Gå till innehåll

Skadade fenor på Bangaiikardinaler!


MissEllie85

Rekommenderade inlägg

Nu behöver jag lite råd från er. Jag har två Bangaiier som fått den främre ryggfenan skadad på något vis. På båda fiskarna är det vitt och ser liksom upplöst ut i kanten, den ena har ingen spets kvar på fenan och den andra har spetsen kvar men den ser ut att lösa upp sig. I karet går två Clownfiskar och en Dvärgkejsare.

Vad kan ha hänt? Jag tänker ju direkt på sötvattensfisk och deras fenröta.

Matar 2 ggr per dag, olika mat varje gång (pellets, flingor, fryst mm) 26 grader och byter 20% en gång/vecka. Tillsätter korallnäring och korallfoder på morgonen. Karet har varit igång med nuvarande besättning ca 2 mån, köptes begangnat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du en bild? Min bangaiis främre ryggfena ser också lite skadat ut men det har den alltid gjort. Jag har för mig att jag har sett den här frågan ett par gånger tidigare så det kan vara så att det är så de ser ut helt enkelt. Det du beskriver stämmer in på hur min fisk ser ut, så jag tror inte det är någon fara. Men om du har en bild så är det lättare att veta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska försöka ta en bild, har haft i EasyLife nyss, så just nu är det Lutzendimma i karet =) Om det skulle vara fenröta så såg jag att det fanns medicin hos Triton, dit jag skulle kunna ta mig imorgon. Jag tänkte då även rådfråga där hos dem. Tar en bild imorgon och lägger upp här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min ser precis ut som den som har längre främre ryggfena. Det har den gjort så länge jag kan komma ihåg, (1-1,5 år). Det betyder ju inte nödvändigtvis att det inte är något fel på dem, men tittar man på bilderna som finns på bangaiikardinaler på reeflex så ser de flesta ut att ha likadana ryggfenor som våra fiskar.

Jag tror inte du behöver oroa dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ajdå, det lät ju värre. Jag byter 20 liter en gång per vecka, karet är på 130 l. Matar sparsamt 2 ggr per dag med olika foder, bara högkvalitativa produkter plus extra vitaminer. Just dessa två fiskar kommer från en akvarieleasingföretag, och har gått i deras kar ute på något företag el liknande, så jag har ju ingen aning om hur de skötts tidigare. Karet jag har är begangnat och var igång när vi köpte det, vi plockade bara ner det, tog med vattnet och startade det hemma igen. Jag har varit mkt försiktig med att stoppa i levande, tagit det väldigt lugnt.

Ska jag byta vatten 2 ggr per vecka istället, eller göra ett större byte, kanske 40-50 liter istället? Tyvärr har jag inga vattentester förutom PH hemma så jag kan inte kontrollera vattnet, klantigt av mig egentligen.

Vad kan jag göra för dem i dagsläget, fenorna ser inte värre ut och de äter som de ska?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte fiskarna lider av att fenorna är lite kortare.

Men jag tycker du bör testa fosfat och nitrat. Vattenbytena bör räcka med god marginal men vi vet inte hur ditt första vatten var.

Det tar ganska lång tid innan det sista i fenlängden vuxit ut om de går i bättre vatten nu vilket jag tror. Kanske ett halvår?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då ska jag köpa tester så fort jag hinner, det känns viktigt. Och hoppas på att de repar sig med regelbundna vattenbyten och bra miljö och mat.

Karet är igång hos oss sedan mitten av Maj, hos tidigare ägare sedan något år eller två tillbaka. Bangaiierna köpte vi i mitten på Juni, Clownerna kom med karet och Kejsaren köpte vi för kanske 3 v sedan.

Jag kom på en sak nu när jag skrev, vi hade en sandanemon som matvägrade i kanske 1 mån, sen kom den fram och åt, och sedan dog den. Kan detta ha påverkat fiskarna? Jag bytte vatten så snart jag upptäckte att anemonen dött, även om de andra innevånarna i karet verkade helt opåverkade. Anemonen var kanske 4 cm i diameter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, de kanske inte fått i sig så mycket käk, nu äter de fryst med god aptit och plockar även i sig granulat ibland.

Igår bad jag en bekant att ta med sig de vattentester hon hade hemma hit till mitt akvarium. PH låg på 8,5, ca 2 timmar innan belysningen släcks. KH låg mellan 12 och 13 vilket är för högt, men jag antar att det är för att jag inte använder osmosvatten utan kranvatten. Nitrittestet låg på 0,5, också det för högt. Men det är bara Bangaiierna som visar obehag, de andra fiskarna och det levande, särskilt räkorna mår prima och är aktiva som sjutton. Jag ska skaffa fler tester, här i stan finns det ingen butik som tillhandahåller några tillbehör till saltvatten så det får bli en tripp till huvudstaden. Och en osmosanläggning står även den på inköpslistan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

30 l vattenbyte är gjort, nitriten nere på noll, så möjligen var det första testet missvisande. Nu matar jag upp dem, de får extra vitaminer och vitlök på maten. Den mest skruttiga fisken börjar se och verkar må mycket bättre.

Tack för alla hjälpsamma svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ahhh, jag blir galen! Nu har den största Bangaiien blivit av med halva stjärtfenan. Den är ett "clean cut" inga fransar eller svamp. Troligen är det ju då någon som fenbiter. Jag har sett Clownerna göra utfall mot Bangaiierna, men detta trodde jag inte! Hur ska jag göra, vi har bara ett saltkar och att sätta upp ett karantänskar är inget alternativ.

Vad ska jag hitta på åt dem, för det känns hemskt att låta dem gå kvar i karet som det är nu?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig sett någon krabba, men det betyder ju inte att där inte finns någon. Vi doppade all sten i sötvatten innan den åkte ner i karet, och kollade igenom den mkt noga. Jag hittade 3 st fireworms, en massa sjöstjärnor och något som såg ut som gråsuggor den gången. Finns det något knep för att se eller hitta en krabba?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men vad jag förstått så biter inte clowner på andra fiskar? Utan dem stressar dem. Men jag kan inte styrka det med något tyvärr.

En av mina små ocellaris som jag hade i lilla karet bet tag i min watchman gobie och vevade runt med i alla fall... :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...