Lasse Postat 14 januari 2013 Författare Dela Postat 14 januari 2013 Det stämmer att det är flera som väntar på Jannes lösning, bland annat jag. Jag har gjort en del tester men skrivit mest om dem här I slutet på den tråden har det börjat att komma ut bilder på chippet i arbete. Jag räknar att vara klar med mitt första bygge i mars ungefär.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 14 januari 2013 Dela Postat 14 januari 2013 Ja det var inte nån taskig tanke med mitt svar. Bara en liten piska Janne gör ett grymt jobb med den tid å engagemang med styrkortet! Även jag är nyfiken med era drömchip Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
remne Postat 14 januari 2013 Dela Postat 14 januari 2013 (ändrat) Kenneth: Jag (och Jani) har provkört 1st drömchip över mitt kar, se mina youtubelänkar @ , , , . Dock är det utan lins, och väldigt icke-rengjort akvarium Så man får ta det med en nypa salt. Ändrat 14 januari 2013 av remne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kenneth J Postat 19 januari 2013 Dela Postat 19 januari 2013 Kenneth: Jag (och Jani) har provkört 1st drömchip över mitt kar, se mina youtubelänkar @ , , , . Dock är det utan lins, och väldigt icke-rengjort akvarium Så man får ta det med en nypa salt.Saltat eller inte ;-) så ser det ju riktigt bra ut. Bara ett dreamchip och så mycket ljus!?Skulle ha varit med på köpet Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lunka Postat 30 januari 2013 Dela Postat 30 januari 2013 Vilken diameter på kablar bör man ha till chippet? Mycket möjligt att det står någonstans i tråden men jag hittar det inte nu iallafallSent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Janne68 Postat 30 januari 2013 Dela Postat 30 januari 2013 HejJag lade in en tabell i inlägget: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?47250-Anv%E4nda-n%E4tverkskabel-(RJ-45)-till-LED-bygge&p=459434&viewfull=1#post459434Dessa värden är med ganska bra marginal.Vilken kolumn du ska titta i beror ju på hur du tänker dig att dra ledningarna, är det en multiledare eller enskilda ledare?Vilken ström tänker du köra max per kanal?MVH/Janne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lunka Postat 30 januari 2013 Dela Postat 30 januari 2013 Har inte bestämt om jag skall köra multi eller enkel. Om jag fattat det hela rätt så behöver jag en multiledare på ~0.52? Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Janne68 Postat 30 januari 2013 Dela Postat 30 januari 2013 Har inte bestämt om jag skall köra multi eller enkel. Om jag fattat det hela rätt så behöver jag en multiledare på ~0.52? Japp, 0.5mm2 räcker säkert bra./Janne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Järv Postat 7 april 2013 Dela Postat 7 april 2013 jahapp då har man alla prytlar någon som har en bra lösning för kylning? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 7 april 2013 Dela Postat 7 april 2013 jahapp då har man alla prytlar någon som har en bra lösning för kylning?Då har du ju inte alla prytlar.. Om du saknar kylningen..Jag valde acrc egna upp till ca 220w på chipet..Mvh Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Järv Postat 8 april 2013 Dela Postat 8 april 2013 Då har du ju inte alla prytlar.. Om du saknar kylningen..Jag valde acrc egna upp till ca 220w på chipet..Mvh Manne Sent from my iPhone using TapatalkJodå har kylning också men vet inte om den passar så bra :3 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Janne Postat 12 april 2013 Dela Postat 12 april 2013 Jag ska köra 4 st 50 w dreamchip och funderar på nätagregat.Ska jag gå på 2 * 350 w för redundans?En 450 w för mindre järnskrot, eller en 600 w så att den inte behöver gå så hårt, t.ex. reglerar Mean Well fläkten efter lasten?/JanneSkickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tribiani Postat 12 april 2013 Dela Postat 12 april 2013 Jag hade kört på ett 350W eller ett 450W nätagg om de lämnar tillräckligt med Ampere. Hur hårt kommer du köra dem? ca 75W/LED? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Janne Postat 12 april 2013 Dela Postat 12 april 2013 Jag kommer köra dem så hårt jag kan, siktar på 100*W/LED. Men jag*ska försöka kyla dem passivt, har 8 st passiva grafikkylare(heatpipes) för gamla GPU:r så det blir 2 per chip. Gav 70 kr*styck för dem, det ska bli kul och se hur mycket de kommer kunna kyla.*LED:arna*ska byggas in i en/två lådor*och där kommer jag ha fläkt, lite större och lågvarvig./JanneSkickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tribiani Postat 12 april 2013 Dela Postat 12 april 2013 Jag kommer köra dem så hårt jag kan, siktar på 100*W/LED. Men jag*ska försöka kyla dem passivt, har 8 st passiva grafikkylare(heatpipes) för gamla GPU:r så det blir 2 per chip. Gav 70 kr*styck för dem, det ska bli kul och se hur mycket de kommer kunna kyla.*LED:arna*ska byggas in i en/två lådor*och där kommer jag ha fläkt, lite större och lågvarvig./JanneSkickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2Då hade jag kört på 2st 350W nätagg. Du får skapa en egen tråd så vi kan följa ditt bygge /Daniel Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 12 april 2013 Författare Dela Postat 12 april 2013 Jag kör ett st 50 LEDs chip på sammanlagt 3140 mA och FV ligger på ca 33.7 på samtliga kanaler. Det ger ca 105 W på hela chippet. Jag kyler aktivt med en Zalman CNPS 8900 som går på halvfart. Chippet håller då 41 grader.Edit. Meanwell aggregaten har ganska högljudda fläktar men är lätta att byta till tystare.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
maxium Postat 9 november 2013 Dela Postat 9 november 2013 Hur tror ni detta skulle funka att sätta en lysdiod ring runt dreamchipet? Är det några speciella färg man bör satsa på mer än det som redan finns på dreamchipet ?? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 10 november 2013 Författare Dela Postat 10 november 2013 JappBeror lite på vad du vill uppnå. Om du vill ha Mannes våta önskan - royal blue blått - så bör du ha en del på 450 - 470 nm. Jag skulle också ta med 570 nm och möjligen någon grön och röd. 570 nm är svår att få tag på men jag tror den dyker upp vad det lider - fler kommer troligtvis vilja ha den. Jag skulle också lägga ner lite energi på att kunna styra de olika "satelit" chippen individuellt.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 10 november 2013 Dela Postat 10 november 2013 Givetvis ska man sikta in så man bara kan få Royal blue framåt kvällen.. Finns ju inget som slår det.... Är ju självklart i sig givetvis..Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
maxium Postat 10 november 2013 Dela Postat 10 november 2013 Köpte ett pwm kort från janne68 med 16 pwm kanaler till hans styrkort.Ska ha det till att styra ldd-driver så alla färger kommer att styras var för sig.Det är mest kul om man kunde trigga fram lite fler färger i fisk o koraller.Köpte lite olika led för att mest testa hur det ser ut.. Är det några som man absolute inte borde använda ?Exotic Hyper Violet LED - 430nmExotic Turquoise - 495nmExotic True Violet LED - 405nmCree xp-e Led Red 620nm-630nmCree xp yellow/Amber 590-595nmCree Xp Green 520-530nmTror att jag har minst 10x10watt extra royal blue liggade som ska kopplas in på ldd-drivern. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 10 november 2013 Författare Dela Postat 10 november 2013 Jag skulle vara försiktig med 405 nm och inte gärna använda 590 - 595. Den sista tillför ingenting men om du får tag på 570 nm så är den våglängden aktiv vid fluorescens av orange/ljusröda våglängder från vissa proteiner hos vissa koraller.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Postat 11 november 2013 Dela Postat 11 november 2013 Jag satte i 2 st gröna dioder i min LED armatur och jag tyckte det gav en jätte fin färg på gröna koraller dom formligen lyser nu emot innan Det tillför väl ingen men jätte fint vart det syns ingen på färgen i belysningen för ögat bara på korallerna. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 11 november 2013 Dela Postat 11 november 2013 När kommer DC2 helt utan vitt? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 11 november 2013 Dela Postat 11 november 2013 Frågan är om någon har energi till o ta tag i något sådant.. Vi var ju många världen över när ettan skulle till då det var ett minimum på ett visst antal chip..Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 11 november 2013 Dela Postat 11 november 2013 Jag vet, mest ett önsketänkande... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.