Även om den är betydligt snällare än på vår västkust.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog lite turen (var den hamnar i bagageutrymmet) som bestämmer hur kall resväskan blir i bagageutrymmet, har hänt en del gånger att resväskan varit iskall när jag plockat upp den från bagagebältet och att kläderna varit riktigt kylda när jag packat upp dom på hotellrummet/hemma....

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Ändrat av Rohme
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi akvarister fraktar hem fiskar varje gång vi köpt dom, och hoppas på att de överlever... Själv har jag oftast 15 minuter hem, men de som bor i tex Norrland är ofta iväg på längre shoppingresor och fraktar fiskar i bil 50-60-70 mil utan problem. Själv har jag ett par gånger tagit med mig fisk till Oslo i inceckat bagage, i petfaskor, vilket har fungerat jättebra!

Så prova! ...skulle det inte funka så är det inte mera synd på den fisken änn den makrillen du äter i tomatsås på frukostmackan dagen efter. :-)

Tips: Kör PET (det finns flaskor med stor öppning), lämna lite luft i flaskan, och packa den mitt i resväskan... Kläder isolerar.)

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...