aerie Postat 19 april 2005 Dela Postat 19 april 2005 Tycker du borde ha en till stream i andra änden,tror inte den ger så mkt cirkulation,jag kör en 12.000L/h och en 6.000L/h på mitt 540L kar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
pepe Postat 21 april 2005 Författare Dela Postat 21 april 2005 jag gjorde så i början i mitt 500 liters, men det blev alldeles för mycket. fiskarna blev skitstressade och all sanden blåste bort från botten... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Joru Postat 21 april 2005 Dela Postat 21 april 2005 Jag skulle nog oxå valt att ha en stream till, eftersom akvariet är så långt. Angående bredden på akvariet... Kan du inte skaffa ett med panorama så den går ut ca 10 cm på varje sida, vilket skulle ge 60 cm bredd. Bara en tanke... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 21 april 2005 Dela Postat 21 april 2005 Det är kul att så många engagerar sig i detta ämne nu får man hoppas att det är fler som startar ett fish only för det verkar vara en akvarietyp som inte förekommer här. Ett fish only kan bli otroligt vackert fast man inte har hundratals stenkoraller. Här sätts ju fiskarna i första rummet och det är ju inte vilka fiskar som helst man kan ju i stort sett ha det mesta och begränsningarna är få. Men man måste ha en skummare värd namnet och ett bra nitratfilter är ett stort + då stora fiskar skitnar ner en hel del. En kompis till mig köpte en Harlequin Tuskfish i går och jag säger bara vilken firre!!! En sådan ska jag bara helt enkelt ha i mitt kar.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
the rookie Postat 23 april 2005 Dela Postat 23 april 2005 hade satsat på en 5-10 sådana här http://www.coralreefnetwork.com/stender/fishes/butterflyfishes/lunula.htm...blueface angel, eller en majestic angel .... 5 st hepetus1 clowntryckare1 drottning tryckare1 sohal1 lineatus (clown tang)några andra balla fiskar som flame hawk, blennysar, och annat roligt.fast det behöver ju inte bara vara så mycket ifrån indonesien ...försök hitta ifrån röda havet, eller hawaii tex.Kan vara kul med fisk inte så många andra har ...Ifall du vill ha hjälp med det så bara skicka ett mail ....MVHPeter Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 23 april 2005 Dela Postat 23 april 2005 kan nog bli ett snyggt project detta här.Ja såpas långt kar så måste du ha fler pumpar en på vadera sida hadde varit bra.Inbyggt i väggen skall du då ha sumpen under karet?eller blir det ett eget utrymme bakom väggen för karet? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
pepe Postat 2 maj 2005 Författare Dela Postat 2 maj 2005 tänkte göra akvariet så långt att man även bygger in sumpen i akvariet... ska försöka ha så liten sump som möjligt, och tror den kommer vara dom yttersta 20 cm på var av sidorna. där bygger jag in pumper och skummare, nitrat och uvc.... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
pepe Postat 2 maj 2005 Författare Dela Postat 2 maj 2005 ha nu satt ihop lite nya fiskar till mitt projekt....fiskarna är satt ihop av rent estetiska skäl så här, och jag frågar nu er erfarna akvarister om detta skulle funka. tycker det vore snyggt att ha lite annorlunda fiskar, och även sätta ihop en grupp med svart-vita fiskar och en grupp med riktigt färgstärka...20 stk pterapogon kaderni (cardinal)15 stk chaetodon adiergastos (butterfly)5 stk zandus cornutus (moorish idol)20 stk chromis cyanea (damsel)15 stk zebrasoma flavescens (surgeon)5 stk anoplocapros lenticualris (boxfish)-------------------------------------------------------- Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
pepe Postat 2 maj 2005 Författare Dela Postat 2 maj 2005 och hur är det med ljus?eftersom detta är fsh-only- är det nog att bara ha en massa t5-rör?? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 2 maj 2005 Dela Postat 2 maj 2005 ha nu satt ihop lite nya fiskar till mitt projekt....fiskarna är satt ihop av rent estetiska skäl så här, och jag frågar nu er erfarna akvarister om detta skulle funka. tycker det vore snyggt att ha lite annorlunda fiskar, och även sätta ihop en grupp med svart-vita fiskar och en grupp med riktigt färgstärka...20 stk pterapogon kaderni (cardinal)15 stk chaetodon adiergastos (butterfly)5 stk zandus cornutus (moorish idol)20 stk chromis cyanea (damsel)15 stk zebrasoma flavescens (surgeon)5 stk anoplocapros lenticualris (boxfish)--------------------------------------------------------Om du får tag i Chaetodon adiergastos som kallas pandafjäril så är du inte dålig. Enligt uppgift har den aldrig importerats men man vet ju aldrig. Angående boxfisken så vet jag inte om det går att ha flera än en men det spelare ingen roll för jag tror inte att du hittar någon i detta landet. De få som expoteras brukar hamna i USA och kosta ca 700$ st (ca 5000:-) Tycker att du ska hoppa över moorish idol de är otroligt svåra att hålla levande ta då hellre ett stim av Heniochus acuminatus. Varför vill du ha 20st pterapogon kauderni ? om du vill ha ett kar med sprakande färger så är inte denna fisk en kandidat direkt men detta är bara min åsikt, Men om du tycker att de är vackra så är det klart att de ska vara med i akvariet. Varför inte någon kejsare eller dvärgkejsare? de är bland de vackraste fiskarna som finns. Tycker också att du inte ska ha bara en stenhög i varje hörn och sedan tomt i mitten. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
the rookie Postat 2 maj 2005 Dela Postat 2 maj 2005 startar upp ett 160*80*75 kar om ett par dagar ..."fish only kar" ...endast fjärilsfisk och kejsare samt en tryckare och lite kirurger och en massa trevliga andra "revmumsare" som man annars så tråkigt nog får låta bli ...men men ....lägger upp bilder så fort jag fått mitt kar ....Peter Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
pepe Postat 2 maj 2005 Författare Dela Postat 2 maj 2005 okej...inte lätt att sätta ihop en intressant tank... hehe....tycker det är fint om man kan få några "steamar" med fiskar också, så det inte bara blir en av varje....skulle detta funka:20 chromis cyanea (damsel)10 gula kirurger6 heniochus acuminatus6 chaetodon auriga4 boxfish av ett par olika typer1 pomacanthurus imperator1 holacanthus ciliaris2 balistoides conspicilium (trigger) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 3 maj 2005 Dela Postat 3 maj 2005 2st clowntryckare låter ju som en intressant idé men då måste du stoppa i de samtidigt och de kommer nog bara samsas om de blir ett par. Jag tycker att du ska testa det vore grymt om du lyckas med 2st Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 3 maj 2005 Dela Postat 3 maj 2005 Hittade en liten men dock intressant notis om clowntryckarenThe Clown Trigger, Balistoides conspicillum (Bloch & Schneider 1801), grows to sixteen or so inches. A two inch aquarium specimen and maximum size individuals in the Maldives and N. Sulawesi shown. Get one small, and feed it sparingly... and keep your eye on it and your other livestock... this is an Alpha Alpha species that typically takes over a system of any size... and woe be to the tankmates that don't get and stay out of its way. De andra invånarna vet vad som väntar. Clowntryckarna regerar korallreven. de är nr 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Clownen Postat 3 maj 2005 Dela Postat 3 maj 2005 och hur är det med ljus?eftersom detta är fsh-only- är det nog att bara ha en massa t5-rör??Med en "massa" T5 rör kan du ha de flesta koraller, även SPS. Det räcker med T8or, fiskarna bryr sig inte. Sedan är ju frågan vilket som är snyggast förstås. Ska bli intressant att följa ditt projekt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petrol Postat 8 december 2005 Dela Postat 8 december 2005 Hur går det med byggandet? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
bulletq Postat 7 mars 2006 Dela Postat 7 mars 2006 har en dogfish 9 kirurger i kejsare 4 tryckare 2 nja ål liknade rev abborre 2 paddel o i filefisk 2 stora clowner o det går fint förutom mina gula kirurger slåss som attan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 7 mars 2006 Dela Postat 7 mars 2006 Har du inga bilder på ditt akvarium mollie? Kan du inte Starta en tråd i bilder era akvarium. jag och säkert många andra skulle vara intresserade av att se ett riktigt fish only Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
bulletq Postat 7 mars 2006 Dela Postat 7 mars 2006 mm joo men har ingen kamera snyft men ska fixa det hoppas jag väntar nu på det andra karet så kostar det med..ler sen ska ni få bilder..ler Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Frasse80 Postat 8 mars 2006 Dela Postat 8 mars 2006 Jag letar efter hajar men vet ej riktigt var jag kan hitta dom här i sverige.Snackar om bambuhajar eller liknande vet någon var man kan få tag på en sån?? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Robbygg Postat 8 mars 2006 Dela Postat 8 mars 2006 Bambooshark finns i några olika saltaffärer då och då här i Sverige. Det man kan göra är att boka/beställa, men det tar några veckor att få den. Har själv varit inne på det men det är både svårt och kräver sin plats. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Frasse80 Postat 8 mars 2006 Dela Postat 8 mars 2006 Ja det vet jag och jag ska uppgradera mig till ett minst 1500 liters fish only akvarie det ska bli skoj. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
teggner Postat 30 januari 2007 Dela Postat 30 januari 2007 Hur går det med folkets fish only-kar? någon som har bilder? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.