Gå till innehåll

Tappat bakfenan


Rekommenderade inlägg

Min mandarins bakfena har försvunnit helt. Säljaren sa till mig att ge det lite tid. Men jag tycker det ser hopplöst ut. Första bilden e tre veckor gammal och den andra är från idag. Vad är det som har hänt med min fisk? Har haft två clowner och hugofisk tillsammans med den men har inte sett att dem har varit på den.

Vilket avlivningssätt anser ni är mest humant om det skulle bli så?

Skickat från min iPad med Tapatalk HD

post-6852-14468926049328_thumb.jpg

post-6852-14468926049409_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där ser inte alls speciellt bra ut, det där ser ut att vara plågsamt för den stackars fisken. Det kommer förhoppningsvis kommer fler svar från andra här till dig på hur och vad som kan göras. Har fenan och fenbasen gradvis ruttnat bort eller har där funnits indikationer på att den har blivit avbiten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det brukar vara bakterier som orsakar "fin rot". Det kan hända som en sekundär infektion också. Antibakteriella medel används för att bota det.

Det mest humana är nog att släppa ner fisken i kokande vatten.

Kokande vatten är inget humant sätt att döda fisk. Skulle man vilja vara kokad för att dö snabbt? Det tror jag inte. Det gör fisken oerhört ont. Man brukar använda benzocaine lösning (10g per 1L av etanol, den lösningen blandas med vatten, 10 ml per 10dL vatten ,beroende av fisk). Den dödar på en gång. Benzocaine är ett bedövningsmedel så fisken känner ingenting.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag känner inte lagen tillräckligt bra för att svara på detta. Det är som med läkemedel för människor antar jag, har du recept från läkare så är det tillåtet - har du recept från veterinär så är det tillåtet, eller har du det gjort av veterinär eller någon behörig.

Men som du sa är det även bättre att slå fisken snabbt/avlägsna huvud än att koka den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det brukar vara bakterier som orsakar "fin rot". Det kan hända som en sekundär infektion också. Antibakteriella medel används för att bota det.

finns det någon risk att mina övriga fiskar blir drabbade?

Skickad från min iPad med Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man vrida och vända på det hur länge som helst. Under franska revolutionen iakttog läkare hur avhuggna huvuden grimaserade och rullade med ögonen i flera sekunder efter att de huggits av. Därför kan man nog inte argumentera att decapitation är ett tillförlitligt medel. De som fiskat mycket vet också hur svårt det kan vara att få en fisk att dra sin sista suck.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...