Gå till innehåll

Problem med CA, hjälp mig


engwall.mathias

Rekommenderade inlägg

Hej har strul med mitt Ca och Mg i karet.

I söndags gjorde jag en mätning och Mg hamnade på 1410ppm och Ca på över 500, gjorde då ett vattenbyte på 15% och mätte dagen efter och har nu värderna;

Mg - 1350

Ca - 500+

Snälla vad ska jag göra?

Det jag har i min sump: Fosfatreactor med biopellets, bio bollar med Wet and Dry funktion, skummare, UVC, och använder bara osmos vatten.

Uppskattar snabba svar :S

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag mätt upp mitt Ca på saltet jag använt mig av och jag hamnade på 250 :/ Så jag förstår då inte att Ca ligger för högt i karet. Har dock använt mig av två sorters salter. Vilket fall som helst borde jag byta salt eftersom det inte ligger rätt.. Några förslag vad som kan påverka högt Ca. Alla andra vädren är bra utom Mg som ligger lite högt?

Har även gjort ett stort byte eftersom en av mina anemoner hamnade i pumpen men värden är de samma. (Har ingen kalk reactor, kan det vara det (?) )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, är du säker på att ditt Ca- värde mäts till rätt nivå? Jag får erkänna att själv har jag gjort mer än en "panik" åtgärd som resulterade i mer problem än hjälp

för att jag inte testade med ett annat testkit.

Om dina fiskar och koraller mår bra- ta det lugnt och inhandla ett nytt testkit och dubbelkolla allt först. Det kan spara mycket besvär och oro. Borde jag gjort...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era svar. Jag håller med att det låter konstigt, min salthalt ligger på 1024 så enligt mig ligger den bra!

Köpte mitt Ca test för en vecka sedan (best före 10-2016) och innan det hade jag ett som jag körde med men kom på att det kanske var dåligt, därför blev det ett nytt.

Det är ett Salifert test..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla ditt KH för att se så det ligger mellan 6-8.

Vad har du för preparat för att justera och hålla dina Ca-Mg-kh nivåer?

Var noga med att ha en struken sked pulver och blanda enligt testets instruktion så skall du kunna lita på testet.

Mår allt ok så tycker jag inte du behöver göra något mera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ligger på 8.3 i KH. Har mätt mina saltvärden med en hydrometer, har även en till sådan och den ena visar 1.020 (den som jag inte använder) och den andre visar 1.024. kan de vara det som strular? Men borde inte ett högt saltvärde betyda högre Ca inte lägre?

För att hålla mina värden stabila använder jag mig av RedSea Reef Foundation ABC+ MEN har inte kunnat använda den pga dessa höga värden av Ca.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

refraktometer är nästan ett måste då det lätt kan dra sig iväg...

Ett exempel, jag var utan min refraktometer i ca 2månader, jag gör ett 5-10% vattenbyte i veckan och har alltid kört 3 koppar salt till mitt vatten och det har hållit stabilt på 1.025, dock lyckades det sjunka till 1.022 under tiden som jag inte kunde mäta, antaligen hade jag börjat ta liiite mindre salt i varje kopp eller att saltet inte var lika kompakt längre.

Hur som helst, skulle jag legat lågt eller högt redan från början under denna tiden skulle det kunna hamna under kritiska nivåer.

En refraktometer kostar inte mycket mer än en korall eller en fisk, men kan vara skillnaden mellan ett lyckat och misslyckat kar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...