Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Som ny på forumet och som förvirrad akvariekonsument i desperat sökande efter rätt UV-C för mina behov så har jag konstaterat att det är en djungel därute, som man brukar säga. Inte nog med att det finns sjuttioelva olika modeller av TV-apparater och mobiltelefoner tex, men samma gäller uppenbarligen för akvarieutrustning. Jag gick igenom en likadan "pärs" när jag letade efter rätt/passande modell av skummare (som slutligen blev en Deltec SC 2060). Men nu är det allså dags att finna ett lämpligt UV-filter. (Vi kan skippa alla kommentarer om UV-C är bra eller dåligt, om det gör nytta eller är onödigt. Jag tillhör de som bestämt sig för att UV-C är ett nyttigt tillskott till ett komplett saltvattensakvarium, precis som det används i dammar och vattenreningsverk). För att hjälpa andra i samma förvirrade sits så tänkte jag att denna tråd kanske kunde fungera som en samlingsplats för de olika tillverkare/leverantörer som finns så att det blir lättare att jämföra dem alla...

AquaEl Sterilizer UV

  • 3W
  • 5W
  • 9W
  • 11W

- Litet utbud, svaga modeller.

Aqua Ultraviolet Classic

  • 8W
  • 15W
  • 25W
  • 40W
  • 57W
  • 80W
  • 114W
  • 120W
  • 160W
  • 200W
  • 240W

+ Största utbudet av olika styrkor (W).

+ Enda UV på marknaden som kan köpas med inbyggd rengöringsborste.

- Finns ej i Sverige?

Coralife Turbo Twist

  • 9W (x3)
  • 18W (x6)
  • 36W (x12)

+ Unik design där vattnet roteras runt UV-lampan och således exponeras x antal ggr mer.

- Säljs ej i Sverige.

DeBary Aqua-UV

  • 8W
  • 11W
  • 15W
  • 16W
  • 25W
  • 55W

- Har ett rykte om sig att vara svåra att rengöra?

Deltec D-D UV Steriliser

  • 10W
  • 20W
  • 39W
  • 80W

+ Välrenommerat märke.

JBJ Submariner UV Sterilizer

  • 5W
  • 7W
  • 9W

- Endast för mindre (nano) kar.

JBL AquaCristal UV-C

  • 5W
  • 9W
  • 11W
  • 18W
  • 36W
  • 72W (2 x 55W)
  • 110W (2 x 36W)

+ Välrenommerat märke.

+ Många styrkor (W) att välja på.

- Finns ej i Sverige?

Odyssea UV Sterilizer (saknar hemsida)

  • 9W
  • 18W
  • 36W

+ Bra priser.

+ Roterbar design.

- "Made in China"

TetraTec Clarifier

  • 5W

- Endast en (liten/svag) modell för mindre kar (nano).

Wiegandt hw-UV-water-sterilizer

  • 10W
  • 15W
  • 30W
  • 36W
  • 75W

+ Enda UV på marknaden med helt öppen design så man lätt ser behov av rengöring/byte.

- Måste byta både lampa och rör på samma gång (är en hel enhet) = dyrt.

- Finns ej i Sverige?

Fler kommer...

*under konstruktion*

Postat

Tyvärr hittar jag inte mina papper som följde med mitt uvc men där fanns iallafall ett diagram och en lista på hur lång tid alla organismer klarade sig i direkt kontakt med uvc.

Så beroende på vilket märke du väljer så är det bra att du väljer rätt pump till den. Alltså inte för stark och inte för svag. Allra helst en som du kan ändra styrka på om du frågar mig.

Kanske inte är jätte viktigt men det är iallafall vad jag fått för mig!

Postat

UV-C är mer komplicerat än olika tillverkare. Det finns många varianter av UV-C rör, bland annat lågrtyck, mellantryck och högtryck samt amalgan eller kvicksilverbaserade. Tyvärr så uppger inte tillverkarna vilken teknik de använder. Mellantryck och högtryck har en för oss lite otäck egenskap i vissa läge - de kan faktiskt konvertera nitrat till nitrit. Själv skulle jag inte använda något annat än lågtryck och kvicksilverbaserat - amalganbaserat lågtryck kan också fungera.

MVH Lasse

Postat

Bra input Herman.. den biten har jag förstått dock :) Tycker bara det finns "för mkt" att välja på. Men jag har en Eheim Compact 5000 iaf som går att ställa mellan 2500l/h till 5000 l/h så jag siktar dels pga den o dels pga vattenvolymen (ca 1000 liter) på minst 39W UV-C... Gillar tekniken med Coralife TurboTwist, men inte att den inte går att köpa i Sverige. vad händer om den pajar, man behöver reservdelar osv... Men de bästa och mest intressanta modellerna (som Aqua Ultraviolet Classic) verkar inte finnas i vårt land :/

Det Lasse säger har jag aldrig hört talas om...? Hög/lågtryck? Kvicksilver/amalgam... låter som vi pratar tandläkare nu? Lampan är UV och röret är kvarts... resten är elektronik och vatten. Vart kommer detta in i bilden?? :smiley3:

Postat

Det är olika tekniker för hur rören är uppbyggda och beroende på de tekniska lösningarna så får rören olika egenskaper. Men det är inget ovanligt att detta är okända storheter i akvariekretsar.

MVH Lasse

Postat

Oh fasen? Ja jösses, när man trodde att man börjat få grepp om saker så är man inte ens halvvägs :P Plötsligt går det inte heller längre att redigera inlägget vilket gör att trådens poäng försvinner. Hade tänkt komplettera listan med flow rates, max akv storlek, osv... :/

Postat

Vänta nu... LED? Hur kan LED påverka parasiter, bakterier och alger som ett UVC kan? LED är ju bara belysningsalternativ till lysrör och HQL, eller? Finns det UV-LED också :P

Postat

Sedan finns Troptronic som gör högklassiga UVC, Lifegard som också är mycket effektiva - corallife som du nämner verkar vara OEM tillverkat och finns under flera olika brandnames (även utan) och om ingen tar in dessa finns det säkert en bra anledning........

Postat

Undrar om inte Deltec också är OEM tillverkat... har sett i princip identiska UVC-filter med annat märke på.

En viktig faktor med UVC-filter är kopplingarna. Har sett flera exempel där kopplingarna blivit väldigt sköra och spruckit efter relativt kort tid... med katastrofala följer. Något som gör att jag håller mig undan från en del nya oprövade märken...

Postat

Det är så här - oavsett vad olika tillverkare säger om bredspektra UV-C - att det är en bestämd våglängd som har celldödande effek. Det är våglängden 253,7 nm och bara den. Får man en LED med den våglängdstoppen så sopar den grejen mattan, precis som Peter säger - med allt annat. Till dess får man använda den typ av UV-C rör som i dag finns men som producerar många andra våglängder än just 253,7 nm. Lågtrycks kvicksilver ger en kraftigt topp just vid denna våglängd men ger också en topp kring 180 nm. Kring denna våglängd producerar strålningen en del ozon från syrgasmolekylerna i luften och vatten.

MVH Lasse

Postat

Vi kan väl enas om att de UVC som nämns har är av lågtryckstyp - samtliga har T8/T5, någon kvicksilverrör (lifegard)

Troptronic har ett eget lampa som ser ut som ett Triod-rör från någon rysk radaranläggning, troligen också kvicksilver.

Postat

Det jag gillar med Coralife's konstruktion (har ej sett samma modell från annan/OEM tillverkare?) är att vattnet roterar runt röret och således ökar exponeringstiden. Odyssea däremot är ett ex på vad som går att finna som OEM under annat märke.

Vad jag är ute efter är:

- Hög wattstyrka som klarar 1000 liter akv (minst 39W antar jag?).

- Maximal exponeringstid, oavsett flöde. Dvs antingen lång modell, alt rotationskonstruktion.

- Ska klara högt flöde på minst 2500 l/h (min Eheim-pump ger 2500-5000 l/h)

- Bra rengöringsmöjligheter. Här är Aqua Ultraviolet överlägsna med borsten. Men att kunna ta ut röret är åtminstone ett krav.

Finner jag inget bättre alternativ så blir det nog ett Coralife, Wiegandt eller Aqua Ultraviolet beställt från utlandet...

Postat

Som ett exempel kan jag nämna ett system från TMC:s professionella serie. Vid ett totalt system av 3000 liter och en genomströmningshastighet av 13 000 liter i timmen används 6 parallella tuber på vardera 56 watt. Om man går efter deras dimensionering så behöver du minst ca 2 x 56 watt och en genomströmning på ca 3 - 4000 liter i timmen. De använder lågtryck och T-8:or

MVH Lasse

PS: Eftersom effekten av UV strålarna är beroende av en jämn laminär strömning så är jag inte säker på att lösningen med att vattnet virvlar run är den bästa. Turbulent vatten reflekterar strålningen mer effektivt och genomträgningen blir inte tillräcklig.

Postat

Måste verkligen tacka för din input som genomsyras av stor kunskap. Låter vettigt det du säger om turbulent vatten.. kanske måste sikta på minst 100w då. Usch, blir dyrt det här..

Postat

Mycket hänger också på vad man skall ha i anläggningen. Jag kör 39w UVC med 1000 liter per timme genom varje och det räcker normalt till att se till att sjukdomar inte sprids mellan karen. Jag har en genomströmning på en timme ungefär vilket räcker om jag håller bottenglasen rena. (Sjuka fiskar flyttas till vårdavdelningen vilket brukar räcka för att stoppa parasitangrepp).

Om man inte har sand och bara sätter i karantänad fisk tycker jag detta bör räcka. Det är också av fördel om man kan ha insuget till UVC:t vid botten av karet.

Om man importerar fisk och behöver sätta i sjuk fisk i dålig kondition i karen håller jag med Lasse.

Postat
Är det någon typ av odligsanläggning du ska ha, eller finns det nåt speciellt skäl till att du vill göra det "svårt" för dig gällande UVC?

Enkelt svar: jag vill inte lägga pengar på fel/onödig/ineffektiv produkt när jag redan kagt 40 000:- på akvariet som det är smiley2.gif Ska man ha ett UV till 1000l så vill man ju köpa ngt som faktiskt funkar och ger effekt...

Postat
Enkelt svar: jag vill inte lägga pengar på fel/onödig/ineffektiv produkt när jag redan kagt 40 000:- på akvariet som det är smiley2.gif Ska man ha ett UV till 1000l så vill man ju köpa ngt som faktiskt funkar och ger effekt...

Mmm, funderade mest eftersom du vill ha höga flöden - då blir det gärna lite dyrare.

Men du klarar dig alldeles utmärkt med ca 40W och ett flöde på ca 1000L/h om det är ett vanligt akvarium det handlar om

Men, tror du inte att det är större chans att du får det du behöver genom att titta på någon av de etablerade/beprövade produkterna som finns på¨den svenska marknaden, så slipper du krångel med anslutningar/nya rör eller andra reservdelar du kan behöva.... ;)

Postat (ändrat)

Du ville ju inte ta upp frågan om UV:ets vara eller inte vara så jag har inte berört detta. Det fall som Stig beskriver är kar utan sand. Eftersom UV-C:et bara normalt är aktivt när parasiten/den skadliga organismen passerar bestrålningskammaren så är både styrkan och passeringstiden intressant.

Styrkan - pga den skall slå ihjäl parasiten, passeringstiden - pga av att bestrålningstiden måste tillåta att organismen slås ihjäl.

Eftersom UV-C strålningen minskas snabbt i vattnet så är "tjockleken" på vattnet också av betydelse, dvs avståndet mellan röret och väggen i strålningskammaren. Partiklar i vattnet spelar också roll - de diffuserar strålningen. Vattnet skall alltså vara rent - man brukar säga att partiklar över 5 my skall undvikas. Man bör som Stig också säger hämta det "smutsiga" vattnet där parasiterna frisläpps för att öka chansen

Sammanfattning: Tillräcklig styrka i aktuellt våglängdsområde, tillräcklig lång uppehållstid, inte för "tjock" vattenfilm, det skall vara rent samt hämtas från bottenområdet.

Tillräcklig styrka - Ja i alla fall inte under 39 W i ditt fall. Inte längre användningstid än ett år på ett rör. Gör rent kvartsglaset med jämna mellanrum - få bort kalkavlagringar.

Uppehållstid/vart vattnet tas ifrån - håll dig till det lägre intervallet som tillverkaren säger. I ditt fall med ett 1000 liters kar så skulle jag överväga att använda 2 st 39 watts UV - ettdera parallellkopplade (ej seriekopplade - onödigt att döda dem två gånger :)) eller i två separata looper. Jag personligen hade övervägt två separata looper och hämta vattnet bakom stenen, vid botten och från varje halvdel av akvariet.

Val av UV-C: Välj något från en etablerad firma/ något som fått bra recensioner. Var medveten om att alla av plast går sönder förr eller senare - det finns ingen UV-C säker plast. TMC säger en livstid på ca 10 år med sin plast som är en tjock vit PVC plast. Jag har nämt TMC flera gånger - inte för att jag tycker de är bäst utanför att jag har erfarenheter från deras professionella system. System jag inte provat kan jag inte ha något annat än en allmän åsikt om.

Kör 7/24 - inte bara vid behov - då är skadan redan skedd nämligen.

Partikelfritt vatten: Eftersom man bör hämta vatten från punkter med dålig genomströmning kan det vara aktuellt med att filtrera vattnet innan det bestrålas. Måste avgöras från fall till fall.

Konstruktion: Jag säger inte att det som har en "skruvad" konstruktion är dåligt - för det vet jag inte. Jag gillar tanken med förlängd bestrålningstid men jag är inte säker utan att man får nackdelar som minskar genomträngligheten. Jag har aldrig hört talat om den konstruktionen hos professionella system, där vill man ofta tvärtom ha en rak sträcka före kammaren för att få en så jämn strömning som möjligt i kammaren.

Jag har försökt ta upp alla fallgropar jag kan komma på men den slutliga lösningen blir alltid en kompromiss - det är bra men man får vara medveten om att det är en kompromiss.

MVH Lasse

@Greger - det är inte Chum som krånglar till det - utan som vanligt jag :)

Ändrat av Lasse
Postat

"@Greger - det är inte Chum som krånglar till det - utan som vanligt jag ""

Sant Lasse, men vi andra gamlingar är ju så miljöskadade att vi inte ens tänker på det :)

Det som jag reagerat på med de "skruvade" UVn jag sett, är att de är j-t otympliga (typ diam 20-25cm) vilket gör frågan som berörts tidigare om avståndet till UV-källan aktuell.....

Annars finns ju Ozon - i mitt tycke enklare och effektivare

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...