Gå till innehåll

8l


Guest cybercimon

Rekommenderade inlägg

Guest cybercimon

bygger ett 8L i skolan och tänker ha salt i det.säg vad ni vill men så blir det. ska ha LS och ngt annat i, vet inte om det går ha ngt djur...? undrar om en filter/pump på 200L/h räcker till detta akvarium?vad för lyse ska jag ha? kvicksilver lampa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle väl kanske gå att ha lite erimiter i det...så länge du inte ska ha koraller så spelar det inte så där jättestor roll vad du har för belysning.Tänk på att du måste tillsätta små mängder vatten hela tiden för att inte chocka akvariet hela tiden med kraftiga ändringar i salthalten. Har du tänkt på hur du ska lösa värmen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest cybercimon

japp, värmare.....finns små att få tag i.hittadeen 25W på 15cm, går ju att köra på låg värme. har haft saltkar innan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror han menar att det blir för varmt, hur har du tänkt lösa DET ?

Hur många watt tänkte du ha på kvicksilverlampan. Mina 80-wattare värmer 1-2 grader i mitt 112 nu när det är kallt. Vågar inte tänka på sommaren... Dom är ändå 20 cm från ytan och akvariet är helt öppet.

MVH Max

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör 2 st PL 7 w lampor. Det finns Actinc och 4000 K. De går att seriekoppla på samma reaktor. Se bara till att ha ventilation för belysningen så att det inte blir för varmt.

Det finns massor av olika knappar och skivanemoner som går bra att ha. Med LS får du några djur till som kommer att föröka sig. Men du måste ha nog ha täckglas för att avdunstningen blir nog så kraftig att du inte kan hålla vattenvärdena tillräckligt konstant annars.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName

Men 8L? Om du så enbart stoppar ett knippe caulerpa däri tycker jag synd om den! Ibland undrar jag om det bara är nån (CENCUR) därute som försöker driva med oss? Är det inte lite sent för april skämt? Jag blir oxå förundrad över att inbitna och duktiga? akvarister ens stårut med tanken, än mindre tar sig tid att svara på sådan här idioti? Det kan ju inte ens kallas för att uppmuntra någon att dela denna hobby. Jag tycker att det är dax att admin går in här och får ett slut på tramset, detta är att forum för akvarister eller för idiotiska former av biologiska expriment?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla saltvattensakvarier är väl ändå biologiska experiment. Mitt 32 liter har gått 10 månader nu och de enda djur jag förlorat var vid strömavbrottet. Om man anpassar djurvalet till vad man håller på med går det utmärkt med nanokar. Det finns en liten caulerpaart som inte blir högre än tre cm i mitt kar. Har för övrigt 4 arter caulerpa i nanot. Om man tänker sig för och har litet reservvatten stående är inte ett nano mer riskfyllt än ett stort kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ärligt talat så ser jag inte riktigt varför han ska behöva ett sånt påhopp,fine,det är inte världens bästa ide att starta ett 8L men så länge man har rätt inställning till det så ser jag inga problem...hade han börjat snacka om vad han skulle ha för fisk eller anemoner däremot så hade det varit en sak,men ett par eremiter och lite skivanemoner är faktiskt inte hela världen,många klassar ju till och med skivanemoner som ogräs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName

rätt inställning? Läs då igen:

"bygger ett 8L i skolan och tänker ha salt i det.säg vad ni vill men så blir det"

Jag tycker inte det låter som cybercimon har rätt inställning när jag läser sådant. Det framgår ju tydligt att han tänker starta sitt 8L "akvarium" oavsett om det går att få något att överleva däri eller inte. Det är ju bara dumt att tro att man uppmuntrar någon att börja med denna relativt dyra och svåra hobby om man ska starta med 8L.

Bara för att det finns andra som håller extremt små kar eller väl fungerande nano kar så ska vi inte glömma bort att ett par hundra liter ÄR ett LITET saltvattens akvarium. Volymen går ju att tumma på i all oändlighet men det måste ju vara inom rimliga gränser.

Stig, du har ju flera kar och en betydande erfarenhet vilket gör att du kan hålla en högre kvalite på ditt nano än vad som är möjligt för en komplett nybörjare. Varför måste inbitna akvarister försvara sina nano kar på det här viset och inge falska förhoppningar till dessa nybörjare. Nybörjaren saknar ju just den erfarenheten och utrustningen som gör att inbitna akvarister lyckas med sina nano!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

måste faktist hålla med.. man måste ju börja nånstans, o varför inte med ett micro kar. minimalt med förlust. om man kan hålla sig till mindre saker som sniglar o eremiter o kanske en räka eller nått liknande. tycker att det e mindre synd om dom än om dom fiskarna som kommer i händerna på nån som köper ett helt kit av någon begagnat o billigt men har inte ett skvatt vetskap av vad han ska göra sen o alla dör sakta med säkert. + att alla inte har råd att starta upp ett 450 liters kar med sten o utrustning.. tycker att det e bättre att börja med ett litet nano o lär sig genom det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName

Håller med dig i resonemanget men jag kan inte se hur ett microkar på 8L kan lägga någon sorts grund för en saltvattensakvarist. Det blir ju ändå ingen erfarenhet, knappt ens en praktisk sådan. Varför inte istället vänta tills man har möjligheter att starta ett saltvattensakvarium som har en chans att fungera?

Den ekonomiska biten är väl ingen ursäkt, ett 200L kar behöver inte alls kosta några större summor. Och har man inte råd att köpa det nödvändigaste som behövs för att köra ett 200L kar, ja då får man nog allt inse att man inte ha råd att syssla med den här hobbyn ännu. Vore det OK att stoppa kanariefågeln i en skokartong bara för att man inte hade råd att köpa buren?

Nej skärpning nu!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

måste faktist hålla med.. man måste ju börja nånstans, o varför inte med ett micro kar. minimalt med förlust. om man kan hålla sig till mindre saker som sniglar o eremiter o kanske en räka eller nått liknande. tycker att det e mindre synd om dom än om dom fiskarna som kommer i händerna på nån som köper ett helt kit av någon begagnat o billigt men har inte ett skvatt vetskap av vad han ska göra sen o alla dör sakta med säkert. + att alla inte har råd att starta upp ett 450 liters kar med sten o utrustning.. tycker att det e bättre att börja med ett litet nano o lär sig genom det.

Tyvärr så ger jag dig inte ett rätt nånstans.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det finns även folk med pengar som tror att man kan köpa allt,men tyvärr går det ej att åka gräddfil i denna hobby,jag ser inget fel i att testa att ha lite alger o LS,o kanske nån eremit,tror inte att cybersimon,nöjer sig med 8l efter ett tag,antingen blir det större eller inget alls,finns ju massor av folk som bränner en massa pengar på utrustning och djur,men som inte har kunskap,men skiter i vilket,går ju att köpa nya.........,tycker du ska prova,utan fisk.själv kan jag inget om nano,men det finns duktigt folk här på forum,som kan hjälpa dig

lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest cybercimon

tack crille... alltid när jag kommer med små projekt kommer negativa svar från några och posetiva från ngn annan. min förra burk var på 45L. 8L gjorde jag för att ha en liten värld i köket. ngn gång längre fram kommer jag starta ett 100-200L och ha salt.

i 8L kommer jag självklart inte ha fiskar, bara LS och kanske ngn microalg. eremit tycker jag 8L är för litet för ....eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men ge er! Herregud,han vill ha ett 8L kar med sten i...är det planktona ni är rädda ska plågas till döds och lida fruktansvärda kval när de utsätts för denna minimala volym? Bara för att ni inte tycker att det är någon poäng med ett 8L så betyder ju inte det att det är meningslöst för cybercimon. Har själv haft ett 12L med bara lite levande sten och massa skivanemoner och en eremit,tyckte inte det var speciellt svårskött men lite kul tillskott till nattduksbordet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest cybercimon

det är så jag oxså vill ha, ett litet tillskot på skrivbordet. JAG vet att ett 200L är jätte mkt mer snyggare och mkt mer nöje. men ett litet salt en inget alls...jag SKA skaffa stort sen, ungefär 200L>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det låter som en bra idé. Alltid lär du dig något om vattenparameterar och de växter och koraller som går bra att ha i en så begränsad miljö. Tror säkert, som du själv skriver, att du snart bestämmer dig för en uppgradering när du får blodad tand.

Tyckte själv det var intressant och lärorikt att studera min första LS i ett 15 liters akvarium. Jag hittade mängder med djur, koraller och alger som jag då läste mer om på nätet.

Lycka till och berätta hur det går!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...