Gå till innehåll

5 kanals 100 watt chip


Lasse

Rekommenderade inlägg

Någon framgång med jannes lösning ?.. Väntar tålmodigt

Med vänlig hälsning, Manne

Det går sakta framåt. Lite för sakta tycker jag.

Tanken är att den omgång kort jag får nu närmast ska vara den första färdiga versionen.

Lasse har kört en del och haft några smärre problem i vissa situationer, tanken är att de problemen ska vara fixade nu.

Men varje sådan "rättnings cykel" tar i praktiken minst 1 månad vilket gör att tiden snabbt drar iväg.

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kommer att dyka upp mycket i den här vägen tror jag, konceptet är nog här för att stanna ett tag. Men fantastiskt roligt att Kinesiska tillverkare tänder så på ideer från en gammal gubbes huvud så man startar en pirattillverkning :) (ja - jag är ju inte ensam om idéen men har ju blivet mer eller mindre talesman för idéen.)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Första gången jag tittade hur chipet är tänkt att se ut.

Hur går det med detta test?

Personligt tror jag inte att resultatet blir bra om man har tänkt att köra med lins.

Bild nr 1 är dreamchipet från reefshops. Bild nr två är det chip jag tog hem för ett år sedan och testade. Utan lins såg det bra ut men med lins så bröts ljuset efter hur den gick in i linsen. Karet blev blått åt ena hållet och vitt åt det andra.

Lins på dremchipet kommer med största sannolikt att bli färgmässigt ett randigt kar.

Skall man köra med dreamchipet så blir det nog utan lins. Och chipet lär ha i sig 120° spridning.

Jag har lagt ner flerfägat chip då jag vill köra med lins. Par värdet blir annars för dåligt

post-1380-14468927385237_thumb.jpg

post-1380-14468927385332_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse har väl testat sitt chip med lins med bra resultat?

Annars kan jag hålla med om att det där 2-delade chippet med en snäv lins nog ger oönskade resultat ljusmässigt i karet.

Linsen jag testade med var en 90° Ø78 mm. Och det blev skit...

Hade varit kul och höra hur Lasse upplevde det och vad han har testat med för lins.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De normala multichippen består av ett antal strängar av seriekopplade LED som i sin tur är parallellkopplade. Exempelvis - ett 100 LED chip består av 10 parallellkopplade strängar. Varje sådan sträng består av 10 LED i serie. Varje serie måste ha ungefär samma framspänningsfall FV för att strömmen skall fördelas jämnt. Detta gör att man måste ha samma kombination av inviduella LED i varje serie. Hela chippen kan sedan styras. 5 kanal chippet (orginalet) är gjort så att det är 5 indviduella kanaler bestående av två parallellkopplade strängar med tio LED (seriekopplade). Varje kanal är en självständig elektrisk enhet så man kan då välja olika inviduella LED för varje kanal. Varje kanal skall drivas av en driver. De 5 kanalerna blir oberoende av varandra - kan dimmas separat osv. Man kan ställa den färgtemperatur man vill. Detta i sin tur innebar att man kunde bestycka de olika kanalerna med olika LED (olika FV). Chippe kom i sin slutliga form att bestå av 1: 20 st vita LED 10000 K, 2: 20 st RB 445 nm, 3: 10 st 420 och 10 st 430 nm, 4: 20 st 455 nm, 5: 20 st 16000 K.

En koncentration på de våglängder som gynnar fotosyntesen samt tillräckligt med vitt för att ge ett snyggt utseende och bra färgåtergivning.

Det nya, som vi var några som kläckte ur oss är just 5 inviduella kanaler i ett chip samt konfigureringen.

@ Linnex. Jag har sett det chip som du hänvisar till och aldrig köpt det för jag förutsatte det resultat du fick. Däremot har jag kört hybridchip (blå och vita LED) där varannan rad är blå och varannan är vit utan några som helst bieffekter när väl det kom över akvariet (i luft dock lite blå interferens längs ut - inget i mitten) Då har jag kört på 60 gradiga glasklara linser. Med dessa erfarenheter så föreslog jag just ordningen vit-RB-Actinic-RB-vit för drömchippet. De vita i utkanten för att ta bort den svaga blå auoran jag sett tidigare. Jag har testat 2 stycken dreamchip med glasklar lins 60 grader och ingen randighet har uppkommit. Det är en lite aoura av rent vitt ljus längst ut i luft men den kommer att gå bort i vatten. De som testat drömchippet över vatten (bland annat med 90 gradiga linser) säger att de har jämn spridning och en enhetlig färg - ingen rand eller discoeffekt över huvudtaget - och ett totalt vitt ljus vid rätt inställning av kanalerna. Mycket nöjda har alla varit. Jag har försökt att ta foto men de har inte blivit bra. Jag har foton från det blå-vita-blå-vita-blå-vita-blå-vita-blå-vita chippet - lägger upp dem senare

Men rand effekt - nej

En effekt som inte förutsattes var att om man bara kör de blå kanalerna så dras fosforn i de vita kanalerna med av spilljus från de blå kanalerna - detta gör att det är svårt att köra bara ett djupblå RB ljus. Actinickanalen går dock att köra väldigt högt innan fosforn dras med. Eventuellt är detta löst i den nya sändningen - inte säker men jag vet att en lösning diskuterades.

MVH Lasse

Detta visar också att man bör se upp lite vad man köper på ebay - efterapningen kanske inte är så bra - men orginalenbrukar fungerar bra.

Jag har alltid köpt av AC-RC - lite dyrare men bra grejer

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Meanwell är ett känt märke från Taiwan. Mycket som tillverkas är just kopior på MeanWell (både med och utan logga faktiskt) Jag utgår från det jag köpt inte är en kopia men man vet aldrig. De ser dock äkta ut. Märk väl - dessa är bara nätaggregt och av konstant spännings utförande. De är inte avsedda - och skall inte användas utom möjligvis av elektroniska experter - till att driva LED direkt. Dessa har jag tagit hem för att använda som strömkälla till Jannes kort.

Nu när det börjar att närma sig med att folk får hem sina chip så tror jag det är viktigt att gå igenom en del basfakta om power LED och dess drivning. Jag har skrivit ett inlägg på SDR forum om hur man skall resonera om detta. Jag bifogar det här som citat men utan översättning.

Lämpliga drivers per kanal finns hos Meanwell - här är ett urval HLG-40H-36B (B=dimningsbar) Ger 1.12 A och det betyder att ni kan köra varje kanal på ca 38 W (nominellt 20 watt). Den hederliga och vanliga ELN-60-48 (P eller D) P=pwm, D = 1-10V Finns exempelvis hos RapiLed. Där kan ni ställa den konstanta strömmen upp till 1300 mA -> nästa full effekt hos kanalen. Man justerar in önskad ström med en liten pot och sedan dimmar man. Kanske den lämpligaste drivern. LPF-40D-36 är också lämplig HLG och LPF kan man dimma manuellt. Det finns andra drivers på marknaden också. för att utnyttja full kraft så behövs 5 drivrar men de vita kanalerna och 445 samt 455 kan inbördes parallellkopplas men är det några som tänker det så tar vi en disk så vi hittar rätt drivrar.

Jag väntar dock på Jannes kort

MVH Lasse

Lasse,

Kan man köra samma kanal på två chip med en meanwell driver?

Pchåsge jag ha en strömförsörjning till dessa också, eller är den inbyggd?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Meanwell är ett känt märke från Taiwan. Mycket som tillverkas är just kopior på MeanWell (både med och utan logga faktiskt) Jag utgår från det jag köpt inte är en kopia men man vet aldrig. De ser dock äkta ut. Märk väl - dessa är bara nätaggregt och av konstant spännings utförande. De är inte avsedda - och skall inte användas utom möjligvis av elektroniska experter - till att driva LED direkt. Dessa har jag tagit hem för att använda som strömkälla till Jannes kort.

Nu när det börjar att närma sig med att folk får hem sina chip så tror jag det är viktigt att gå igenom en del basfakta om power LED och dess drivning. Jag har skrivit ett inlägg på SDR forum om hur man skall resonera om detta. Jag bifogar det här som citat men utan översättning.

Lämpliga drivers per kanal finns hos Meanwell - här är ett urval HLG-40H-36B (B=dimningsbar) Ger 1.12 A och det betyder att ni kan köra varje kanal på ca 38 W (nominellt 20 watt). Den hederliga och vanliga ELN-60-48 (P eller D) P=pwm, D = 1-10V Finns exempelvis hos RapiLed. Där kan ni ställa den konstanta strömmen upp till 1300 mA -> nästa full effekt hos kanalen. Man justerar in önskad ström med en liten pot och sedan dimmar man. Kanske den lämpligaste drivern. LPF-40D-36 är också lämplig HLG och LPF kan man dimma manuellt. Det finns andra drivers på marknaden också. för att utnyttja full kraft så behövs 5 drivrar men de vita kanalerna och 445 samt 455 kan inbördes parallellkopplas men är det några som tänker det så tar vi en disk så vi hittar rätt drivrar.

Jag väntar dock på Jannes kort

MVH Lasse

Lasse,

Kan man köra samma kanal på två chip med en meanwell driver?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag antar att du avser konstant ström agregat från Meanwell - inte det agregat jag använder till Jannes kort.

Ja - i princip men då måste man ta till otäckheter som parallellkoppling. Parallellkoppling innebär att man riskerar att få hela drivarens ström genom en kanal eller chip om en falerar. Har kanalerna olika FV så kan också en viss snedfördelning uppstå. Man kan ju lösa detta om man väljer en ström som gör att båda kanalerna körs på sin nominella effekt (ca 20 watt och 700 mA/kanal för 100 LED chippet samt 10 Watt och 350 mA för 50 LED chippet) Eftersom kanalerna tål det dubbla så händer ingen direkt olycka om en kanal skulle fallera (om man kör med 2 kanaler per drivare). Man kan ju skydda sig genom att lägga snabba säkringar i serie med kanalerna och det finns något som kallas "mirror circuits" som motarbetar framföra allt "thermal runaway". Om man parallellkopplar två kanaler på samma chip så sker inte detta men om man parallellkopplar kanal 1, chip 1 med kanal 1, chip 2 så kan arbetstemperaturerna skilja sig och man får en termisk påverkan på strömstyrkan i de olika parallella kretsarna.

MVH Lasse

Glömde - den här tråden tar upp mycket om drömchippet

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skulle kunna klara dig med 6 drivers - 3 till varje chip. Lägg dig säkert i strömmar. Förslag: LPF-90D-42 till två parallell kopplade kanaler blå eller vita - samma chip (eg kanal 1 + 5, samt 2 + 4) samt en LPF - 40D -36 till varje actinic kanal. ´För de vita och blå kommer du att få en teoretisk ström på 1075 på varje kanal och på actinic - 1120 mA

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skulle kunna klara dig med 6 drivers - 3 till varje chip. Lägg dig säkert i strömmar. Förslag: LPF-90D-42 till två parallell kopplade kanaler blå eller vita - samma chip (eg kanal 1 + 5, samt 2 + 4) samt en LPF - 40D -36 till varje actinic kanal. ´För de vita och blå kommer du att få en teoretisk ström på 1075 på varje kanal och på actinic - 1120 mA

MVH Lasse

Fast de priser jag hittar så kostar 90an tre gånger så mycket som en 40a...

Nåt bra ställe att sourca ifrån?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skulle det inte gå att seriekoppla kanalerna med säg en 100w driver eller liknande?

Då får du ett sammanlagt FV på mellan 60 - 72 V (två kanaler) och det är få drivrar som klarar det. Meanwell har några men då är 700 mA som ström den begränsande faktorn. Kommer du upp över 60 V så försvinner de fördelar man har med lågspänning - över 60 volt kan orsaka personskador.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...