Gå till innehåll

Vodka / väs /vsv osv.. Doserpump ?


_Manne_

Rekommenderade inlägg

Det blir nog väs metoden för mig för det verkar lite lättare att starta upp för mig just nu.

Tänkte startar imorgon så ni som som kört denna metoden kom gärna med tips och förslag.

Börja försiktigt vecka för vecka.. Börja med liten dos.. Blir det någon slem film på glaset , minska dosen..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 62
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Med en återcirkulerande biopelletsreaktor där du kan ställa flödet igenom reaktorn har du precis samma möjligheter till kontroll med biopellets.

Det var ju tråkigt att du haft dåliga erfarenheter med metoden, men det är ju lite drastiskt att totalsåga en metod baserat på EN persons dåliga erfarenheter, jag menar hur många personer har på olika sätt inte kraschat sitt akvarium med zeovitmetoden, (eller med vodkametoden också för den delen)

vart i min komentar totalsågar jag det :)? jag säger att jag aldrig skulle välja det om jag skulle lämna zeovit.

Crashar med dem andra lösningarna brukar beror väl ändå på användarfel i de flesta fallen, har iaf inte hört talas som fel där man följt guidelines o haft crasher, brända toppar etc ja, men inte massdöd...

O med at man har bättre kontroll menar jag mer att med VÄS så får du effekt redan dag ett med doseringen (eller iaf väldigt tidigt) Med biopellets tar det ett tag innan allt kommer igång, innan bakterierna bygger upp i reaktorn etc.

vill du miska dosen med 50% är det enkelt med VÄS, vill du minska med 50% med pellets så är det inte exakt 50% flöde du sänker man vet inte riktigt utan man får sänka lite grann och känna av. (förövrigt har inte du haft problem med din reaktor med att få snurr på biopellets? hur fungerar det om du sänker flödet med 50% helt plötsligt?...)

Vet att det finns dem som har fått till riktigt fina kar med BP, jag tycker bara att det är ett system som passar bäst till FO akvarium där näringsvärden inte är riktigt lika viktiga där man inte behöver ha lika bra kontroll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte sett någon seriös studie. Anledningen att man kombinerar kolkällor är att man räknar med att olika kolkällor gynnar olika bakteriestammar så det blir lite större stabilitet i karet jämfört med en monokultur.

Vissa koraller kan ta upp socker direkt ur vattnet.(Fungia) Men där har jag inte heller sett någon studie så det är möjligt att det gäller fler släkten. (Kanske alla)

Det finns en jättetråd på RC (italian reef) där ett antal användare använder socker i stor mängd (kombinerat i hemgjort foder) med mycket gott resultat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Så har nu kört VÄS i snart en sedan den 28/9 tycker att jag ser en liten negång i mina nitratvärden men de är fortfarande väldigt höga mellan 50-100 med salifert test.

Sedan jag började så har skummaren fått fnatt och skummat bort väldigt mkt grönt illaluktande skit. rengorde koppen i går och nu har den nästan fyllts på med 1 cm äcklig sörja. Är detta ett normalt resultat av att börja med VÄS.

Tänkte även försöka mig på ett stort vattenbyte för att få ner nitraten snabbare men hur stort vattenbyte skulle jag behöva göra. Min totala volym ligger på ca 350 liter plus minus något. Har 50 liter blandat redan räcker det eller behöver jag gära mer???

För att få bort lite gröna trådalger funderar jag på att plocka upp lite sten och skubba dessa är det något som ni tror hjälper.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så har nu kört VÄS i snart en sedan den 28/9 tycker att jag ser en liten negång i mina nitratvärden men de är fortfarande väldigt höga mellan 50-100 med salifert test.

Sedan jag började så har skummaren fått fnatt och skummat bort väldigt mkt grönt illaluktande skit. rengorde koppen i går och nu har den nästan fyllts på med 1 cm äcklig sörja. Är detta ett normalt resultat av att börja med VÄS.

Tänkte även försöka mig på ett stort vattenbyte för att få ner nitraten snabbare men hur stort vattenbyte skulle jag behöva göra. Min totala volym ligger på ca 350 liter plus minus något. Har 50 liter blandat redan räcker det eller behöver jag gära mer???

För att få bort lite gröna trådalger funderar jag på att plocka upp lite sten och skubba dessa är det något som ni tror hjälper.

Det är normalt att det tar tid. Om du törs kan du öka den dagliga dosen kolkälla. Att det skummar ut mycket sörja är ju bara bra, bakterierna som tar upp nitraten måste ju ut ur akvariet...

När det gäller vattenbyten så kan du förutsätta att nitraten är jämnt fördelad i vattnet. Dvs om du har 80 ppm nitrat och gör 50% vattenbyte (där det nya vattnet har noll nitrat) så får du 40 ppm. Gör du sedan ett 50% vattenbyte till så når du 20 ppm. osv...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte även försöka mig på ett stort vattenbyte för att få ner nitraten snabbare men hur stort vattenbyte skulle jag behöva göra. Min totala volym ligger på ca 350 liter plus minus något. Har 50 liter blandat redan räcker det eller behöver jag gära mer???

50liter vattenbyte på 350l = ~15% av ditt totala vattenvolym, är det nu så att ditt vatten inte innehåller någon nitrat så kommer vattenbytet sänka din nitrat med 15%

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mkt VÄS vågar man tillsätta just nu använder jag en dos på 2 ml per dag började med 1.5 ml. Dö en ökning har redan skett. Vad händer om man dosera för mkt?

Sent from my LT15i using Tapatalk

Min erfarenhet är ca max 4 ml per hundra liter. Öka alltid långsamt, kanske 0,5 ml var 4-5 dag per hundra liter. Mät nitrat och fosfat var 3-4 dag, skumma blött. Om du doserar för mycket och dina värden sjunker för lågt så kommer korallerna att dö. Om du använder bli filtersvamp någonstans så gör rent den minst 1 gång per vecka. Det tar månader att precca ner fosfat/nitrat med denna metod, det är ingen snabbgrej som löser alla problem. Ta det lugnt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet är ca max 4 ml per hundra liter. Öka alltid långsamt, kanske 0,5 ml var 4-5 dag per hundra liter. Mät nitrat och fosfat var 3-4 dag, skumma blött. Om du doserar för mycket och dina värden sjunker för lågt så kommer korallerna att dö. Om du använder bli filtersvamp någonstans så gör rent den minst 1 gång per vecka. Det tar månader att precca ner fosfat/nitrat med denna metod, det är ingen snabbgrej som löser alla problem. Ta det lugnt.

Just precis!

Det vodka receptet som jag annars brukat för försiktig startup:

Dag 1-3 0,1 ml/100 l

Dag 4-6 0,2 ml/100 l

Dag 7-10 +0,5 ml/100 l

Dag 11-14 +0,5 ml/100 l

Dag 15-21 +0,5 ml/100 l

Sent from my iPad 3 using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läser man vad en del experter säger om VÄS på tex reefcentral, så skall man undvika socker som kolkälla då det är för högt upp i kedjan av nedbrytningar. Anledningen är att ämnen (monomerer) som bildas på vägen till acetat är skadliga för korallerna. Om man istället doserar vodka (etanol) eller ättika (etansyra) så går man förbi de första stegen där monomerer är inblandade...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter lite märkligt.

Man kan ju använda sockerbad som doping för nedgångna Fungia. (Monomerrerna kanske bara bildas i bakteriell nedbrytning).

På Reefcentral finns en jättetråd (Italian reef) där man använder en hel del socker blandad med maten.

Och korallerna är fantastiska. Där skulle jag tro att korallerna inte har en chans att ta upp allt socker före korallerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter lite märkligt.

Man kan ju använda sockerbad som doping för nedgångna Fungia. (Monomerrerna kanske bara bildas i bakteriell nedbrytning).

Till Fungia har jag hört att det är typ druvsocker/fruktsocker man ska använda. Vad är det för socker som används till VÄS?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Har nu doserat väs i snart 2 månader och dosen är uppe på 3,5 ml på ca 330 l vatten. När jag började hade jag ett värde på över 100 salifert test och nu är jag nere på 2-5 samma salifert test.

Nu är frågan hur går jag vidare???

Ska jag pressa ner det till noll för att bli av med alla mina alger eller ska jag börja minska doseringen och försöka hålla nivån jämn nu?????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste kolla ens sak, har för mig att jag läst att om vattnet blir lite vitaktigt (typ minimjölk modell extra vattnig) så är dosen av VÄS för stor.

För just detta hänt mig vattnet blev mjölaktigt tre dagar efter att jag halverade dosen. Tänkte att jag skulle mäta värdet idag för att se hur det ligger till.

Tror ni att detta stämmer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...