Gå till innehåll

frågor om död levande sten


MarinaS

Rekommenderade inlägg

Hej! Min pappa åkte iväg och köpte lite grejer igår och bland annat levande sten, eller vad vi trodde skulle vara levande men när pappa kom fram var stenen i frigolit lådor utan vatten men eftersom det nästan var gratis och stenen var riktigt fin köpte han den ändå.. Stenen har troligtvis varit utan vatten ett bra tag dock var vissa stenar fuktiga när jag tog på dom och skulle skölja av dom osv.. Men de stank något hemskt och jag hittade till och med en död krabba(!) i botten samt maskar, sniglar och små sjöstjärnor och allting dött såklart. Stenen är nu sköljd och tillbaka i frigolitlådorna med saltvatten, cirkulation och den ena är dessutom kopplad till skummare tills vi får hem vårt nya akvarium som vi bokat. Det luktar dessutom inte lika mycket nu thank's god..

Men mina frågor är:

1.Hur lång tid tar det till allt fosfat gått ur stenen + nitrit(?) och nitrat? Jag har ännu inte ens vågat mäta det för jag vill inte se de troligtvis höga siffrorna..

2.När värdena är låga är det bara att fixa med LS då och lägga in den tillsammans med de andra levande stenarna i nya karet och så småningom lägga in fiskarna osv?

3.Är fosfatremover nödvändigt eller räcker det med skummare och kanske eventuellt ytterfilter med uv, kol osv?

4.Hur lång tid tar det tills den blir levande igen?

5.Har ni några andra tips på vad jag kan göra för att skynda på processen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte helt ovanligt att stenar förvaras så. Men hur skicket är på dom beror på hur länge dom har legat utan vatten. Att stenarna fortfarande var fuktiga är ju ett bra tecken. Att ha dom i cirkulerande saltvatten som ni nu har är perfekt. Då kommer det som lever kunna fortsätta leva och det döda ramlar av. Det ni nu gör kallas att "kurera" stenen.

Vatten, cirkulation och skummare är ett bra sätt att kurera stenen. Men glöm inte att göra vattenbyten och att suga upp all dött material från botten!

Prova att mäta fosfat och nitrat om några dagar. Beroende på vad ni då får för värden kan man sedan bättre säga i vilket skick stenen är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om ni har misstänkt dålig sten så skulle jag absolut inte lägga det i något kar innan ni är helt säkra på att den inte avger fosfat. jag hade väntat någon månad minst innan jag var säker.

jag har testat att stoppa ner dålig sten i mitt gamla kar. det slutade med att jag fick ta ur stenen igen. spenderade mer än den dubbla pengen på fosfatremovers etc, om man jämför med att om jag hade köpt ny sten från början.

anledningen att jag stoppade ner stenen i mitt kar var att jag inte fick något utslag längre på fosfat. dock med dåligt fosfattest (Salifert) samt att jag hade fosfat-remover i mitt kurerings-kar. ni måste mäta utan fosfat-remover ( räcker det inte med att ta ur removern i 5 min och mäta sedan)!

detta blev mig en dyr (men nyttig) lärdom.

gör inte samma misstag som jag har gjort! -sjuk-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fredrik: Det var just det jag tänkte på när jag såg stenarna.. Var först skit glad att vi skulle få lite nytt osv och sen när han kom med stenarna kollar jag ner på stinkande stenar med döda saker på och då försvann allt hopp och jag såg bara framför mig höga nitratvärden och fosfatvärden.. Men utseendet av stenarna kan vara värt det om det inte tar för lång tid och det inte är alltför höga värden som kommer ta månader att få bort.

Men jag ska göra som du säger, om det blir av att köpa fosfatremover ska vi testa noga innan den stoppas i och sen när vi ska göra tester efter att ha haft fosfatremovern ett tag får vi ha den ute ett bra tag innan vi gör tester igen då! Något jag faktiskt aldrig skulle ha tänkt på själv så tack så mycket :-)

...Näe stenarna kommer inte stoppas i innan jag vet helt säkert att alla värden är bra, möjligtvis att vi stoppar i dom ensamma i nya karet då men då kommer jag troligtvis få göra rent karet efter det så jag tror nog stenarna får vara kvar i backarna ändå!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om du har möjlighet mät även nitrit, om det nu har varit massdöd på dessa så kan det hända att det är mer nitrit än vad nitraten kan ta hand om. Har du nitrit i vattnet blir nitrat-testen ofta helt skeva.

Mitt tips är att göra ett vattenbyte i ditt huvudkar och ta det gamla vattnet på den nya stenen. Så sätt så har du samma salthalt / värden etc när du väl skall flytta över grejejerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Reuben: Jag kunde inte hålla mig så jag tog faktiskt både nitrit och nitrat test idag.. Nitriten var riktigt låg på typ 01-02 ppm medan nitraten antingen var på 100 ppm eller över det var ganska svårt att identifiera färgen den den inte passade in på skalan. Skala färgens sista färg var lite mörklila röd medan min var mer lila än röd men ändå mörk..

Om jag fattat det rätt, du vill jag ska tömma lite vatten från mitt huvud kar och lägga det där stenarna är? Låter som en bra ide men ska isåfall göra det lite mer åt slutet när värdena blir bättre, nu vill jag bara blanda nytt vatten där stenarna är för att få bort det grövsta liksom:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Reuben: Jag kunde inte hålla mig så jag tog faktiskt både nitrit och nitrat test idag.. Nitriten var riktigt låg på typ 01-02 ppm medan nitraten antingen var på 100 ppm eller över det var ganska svårt att identifiera färgen den den inte passade in på skalan. Skala färgens sista färg var lite mörklila röd medan min var mer lila än röd men ändå mörk..

Om jag fattat det rätt, du vill jag ska tömma lite vatten från mitt huvud kar och lägga det där stenarna är? Låter som en bra ide men ska isåfall göra det lite mer åt slutet när värdena blir bättre, nu vill jag bara blanda nytt vatten där stenarna är för att få bort det grövsta liksom:)

0.1-0.2 nitrit är ganksa högt, dödligt för det flesta korallerna under en (relativt kort) tid.

Hålla på med bakteriakulturer tycker jag är helt onödigt om du har ett kar igång redan nu, då har du gott om det redan i dagsläget.

Ta det lungt, VÄNTA ett par dagar nu innan du tar till några fler åtgärder. Om stenen åkte i nytblandat vatten flytta över lite vatten från ditt huvudkar så det kommer in lite bakterier som kan hjälpa till med nerbrytningen.

Stenarna mår bättre om du blandar i gammalt vatten (med reservation för att ditt akvarievatten är riiiiktigt risigt), blir bättre om ditt huvudkar får nytt vatten och stenen får gammalt (mer ekonomiskt med :) )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Reuben: Jag är lite (mycket) seg på att svara men.. Jo Nitriten är väl lite hög men jag ser hellre nitrit på 0.1-0.2 än på 10 osv ;)

Okej jo det är det jag gör, stenarna har varit i vattnet en vecka nu nästan och jag gjorde för några dagar sen ett litet vattenbyte men idag hällde jag ut all vatten. Jag tog ut alla stenar till badkaret gjorde rent backarna och sköljde av stenarna grundligt ännu en gång och en hel del ramla av dom idag igen men mest alger, sant och massa skit men jag såg också ett mussle skal. Jag vet inte om det var bra eller dåligt att ännu en gång skölja dom i vanligt vatten när de varit i saltvatten nu men vattnet var så smutsigt så det kändes som att det var det bästa att göra så att ännu mer skit får rinna av!

Imorgon eller sent ikväll när allt har blandats ihop bra med stenarna ska jag göra lite tester och kolla hur det ser ut och visar det sig att testerna är bättre ska jag vänta lite och sen tillsätta lite vatten från vårt kar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag mätte precis nitraten och på ena backen är nitrat på 10mg och på den andra backen är den mellan 50mg och 100 men den är mer på 50 än på 100 så nitraten ligger nog på 60mg där. Dessa värden mätte jag igen för 2 dagar ser och då var det liknande siffror som syntes men nu har nog dessa sänkts än aning så testerna jag använder verkar stämma. Men min fråga är om fosfaten är bra (vi har ännu inte köpt fosfat test) kan jag stoppa i stenarna i ett 470L akvarium? I akvariet kommer det både finnas uv, ozon, aktivt kol, zeolit (kolen och zeoliten är blandad tillsammans) och ironrings. Det kommer dessutom att vara osmosvatten.

Fosfattest kommer vi köpa imorgon och visar det sig att fosfaten är bra kommer jag testa fosfaten ännu en gång nästa dag för att kolla att det inte läcker fosfat, dock tvivlar jag på att det gör det eftersom värdena (nitrit och nitrat) har sänkts markant på endast en vecka och det verkade inte vara allt för mycket levande (maskar osv) i stenarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är fosfaten bra ser jag ingen anledning att inte lägga i det med det andra om det inte är väldigt stora mängder, är det mer än 25% av den totala levande stenen skulle jag kanske dela upp hur mycket jag lägger in i ett par etapper.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej tack för båda svaren jag har fått! :-) Jag kommer då göra som så här att jag kommer byta vatten en gång till hos stenarna som kureras men innan det ska jag ta lite tester igen. Stenarna ska få kurera sig en två dagar efter vattenbytet och då ska jag mäta igen och se hur värdena då ser ut. Visar de sig bra kommer jag stoppa i alla stenar tillsammans med de andra stenarna och börja fixa scapen och är värdena fortfarande sisådär kommer jag vänta ytterligare några dagar :-)

Visar de sig att värdena är bra och vi fixar scapen kommer stenarna få vara där i några dagar utan fiskar men jag får se vad magkänslan säger lite när vi väl är där isåfall eftersom vi både har ozon, ytterfilter med uv och de 4 facken på ytterfiltret är fullproppade med massa nitrat och fosfat sänkande saker!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitraten idag när jag kollade låt på 15 Mg på ena backen och på andra på 5 mg och då bytte jag vatten igår ännu en gång samt sköljde av stenarna och så har vi fosfaten också... Fosfaten ligger på nästan 0 då vattnet jag testa knappt ändrat färg!! Den är knappt ljusblå så idag börjar vi med scaapeeen och att fylla kareeet!!! :-D Men för att ge er ett klarare svar om fosfaten ligger den på ca 0.1 :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra jobbat, noga utan slarv. Gillas, både för din plånbok och för dina framtida djur i akvariet.

Lycka till nu med scapen och fortsätt på ditt inslagna noggranna spår!

All levande sten jag har köpt har varit inslagen i fuktigt papper i frigolit lådor. De har kryllat med liv. Sättet är vanligt att frakta levande sten på.

För mig låter det som att du har fått bra fin levande sten men att den kanske varit lite för länge så att det mesta han dö. Alltså borde det vara hur lugnt som helst med

värdena så fort du fått bort det mesta som har dött och att det går snabbt att få en bra sten av det hela.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peter: Tack så mycket vad glad jag blir! :-) Gör jag något vill jag helst göra det noggrant och det har ju visat sig att "slitet" har lönat sig! :)

Jo jag vet men stenen var "begagnad" och hade legat torr ett tag eller iallafall för länge för att vissa djur skulle överleva men vi hade tur att vissa stenar var fuktiga, denna sten låg utan tidningspapper osv för att kunna hålla den fuktig så att livet skulle överleva men jag tror inte det liksom var meningen att den skulle bli död (nu tror jag dock inte stenarna riktigt hann dö riktigt helt) tror bara inte att killen förstod att den måste vara fuktig hela tiden för att allt ska kunna överleva:)

Men jo stenarna är riktigt fina och de har väldigt mycket håligheter och är perfekta i storeken :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

0.1 i fosfat är kanske 3 gånger så högt som du vill ha. vad mäter du med? om det är Salifert, så hade jag inte litat så bra på testet!

jag hade avvaktat och väntat. kanske köra en vecka utan några preparat i dina backar och se vad du får för resultat då?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fredrik: Näe det är jbl har hört från många att salifert ska vara lite sådär med främst deras fosfat tester men också med nitrat. Men nu när du sa det var jag tvungen att kolla på färgkartan igen och fosfatet var inte på 1 utan den var mellan 0,01 och 0.05 :P Jag blandade ihop färgtestet med nitrattestet så jag kollad inte så noga då jag blev så glad att mina två flaskor som jag mätte knappt visa någon färg :P Jag kommer mäta igen innan fiskar och koraller får gå in in i karet men idag (nu) ska jag börja med scapen och börja ta stenar från karet också men de kurerade stenarna stoppade jag i igår sent på kvällen :-)

Men jag är inte såå chockad över att fosfaten visade bra för nitraten var aldrig jätte jätte hög och likaså nitriten. Och sen har jag gjort rent stenarna och bytt vatten på dom 4-5 gånger och de tre 4(?) gångerna jag tog jag ut stenarna spolade rent dom i alla håligheter och sen innan jag tog tester igen väntade jag en dag efter. Alla våra tester är av märket red sea förutom fosfat testet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...