Gå till innehåll

DIY LED till clownhotell


freddi36

Rekommenderade inlägg

Har börjat fundera på att skaffa LEDs till mitt clownhotell. Eftersom det är detta karet jag har plats och råd till (med tanke på min låga inkomst, plats, och reptil och sötvattensintressena) så får jag göra det så bra som möjligt. det hade varit kul att byta ut lite mjukisar mot SPS men då räcker inte ljuset till.

Hittade detta LED paketet: http://www.aquastyleonline.com/products/Aquarium-12-x-3-watts-DIY-LED-Kit.html

Räcker det med 3*12W LEDs för att hålla SPSer? Hde isåfall tänkt 5 vita+5 blå+2 UV.

Eller är det bättre att ta detta? http://www.aquastyleonline.com/products/Aquarium-20-LEDs-DIY-Kit.html

Sen, tror ni man kan be dom att kapa en kylfläns till 27cm lång istället för 30 (som är den minsta man kan välja). Jag får plats med en 27cm lång i huven och jag vill gärna ha kvar den som hoppskydd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 93
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag ha skissat lite.

Om jag tar kittet med 20 led´s, väljer 10White, 8 RB och 2 UV, sen köper till 2st super actinic och byter ut 2 RB mot dessa, kan jag då sätta led´sen såhär utan att det blir för mycket eller konstigt någon stans?

Denna ritningen är ifall jag väljer att ha kvar skyddsglaset/plexit som finns över den nuvarande belysningen. Den ytan är ca 27cm x 14cm. Om jag kan ta bort det utan att riskera att led´sen förstörs av vattenstänk och kondens (blir det på natten för då "förångas" det avdunstade vattnet inte av den varma belysningen utan sätter sig inne i locket) så kan ytan bli ca 27cm x 18cm.

post-5907-1446892603129_thumb.jpg

RÖD = slinga #1

GRÖN = slinga #2

Ritningen är också baserad på "tron" och "ovetenskapen" ifall att en Meanwell driver kan driva 12 led´s? http://www.aquastyleonline.com/products/MeanWell-LPC%252d35%252d700.html

Har hört att dom ska vara bättre än Maxwellen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just det, på min dator gjorde jag det vita 27cm x 14cm, vet inte om det blir så på era datorer, förmodligen inte.

Mellan var led blir det ca 5,5cm (mitt till mitt) och 3,5cm (mitt till mitt).

Men om jag sätter led´sen ända ute i kanten i "djupled" så blir det ca 5,5cm x 4,5 cm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den drivern har jag kört 13st 3W'are på, så 12 ska nog också funka utan större problem.

Jag tror nog att du kommer få till det alldeles utmärkt Freddi, det enda jag funderar över är ifall det blir för stor chock för korallerna, ifall du skulle valt en dimbar driver så du kan introducera det i omgångar.

Av dina nuvarande 47W är det inte allt ljus som strålar rakt neråt, och även med reflektorer får du inte ner mer än gissningsvis max 75% av det ner i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har funderat på det med, att ifall jag bränner korallerna. Men, kan jag inte ha på den vita slingan lite kortare tid än vad jag ha på den nuvarande huvudbelysningen nu och skippa den blåa slingan eller bara ha på den för sig själv och på så sätt inte chocka korallerna? Eller det blir för mycket ändå?

På 20 rampen 10 x 3w white och 2 x 3w RB = 36w

På 16 rampen 8 x 3w white = 24w

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag mailade och frågade ifall man kunde få med en kylfläns på 30 x 18cm istället för 40 x 12cm i 20 kittet och det gick bra.

Just nu ser inköpslistan ut såhär; 1 20 DIY led kit och 2 super actinic led´s. Inte så lång ;)

Sen måste jag köpa lödkolv också. Det fanns billiga på jula. 60w och 30w, vilken styrka behövs? Skilljde knappast något i pris, men räcker det med 60w? Det stod inte hur varm den blev.

Är det svårt att löda?

Jag tror jag använder 16 led´s = 48w. Vill inte bränna koraller som kommer stå högst upp.

I början har jag tänkt att bara ha på den ena slingan mitt på dagen och den blå på kvällen och morgonen. (dock sammanhängande. Blå-vit-blå, fast kortare tid än nu och inte alla på samtidigt)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bästa tipset ang löd kolv.. Kolla på Kjell o Co.'s ställbara variant , den är helt ok.. Hemskt smidigt om man har limmat chipen då det helt enkelt krävs mer av kolven för att få allt i fästa.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du bör nog kosta på en lite bättre lödkolv. 30w är i minsta laget och en termostat gör det mycket lättare att löda riktigt.

T.ex denna borde funka: http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/lodning/lodstationer/analog-lodstation-48w-p40065

När det gäller lysdioder vill jag sätta de olika färgerna rakt bakom varann för att undvika "discoeffekt".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fredrik, ifall du tar dig hit så får du låna både lödstation och lödtenn så länge du behöver. Samma som i länken från Kjell här ovan. Jag har lött ihop båda mina två ramper med den och det har funkat kanon.

Anledningen att man kan byta spets är att man ibland behöver en liten spets ifall det är pill man måste löda, med större detaljer så är det enklare med en bredare spets som värmer upp ytan snabbare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack :)

Får se hur jag gör, ska beställa led´s imorgon så då kommer dom väl tidigast i slutet av nästa vecka och senast i slutet av veckan därpå, men det löser vi då. Du kan någon fragg som tack :)

Det blir alltså: 2 UV, 2 super actinic, 6 eller 7 white, och 5 eller 6 RB. Det blir dioder över så jag kan addera fler om det behövs, men det blir inte för blått med så mycket "blått" tror ni? Jag vill ändå ha en färgen på ljuset lite åt det blåa hållet men inte för mycket :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...