Gå till innehåll

Vilken tjocklek på glas bör användas?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Håller som bäst på att planera vilket utav följande projekt som skall sätta upp i mitt nya boende.

Jag väljer mellan följande:

L-format akvarium med yttermått 150.

L-format akvarium med yttermått 170.

Dubbelsystem med 2 akvarium som står bredvid varandra på samma möbel. Båda akvarierna skall ha måtten 200*50*40.

Väggtäckande akvarium. Ett avlångt akvarium som skall klä en hel vägg. Mått 400*50*40. (Skillnaden blir gentemot ovanstående blir en hel framruta).

Det jag undrar och behöver råd i är t.ex. om akvariets botten bör delas in i sektioner för att minska vridningar, vilken glastjocklek som är att föredra/rimligt/nödvändig, om det skall placeras ut stabilisatorer/stag och isåfall vart på akvarierna.

Har fått olika råd och tips från olika firmor och det jag funderar mest på är tjockleken, har blivit föreslagen 8-10 mm samt även 12-15 mm, då det skiljer rätt mycket på 8 till 15 mm.

Vad är rimligt att tänka när man funderar över glasets tjocklek?

Förstår att om det blir ett helt glas och en framruta på 4 meter så behövs det ju tjockare glas men har även fått så väldigt olika förslag på L-akvarierna.

Vad tänker, tycker och tror ni?

Suktar framförallt efter åsikter från de som har erfarenhet av stora byggen.

Tack på förhand.

post-843-14468925809083_thumb.jpg

post-843-14468925809285_thumb.jpg

post-843-14468925809472_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser redan nu att det är fel yttermått på två av ritningarna som bifogades.. i det större L-akvariet skall naturligtvis båda yttersidorna vara 170 cm och hörnet kan vara brutet alternativt rakt.. precis som i ritning 2.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du ska köra rimless så tycker jag inte du ska gå under 10mm, baserat på de klassiska beräkningarna med säkerhetsfaktor 7.8 (istället för 3.6 med glasstagningar).

Men som andra har sagt, kolla med någon fackman som verkligen kan detta!

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju av fackmän som jag har fått totalt olika och därför jag slänger ut frågan här.. :)

Det är två mycket etablerade och erfarna företag som har gett mig väldigt olika tjockleksrekommendationer på glaset.

Stig menar du att det kan finnas i deras policy vilken tjocklek de har försäkringar för?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns speciella skrapor av plast som är mjukare än akrylen som funkar finr, kan säga att om jag haft råd så skulle jag satsa på akryl om jag skulle bygga ett stort kar med udda mått. Jäkla klart typ opptiwhiteglas om inte klarare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...