Gå till innehåll

Fish Only Tank- vilka fiskar....


pepe

Rekommenderade inlägg

Jag skulle nog oxå valt att ha en stream till, eftersom akvariet är så långt. Angående bredden på akvariet... Kan du inte skaffa ett med panorama så den går ut ca 10 cm på varje sida, vilket skulle ge 60 cm bredd. Bara en tanke...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är kul att så många engagerar sig i detta ämne :nöjd: nu får man hoppas att det är fler som startar ett fish only för det verkar vara en akvarietyp som inte förekommer här. Ett fish only kan bli otroligt vackert fast man inte har hundratals stenkoraller. Här sätts ju fiskarna i första rummet och det är ju inte vilka fiskar som helst man kan ju i stort sett ha det mesta och begränsningarna är få. Men man måste ha en skummare värd namnet och ett bra nitratfilter är ett stort + då stora fiskar skitnar ner en hel del. En kompis till mig köpte en Harlequin Tuskfish i går och jag säger bara vilken firre!!! En sådan ska jag bara helt enkelt ha i mitt kar..

F18AY05%2021136.jpg

normal_harlequin_tuskfish.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hade satsat på en 5-10 sådana här

http://www.coralreefnetwork.com/stender/fishes/butterflyfishes/lunula.htm

...blueface angel, eller en majestic angel ....

5 st hepetus

1 clowntryckare

1 drottning tryckare

1 sohal

1 lineatus (clown tang)

några andra balla fiskar som flame hawk, blennysar, och annat roligt.

fast det behöver ju inte bara vara så mycket ifrån indonesien ...försök hitta ifrån röda havet, eller hawaii tex.

Kan vara kul med fisk inte så många andra har ...

Ifall du vill ha hjälp med det så bara skicka ett mail ....

MVH

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan nog bli ett snyggt project detta här.

Ja såpas långt kar så måste du ha fler pumpar en på vadera sida hadde varit bra.

Inbyggt i väggen skall du då ha sumpen under karet?

eller blir det ett eget utrymme bakom väggen för karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

tänkte göra akvariet så långt att man även bygger in sumpen i akvariet... ska försöka ha så liten sump som möjligt, och tror den kommer vara dom yttersta 20 cm på var av sidorna. där bygger jag in pumper och skummare, nitrat och uvc....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ha nu satt ihop lite nya fiskar till mitt projekt....

fiskarna är satt ihop av rent estetiska skäl så här, och jag frågar nu er erfarna akvarister om detta skulle funka. tycker det vore snyggt att ha lite annorlunda fiskar, och även sätta ihop en grupp med svart-vita fiskar och en grupp med riktigt färgstärka...

20 stk pterapogon kaderni (cardinal)

15 stk chaetodon adiergastos (butterfly)

5 stk zandus cornutus (moorish idol)

20 stk chromis cyanea (damsel)

15 stk zebrasoma flavescens (surgeon)

5 stk anoplocapros lenticualris (boxfish)

--------------------------------------------------------

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ha nu satt ihop lite nya fiskar till mitt projekt....

fiskarna är satt ihop av rent estetiska skäl så här, och jag frågar nu er erfarna akvarister om detta skulle funka. tycker det vore snyggt att ha lite annorlunda fiskar, och även sätta ihop en grupp med svart-vita fiskar och en grupp med riktigt färgstärka...

20 stk pterapogon kaderni (cardinal)

15 stk chaetodon adiergastos (butterfly)

5 stk zandus cornutus (moorish idol)

20 stk chromis cyanea (damsel)

15 stk zebrasoma flavescens (surgeon)

5 stk anoplocapros lenticualris (boxfish)

--------------------------------------------------------

Om du får tag i Chaetodon adiergastos som kallas pandafjäril så är du inte dålig. Enligt uppgift har den aldrig importerats men man vet ju aldrig. Angående boxfisken så vet jag inte om det går att ha flera än en men det spelare ingen roll för jag tror inte att du hittar någon i detta landet. De få som expoteras brukar hamna i USA och kosta ca 700$ st (ca 5000:-) Tycker att du ska hoppa över moorish idol de är otroligt svåra att hålla levande ta då hellre ett stim av Heniochus acuminatus. Varför vill du ha 20st pterapogon kauderni ? om du vill ha ett kar med sprakande färger så är inte denna fisk en kandidat direkt men detta är bara min åsikt, Men om du tycker att de är vackra så är det klart att de ska vara med i akvariet. Varför inte någon kejsare eller dvärgkejsare? de är bland de vackraste fiskarna som finns. Tycker också att du inte ska ha bara en stenhög i varje hörn och sedan tomt i mitten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

startar upp ett 160*80*75 kar om ett par dagar ..."fish only kar" ...

endast fjärilsfisk och kejsare samt en tryckare och lite kirurger och en massa trevliga andra "revmumsare" som man annars så tråkigt nog får låta bli ...

men men ....lägger upp bilder så fort jag fått mitt kar ....

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej...

inte lätt att sätta ihop en intressant tank... hehe....

tycker det är fint om man kan få några "steamar" med fiskar också, så det inte bara blir en av varje....

skulle detta funka:

20 chromis cyanea (damsel)

10 gula kirurger

6 heniochus acuminatus

6 chaetodon auriga

4 boxfish av ett par olika typer

1 pomacanthurus imperator

1 holacanthus ciliaris

2 balistoides conspicilium (trigger)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade en liten men dock intressant notis om clowntryckaren

The Clown Trigger, Balistoides conspicillum (Bloch & Schneider 1801), grows to sixteen or so inches. A two inch aquarium specimen and maximum size individuals in the Maldives and N. Sulawesi shown. Get one small, and feed it sparingly... and keep your eye on it and your other livestock... this is an Alpha Alpha species that typically takes over a system of any size... and woe be to the tankmates that don't get and stay out of its way.

De andra invånarna vet vad som väntar. Clowntryckarna regerar korallreven. de är nr 1

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

och hur är det med ljus?

eftersom detta är fsh-only- är det nog att bara ha en massa t5-rör??

Med en "massa" T5 rör kan du ha de flesta koraller, även SPS. Det räcker med T8or, fiskarna bryr sig inte. Sedan är ju frågan vilket som är snyggast förstås. Ska bli intressant att följa ditt projekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...
  • 2 månader senare...

Bambooshark finns i några olika saltaffärer då och då här i Sverige. Det man kan göra är att boka/beställa, men det tar några veckor att få den. Har själv varit inne på det men det är både svårt och kräver sin plats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...