Gå till innehåll

5 kanals 100 watt chip


Lasse

Rekommenderade inlägg

Jag tycker det är intressant att kalla det vitt ? är inte vitt avsaknad av färg? dvs sak samma? där emot gult som är en grundfärg och det är detta vi inte vill ha gult? Så vad jag har fattat så labbar vi med rött grön blått och försöker i bästa mån bli av med det gula som framhäver alger mm dvs kunna få korallerna att bli bruna?

Bara lite tankar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det är intressant att kalla det vitt ? är inte vitt avsaknad av färg? dvs sak samma? där emot gult som är en grundfärg och det är detta vi inte vill ha gult? Så vad jag har fattat så labbar vi med rött grön blått och försöker i bästa mån bli av med det gula som framhäver alger mm dvs kunna få korallerna att bli bruna?

Bara lite tankar.

Vitt är en blandning av alla färger. Skall man kalla något för gult så bör det vara ett hyfsat smalt område i de gula våglängderna som täcks, enbart.

Problemet med vita dioder är dock att de har lite för stor sel av ljuset i detta icke önskvärda område.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ium att väldigt många har vita LED så hysterin man läser här och var om att dom är sååå dåliga få jag inte ihopa? Sedan om den inte tillför något är en sak. kollar man på andra sidan pölen så regerar det åt det gulare håller och där finns det underbara kar. Visst man kan maximera utnytjandet av den belysning man har men att det ska vara rent av skadligt känns isf att styrkan är för stark isf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en känsla av att utvecklingen styrs av att det nya alltid är bättre. Nu har steget mot framtiden äntligen kommit. När en firma har kommit med sin helt nya forskning som entydigt pekar att just dom sitter inne med lösningen så kan man inte bli annat än misstänksam.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en känsla av att utvecklingen styrs av att det nya alltid är bättre. Nu har steget mot framtiden äntligen kommit. När en firma har kommit med sin helt nya forskning som entydigt pekar att just dom sitter inne med lösningen så kan man inte bli annat än misstänksam.

Vadå äntligen? Inom LED kommer väl nya framsteg var och varannan månad...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet ingen som pratar om en hysteri över att inte ha vita LED. Det har tagits upp en del fakta, vetenskapliga sådana, om att för mycket intensitet i lumenfönstret blockerar de svagare ljuskällorna som brukar kallas florusence. Det blåa ljuset samt några våglängder i det gröna spektrat samt 570 nm är ansvariga för den mesta delen av florusencen. Om man bara kör den så får man fram alla dessa färger men missar en del reflektiva färger samt får ett ljus som för de flesta inte är speciellt vilsamt. Att motverka de blå och urvattnade fägerna har man använt vita LED, och en skola i USA förespråkar varmvita LED. Vad som händer då är att vi får alltför kraftig reflekterande strålning i det området av vårt seende där svagare strålningskällor försvinner - vi bländas helt enkelt. Ett sätt att gå runt detta har varit att använda LED med ett högt Kelvin som har förhållandevis lite strålning i området 540 - 610 nm. Det finns tillräckligt av de våglängder som ger reflekterande färger men våglängdsområden som bländar bort de svagare floruserande källorna är sparsamt förekommande. Problemet löses också genom att köra de vita i en låg procent. Det nya är nu att man kan få till ett vitt ljus genom att lura ögat och tillsammans med de viktiga blåa områdena köra rött. grönt och blått (RGB) Ögat (läs hjärnan) tror att ljuset är vitt (består av alla våglängder) men i verkligheten är det bara tre våglängder och de våglängder som bländar ut oss är borta. Det har också förts fram att för mycket våglängder i Lumenfönstret gör korallerna brunare. Jag tror att det är så men jag köper inte teorin att det beror på en tillväxt av zooxantheller utan tror att korallerna, precis som vi , tolkar den höga strålningen i lumenfönstret till att tro att de är väldigt grunt och därför börjar de skaffa proteiner som funkar som solkräm. Det Pacific Sun har gjort är att verkligen föra samman fördelen med LED och hur vårt öga fungerar. 570 nm är med i uppställningen för att den intierar en del flurosence i det orange, ljusröda området.

Från början körde jag mina Dreamchip på en hög andel vitt ljus (10 - 16 000 K) och hade problem med urvattnade färger i just det området. Idag har jag kört mina dream chip på ca 30 % vitt och jag kan se tydliga förändringar i just det området.

Bara för att några lyfter ett nytt sätt att se betyder det inte att de skapar en hysteri - hysterin är snarare på andra sidan Atlanten när man skall försvara varmvita LEDs. En sak att komma ihåg är att motståndet mot LED är mycket större än här i Europa - det finns fortfarande människor som anser att tekniken inte är fulländad än och att LED just ger urvattnade färger jämfört med lysrör. Vad Pacific Sun har gjort är helt enkelt att kopiera spectrat från de mest omtyckta trifosforrören.

MVH Lasse

Det kan vara bra att läsa ursprungstråden på RC för att få en uppfattning av vad Pacific Sun säger. Han understryker att deras sätt inte är det enda sättet utan snarare en variant av att lösa problemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det nya är ju alltid bättre eller...

Frågan är vad som är bättre då.. Dvs vad är prio ett..

I mitt stora kar har jag bara vitt rsp Royal blue.. Växer så det knakar o ballingdunkarna sinar fortare än vad jag vill.. Vill ju vara lat ibland åtminstone .. Nyligen tillagt någon 420/430 våglängd för en test.. Men vad vill man nu uppnå... Mitt fall , det växer o allt ser ok ut , givetvis allt som fluocerande effekt i grön.. Men skulle gärna få fram yttligare färger men utan förluster/hämningar i tillväxten < tror dom flesta vill ha det så..

Men om vi nu skippar allt inom "vitt" så vad händer med tillväxten..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet ingen som pratar om en hysteri över att inte ha vita LED. Det har tagits upp en del fakta, vetenskapliga sådana, om att för mycket intensitet i lumenfönstret blockerar de svagare ljuskällorna som brukar kallas florusence. Det blåa ljuset samt några våglängder i det gröna spektrat samt 570 nm är ansvariga för den mesta delen av florusencen. Om man bara kör den så får man fram alla dessa färger men missar en del reflektiva färger samt får ett ljus som för de flesta inte är speciellt vilsamt. Att motverka de blå och urvattnade fägerna har man använt vita LED, och en skola i USA förespråkar varmvita LED. Vad som händer då är att vi får alltför kraftig reflekterande strålning i det området av vårt seende där svagare strålningskällor försvinner - vi bländas helt enkelt. Ett sätt att gå runt detta har varit att använda LED med ett högt Kelvin som har förhållandevis lite strålning i området 540 - 610 nm. Det finns tillräckligt av de våglängder som ger reflekterande färger men våglängdsområden som bländar bort de svagare floruserande källorna är sparsamt förekommande. Problemet löses också genom att köra de vita i en låg procent. Det nya är nu att man kan få till ett vitt ljus genom att lura ögat och tillsammans med de viktiga blåa områdena köra rött. grönt och blått (RGB) Ögat (läs hjärnan) tror att ljuset är vitt (består av alla våglängder) men i verkligheten är det bara tre våglängder och de våglängder som bländar ut oss är borta. Det har också förts fram att för mycket våglängder i Lumenfönstret gör korallerna brunare. Jag tror att det är så men jag köper inte teorin att det beror på en tillväxt av zooxantheller utan tror att korallerna, precis som vi , tolkar den höga strålningen i lumenfönstret till att tro att de är väldigt grunt och därför börjar de skaffa proteiner som funkar som solkräm. Det Pacific Sun har gjort är att verkligen föra samman fördelen med LED och hur vårt öga fungerar. 570 nm är med i uppställningen för att den intierar en del flurosence i det orange, ljusröda området.

För färgåtergivning av belysta objekt (i vårt fall fiskar eller koraller) krävs ju att de belyses med ljus i "rätt" färg... Hur löser man i detta fall färgåtergivningen för objekt som behöver ljus i det spektra som finns mellan de spektrala RGB-topparna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag säger är att tillväxten inte har med det vita ljuset att göra. Tillväxten styrs av de blåa våglängderna - det är de som är de våglängder som fotosyntesen verkar i. Vad som skiljer Pacific Sun från de andra är att våglängderna kring 540 till 610 är borta (utan 570) och tillväxten sker inte i det området. har för mig att några haft väldigt bra erfarenhet med 20 000 K - och där finns inte mycket av dessa våglängder. Se alla de jämförelser som finns av spektrat i orginaltråden

MVH Lasse

Har också för mig att du fått lite mer färger under de chippen Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo färgåtervinning är jag med på men att det skulle vara rentav skadligt med några vita LED köper jag inte. Klart man ska ge sina djur va dom behöver men det är ju lite för ögat med. tex så gillar jag ej förmycket blått blir irriterande att se på. och jag har sätt kar som är hur fina som helst med MH och nog tusan är där vitt i en MH lampa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För färgåtergivning av belysta objekt (i vårt fall fiskar eller koraller) krävs ju att de belyses med ljus i "rätt" färg... Hur löser man i detta fall färgåtergivningen för objekt som behöver ljus i det spektra som finns mellan de spektrala RGB-topparna?

Bäst ser du om du får bra färger på fiskarna - de har bara reflekterande färger. Det finns alla våglängder mellan spektraltopparna, tillräcklig intensitet för att ge alla reflekterande färger men tillräcklig låg intensitet för att förhindra utsläckning av florosencen. Jag får tillräckligt med reflekterande färger när jag kör mina vita på 10 % och jag har testat med att ha med röda LED i upställningen

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo färgåtervinning är jag med på men att det skulle vara rentav skadligt med några vita LED köper jag inte. Klart man ska ge sina djur va dom behöver men det är ju lite för ögat med. tex så gillar jag ej förmycke blått blir irriterande att se på. och jag har sätt kar som är hur fina som helst med MH och nog turan är där vitt i en MH lampa?

Tricket med Pacific Sun är att du uppfattar ljuset som vitt utan att det är ett fullspektra ljus och du ser inte allt blått som finns. De flesta lysrören som är populära och upplevs som vita bygger exakt på dessa principer med tre toppar. MH kör du gärna upp mot 14 000 K och det är mycket blått i det.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt inne på din linje Manne, det hela hänger på vad man vill uppnå.

Har fyllt en 500 litare på strax över ett år och nästan dubblat den korallmassan på det året min stora byttan varit igång.

Ändå är ja inte i närheten av din tillväxt.

Missförstå mig inte Lasse, ja gillar verkligen utvecklingen vår hobby är påväg mot. Är även helt säker på vi är inte framme i konfigurationen av belysningen , men ja tror att den stora vinsten kommer inte i mera koralltillväxt utan vinsten ligger i att det går åt mindre och mindre energi.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är det jag tror samt att de röda skall ligga på ca 620 nm (alltså inte där fotosyntesen för makroalger, sötvattensväxter och landväxter ligger - 630 och 660 nm). Men det verkar som detta snart kommer att kunna testas i praktiken. det finns en tillverkare av 570 nm men de batcharna styrs av efterfrågan.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är helt klart att för ögat kan det bli vitt ium att vi bara har 4 grungfärger och våra ögon är dåliga på att uppfatta en enskild färg. Jag jag menar är att det blivit en hysteri ang detta det va 4 vita LED på ett rack av 40 dioder. känns som sak samma dessa få vita tillför säkerligen inget till korallerna men för ögat bli ett behagligare ljus. och lär inte vara skadliga. däremot tvärtom köper jag 4 blå och resten vita runt 6000k för då kan djuren ej tillgodose sig med fotosyntes.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt inne på din linje Manne, det hela hänger på vad man vill uppnå.

Har fyllt en 500 litare på strax över ett år och nästan dubblat den korallmassan på det året min stora byttan varit igång.

Ändå är ja inte i närheten av din tillväxt.

Missförstå mig inte Lasse, ja gillar verkligen utvecklingen vår hobby är påväg mot. Är även helt säker på vi är inte framme i konfigurationen av belysningen , men ja tror att den stora vinsten kommer inte i mera koralltillväxt utan vinsten ligger i att det går åt mindre och mindre energi.

Exakt och med rätt våglängder från början tror jag man åtminstone kan halvera effekten man måste köra med endast RB och vita chip. Utvecklingen i mitt kar tyder på det. Just nu kör jag på mindre än 300 watt och de koraller som fungerar växer ordentligt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...