Gå till innehåll

Vodka / väs /vsv osv.. Doserpump ?


_Manne_

Rekommenderade inlägg

Du ligger väldigt lågt i ditt nitratvärde nu, antingen måste du halvera dosen eller upphöra nästan helt. Om vattnet är vitt/dimmigt så har du för stor bakterietillväxt, om det nu inte beror på något annat.

- Du skummar väl mycket och väldigt blött?

- Du gör väl rent filtersvampen flera ggr i veckan (om du nu har någon)?

- Använder du vadd så byt den också flera ggr per vecka

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 62
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jag fick dimmigt vatten när jag doserade för mycket väs. Det var nog en klassisk bakterieblomning som det varnas för.

Det blev klart igen efter ett par dagars paus och omstart med mindre dos.

Att få blomning av bakterier när de får mindre mat låter motsägelsefullt.

Å andra sidan, kolkälla och mjölkigt vatten låter onekligen som det.

Sent from phone

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för nitrat och fosfatvärde nu?

nitrat ligger någonstans mellan 0 och 2 med ett salifert test man kan ana ett riktigt svag ljus av rosa

Fosfat har jag inte kunnat mäta under de senaste månaderna och innan dess har jag inte mätt fosfat överhuvudtaget.

Det enda jag kör med förutom VÄS är järnbaserad fosfatremover samt aktiv kol båda inhandlat hos dig Stig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nitrat ligger någonstans mellan 0 och 2 med ett salifert test man kan ana ett riktigt svag ljus av rosa

Fosfat har jag inte kunnat mäta under de senaste månaderna och innan dess har jag inte mätt fosfat överhuvudtaget.

Det enda jag kör med förutom VÄS är järnbaserad fosfatremover samt aktiv kol båda inhandlat hos dig Stig

Det är det absolut dax att sluta med VÄS nu!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 3 månader senare...

Ok. tackar! Verkar inte vara nåt för mig då jag kör utan skummare. Funderar på att byta salt då TM PRO reef bio-actif innehåller kolkälla vilket torde vara bra om man kör med skummare. Visste inte detta då jag köpte det. Har funkat bra i och för sig men det kostar lite mer. Får för mig att jag kan få ett ännu klarare vatten om jag byter till det vanliga TM PRO reef också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...