Gå till innehåll

DIY LED till clownhotell


freddi36

Rekommenderade inlägg

Du bör inte använda någon av de där drivrarna till dina power LED. Stor risk att du bränner dem. En LED är en diod vilket innebär att förhållandet mellan spänning, ström och motstånd inte är linjärt. En mycket liten ändring i spänningen medför en stor ändring i strömmen. Det är därför som man till Power LED nästan uteslutande använder aggregat som ger en konstant ström och sedan får volten variera som den vill. Det är också väldigt svårt att få en power LED att ge en så svagt ljus att det är användbart som månljus. vill du ha ett månljus - använd normala lågeffekt LED - sådana som satt i från början.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 93
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Haha, jag är ju blind. Jag såg inte ens att du skrev om fläktarna utan tänkte bara på LEDs.

Din transformator i din video skulle fungera bra med fläktarna. Den kan driva båda utan problem. Kortet med dioden borde fylla samma funktion som den gjort innan. Testa.

Värt att notera är dock att din nya transformator är 12V istället för 9. Det innebär att fläktarna kommer snurra fortare. Forsla mer luft absolut, men de kommer även låta högre.

Jag kopplade transformatorn till fläktarna med kortet mellan och vips! Dom startade :) Dom går på högvarv men är ändå ganska tysta. Jag hade tänkt ha dom för att kyla drivarna, får se om jag tar båda eller bara en. Tror det blir en så kan jag ha den andra till något annat som inte behöver så mycket kylning så det räcker med en mobilladdare :)

Nu ska jag måla hållare till fläkt(arna(?))

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dagens bedrift!

post-5907-14468926155333_thumb.jpg

Satte fast båda drivarna på baksidan av skåpet med små skruvar. Lämpligt nog fanns det hål till det på drivarna.

För att hålla värmen nere, och på så vis förlänga livstiden på dom satte jag en fläkt åvanför som blåser snett neråt mellan dom. Fläkten sitter på en liten träbit som jag målade svart. Blev ganska nöjd faktiskt :)

Den andra fläkten kopplade jag till en mobilladdare och satte den åvanför mitt öken/stäpp terrarium. Även en värme älskande skäggagam kan behöva lite bris i terrariet nu när det är såhär varmt. (25-28 grader, och i det rummet säkert 30 grader. Jag har ett terrarium till där)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Upptäckte en sak idag. Även om timern slår ifrån led'sen så lyser dom svagt svagt. Går det ström genom en vanlig timer även när den slått ifrån? Min teori är att det gör det och en led kan drivas på så svag ström så dom lyser lite lite. En vanlig apparat startar inte med så lite ström.

Någon annan som upplevt detta med sina led's? Det ser precis ut som en stjärnhimmel :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Timern slår nog bara ifrån den ena kablen, dvs en kabel ligger hela tiden strömförande, detta kan ge upphov till små strömmar som kan få saker att lysa svagt även om man bryter strömmen. En riktig elektriker kan säkert ge dig mer input i frågan. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vänd på din timer i ditt uttag, dvs så att det stift som sitter till höger i ditt vägguttag kommer sitta till vänster i stället. Slutar problemet då så har Lagge rätt. Fortsätter det att lysa så har du troligtvis induktion från pumpar och annat.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testade att vända timern men det lös fortfarnade. Visserligen har jag timern i en grendosa så jag vet inte om det spelar roll :)

post-5907-14468926169082_thumb.jpg

Fick upp belysningen idag :)

Ska sätta en svart sarg runt hela kylflänsen också så man inte blir bländad när man sitter i soffan. Ett nät-skydd ska också byggas så inte fiskarna hoppar ut. Tror det blir en "ram" runt hela akvariet (det finns en liten kant på plastramen där man kan lägga täckglas) i plexiglas som jag sen fäster nätet i. Plexi är ju genomskinligt så då syns det inte så tydligt.

Sen funderar jag även på att bygga en bakgrundsplatta, så som på blenny karen, att ha framför skummaren och filterfacken, det är ju inte så snyggt att se det :)

post-5907-14468926168834_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Juste, blandningen "ny belysning + stressande fisk" tog ut sin rätt idag. En fragg jag köpte för en vecka sedan, en acro fragg, dog idag. Okinawae gobien var på den hela tiden så den slog inte ut med polyperna. Det plus att jag bytade belysning några dagar efter att den kom till karet blev för mycket så den dog, tyvärr =/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

blev ljuset bra?=) ta det lungt bara så du iten bränner dina lpser=)

Ja, med båda slingorna igång är ljuset helt i min smak. Med bara den vita igång är det för vitgult för mitt tycke. När alla koraller ser ut till att trivas bra under den vita slingan tänder jag den blåa också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...