irwin_fletch Postat 24 juni 2012 Postat 24 juni 2012 Ska starta ett 250 literskar och undrar om det är nödvändigt att försöka göra karet hoppsäkert. Har läst på forumet att fiskar ibland hoppar ut. Tänkte om man kunde silikona fast någon ram runt karet för att slippa detta.Har ett ocean basic där det sitter glasskivor längs långsidorna men inte på kortsidorna. Frågan ärväl om ni på forumet brukar göra något för att göra era kar "hoppsäkra"? Citera
petnym Postat 24 juni 2012 Postat 24 juni 2012 En ram räcker inte. Heltäckt eller nät över är det som gäller om det skall bli säkert. Citera
irwin_fletch Postat 24 juni 2012 Författare Postat 24 juni 2012 Okej! Vilka arter brukar hoppa då? Trodde det vanligaste var att de tog fart längs glaset och hoppade. Men klart, måste vara bättre med ett nät över hela. Citera
irwin_fletch Postat 24 juni 2012 Författare Postat 24 juni 2012 Trodde täckglasen blev skitiga för snabbt för att vara värt att använda. Att ljuset begränsas. Men visst, är väl bara rengöra dem ofta.... Citera
Hirez Postat 24 juni 2012 Postat 24 juni 2012 Oftast har jag märkt att en del fiskar hittar fram eller bakruta och simmar rakt upp, och har man då en liten större förstärkning, så kommer de inte lika lätt ut. Och så blir karet säkrare också! Citera
DSB Postat 24 juni 2012 Postat 24 juni 2012 Förstärkningen hjälper säkert en hel del, men jag har en 10 cm förstärkning runt hela akvariet och det har hoppat ut firrar ändå. Citera
Hirez Postat 24 juni 2012 Postat 24 juni 2012 Absolut, jag också, men något att tänka på när någon frågar om lite några extra cm, det fyller fler funktioner. Citera
stigigemla Postat 24 juni 2012 Postat 24 juni 2012 Visst blir täckglas smutsiga. Men det syns så det är lätt att hålla ordning på. Har man ungefär 5 cm mellan vattenyta och täckglas brukar det inte växa alger på undersidan. Hög salthalt på dagen och saltfritt kondensvatten på natten så algerna klarar inte skillnaderna. Däremot är det vanligt med salt på undersidan av lampor för det ser man inte lika väl. Jag får säkert 5 gånger mer skit på översidan av täckglasen och det måste väl vara fördel med att inte få allt dammet i karet. Citera
DSB Postat 24 juni 2012 Postat 24 juni 2012 Jag får säkert 5 gånger mer skit på översidan av täckglasen och det måste väl vara fördel med att inte få allt dammet i karet.Hmmm.... det har jag inte tänkt på. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.