Gå till innehåll

8l


Guest cybercimon

Rekommenderade inlägg

Ja, det är många lustiga saker man får läsa. En person som har en clowntryckare, en fisk som man vet inte går att ha i akvarium gör sig märkvärdig över en nybörjare som vill testa lite smådjur.

Det ska bli intressant att se hur tonerna går om något år när Ozzy börjar bli könsmogen och hackar bitar ur "kompisarna" i karet när han inte slipar tänderna med att mala ned inredningen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det är många lustiga saker man får läsa. En person som har en clowntryckare, en fisk som man vet inte går att ha i akvarium gör sig märkvärdig över en nybörjare som vill testa lite smådjur.

Det ska bli intressant att se hur tonerna går om något år när Ozzy börjar bli könsmogen och hackar bitar ur "kompisarna" i karet när han inte slipar tänderna med att mala ned inredningen!

Ta det lite lugnt du verkar vara lite exalterad. Jag undrar bara varför du ska dra in Ozzy i denna disskussion och vad är det som är så lustigt. Är det lustigt att jag inte håller med om att ett 8 liters akvarium är den perfekta storleken för en nybörjare eller vaddå? Det finns ju olika sorters humor och ett 8 liters får nog hamna i kategorin tragikomisk sen kan man ju diskutera vad man får ut genom att blänga på en levande sten med någon turbosnäcka. om jag får komma tillbaka till min clowntryckare så är det så att han kommer få ett nytt hem där han kan få växa sig riktigt stor och han får vässa tänderna i stenarna och får sträcka ut i ett 230cm långt kar med några tåliga medinnevånare. Du får gärna kalla mig märkvärdig men glöm inte seriös också för jag tar min hobby på allvar och hjälper gärna nybörjare med tips och delar med mig av mina erfarenheter det är bara slå en signal och komma över på en kopp kaffe.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName

Det känns som om det börjar spåra ur lite nu...Jag tycker att det är synd om vi inte kan stå på oss och gemensamt förespråka åtminstone dom mest grundläggande principerna för denna hobby...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tycker oxå det är lite löjligt att hacka på cybersimon,jag började min akvariebana,med ett pyttelitet kittat akvarium,med sniglar grodyngel,o annat smått o gott,gick väl inte så jättebra,men man lärde sig en hel del,faktiskt.om inte annat så fick man blodad tand.tycker attityden är lite låg,killen kommer ju inte att döda nån ovanlig art,tycker det är bra när kreaviteten får vara med,och inte bara plånboken bra med lite föryngring

bland saltvattenakvaristerna.............

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, Svärd jag tycker du är seriös när det gäller dina egna kar och det är i vanliga fall ett nöje att läsa dina inlägg. Jag tycker Clowntryckare är fantastiskt vackra fiskar och hoppas naturligtvis att det skall gå bra så länge som möjligt. Jag har sett vuxna clowntryckare i Danmarks akvarium på 70 - talet och det var verkligen en imponerande syn.

40 och 45 cm långa och en uppskattad vikt av cirka två Kg.

Det jag irriterar mig på är att så många gör sig löjliga över små kar, det speciella med saltvatten är ju mångfalden av släkten och arter av djur man kan ha.

Ett litet akvarium tycker jag i alla fall är enda möjligheten att uppleva det mesta av djurvärlden under en cm. Hur många har fått se hur amphipoder byter skal eller hur nya kolonianemoner växer upp från fotskivan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

cybercimon,

Lika många kar som det finns, lika många lösningar till hur det ska drivas och skötas finns det. Inte lätt att be om råd och få möta olika "skolor" i ens tråd som språkar för och emot. Men det är därför dessa forum finns, för att söka råd och utbyta åsikter. Ytterst är beslutet självklart ditt, vilket också innebär vägen fram till din egen "skola" inom saltvattenshobbyn...

Det som flaggas fram i denna tråd är fördelar och nackdelar och behöver nödvändigtsvis inte tolkas som kritik...

Själv har jag aldrig haft något nano kar, så jag är nog inte rätt person att ge dig några råd... men jag kommer nog testa själv någon gång!

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest cybercimon

det går planer på att skita i 8L och istället starta upp ett 112L. för 8L hade kostat ca1000kr och dom lägger jag hellre på 112L....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tycker själv nano är en jätte kul sak att ha och framförallt en utmaining själv har jag ett 18 liters med 2 ocellaris 2 sniglar 1 sjöstjärna tre skivisar o en svamp funkar jätte bra har a inte hatt något problem med det. och all inevånare mår bra. men ska starta ett större till sommaren för tyckerdet e för litet. men ser inga hinder för dig. lycka till o skriv gärna hur det går ha de:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tycker själv nano är en jätte kul sak att ha och framförallt en utmaining själv har jag ett 18 liters med 2 ocellaris 2 sniglar 1 sjöstjärna tre skivisar o en svamp

Inget personligt Hansson, du är säkert en jättetrevlig prick, men du har defenitivt överbelastat ditt akvarium. Att ha clownfiskar på bara 18 liter tycker jag inte är snällt. De kanske överlever, men de mår helt säkert inte bra. Det nanokar jag länkade till innehöll enbart lägre djur som koraller och sniglar, (samt det som liftat med stenen).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som jag tycker är roligt med nanokar är till stor del de djur som inte går att ha med fisk. Det som är för smått för att synas i stora akvarier eller blir uppätet av fiskarna.

Vid 100 liter kan man börja ha fisk enligt min uppfattning men bara sådana med stationärt liv. Clowner, vissa blennider och smörbultar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tycker själv nano är en jätte kul sak att ha och framförallt en utmaining själv har jag ett 18 liters med 2 ocellaris 2 sniglar 1 sjöstjärna tre skivisar o en svamp funkar jätte bra har a inte hatt något problem med det. och all inevånare mår bra. men ska starta ett större till sommaren för tyckerdet e för litet. men ser inga hinder för dig. lycka till o skriv gärna hur det går ha de:)
Kap 13, 5§ "Volymen bör inte understiga 40 liter om inte fiskarten är särskilt anpassad till vatten av små volymer. Ett akvarium bör inte innehålla fler än en fisk, som är upp till 5 cm lång per liter vatten. Eller som är upp till 10 cm lång, per fyra liter vatten. Fiskar som är kraftiga i förhållande till sin längd bör ha större vattenvolym per fisk."

Tja.. Så säger djurskyddslagen. Och den är väldigt snålt tilltagen. :smiley24:

Jag tycker det är kul med nano, men ingen fisk i ett sådant va!? ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName
Inget personligt Hansson, du är säkert en jättetrevlig prick, men du har defenitivt överbelastat ditt akvarium. Att ha clownfiskar på bara 18 liter tycker jag inte är snällt. De kanske överlever, men de mår helt säkert inte bra. Det nanokar jag länkade till innehöll enbart lägre djur som koraller och sniglar, (samt det som liftat med stenen).

Tyvärr blir det ju såhär med fisk m.m när man inte förklarar tydlig direkt att 18L inte är tillräkligt för att bedriva saltvattensakvaristik. Att tjaffsa om hur många sniglar man kan ha i ett 3Liters eller hur många räkor som rymms i ett 7Liters det är ju bara löjligt och leder till att fisk hamnar däri! Den minsta uppsättningen av utrustning i denna hobby är gjord för 150-250Liter och då tycker jag oxå att det är det minsta man ska rekomendera till nybörjare. Att det sedan finns erfarna akvarister som har nanokar för att studera "micro organismer" :smiley17: har inte med saken att göra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller på att lägga upp bilder från mitt nano i mitt galleri så alla är välkomna att titta. Mitt första akvarium var 9 liter 1959. Mitt första saltkar 1971 var på 25 liter.

Nu är mitt största sötkar 1500 liter och salt 250 med 600 på gång som en mellanlösning på väg mot ett större.

Jag vill absolut rekommendera alla att börja med ett nano! Varför skall man nödvändigtvis ha fisk när det finns så mycket annat i havet?

Kolla mitt galleri så hoppas jag att ni också blir inspirerade att testa något annat som är precis lika mycket akvaristik fast på ett delvis annat sätt.

Det kommer mer bilder allt eftersom jag får dem färdiga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...