Gå till innehåll

5 kanals 100 watt chip


Lasse

Rekommenderade inlägg

[ATTACH]84106[/ATTACH]

Grupp köps kylaren har hittat hem till mig.

Nu inväntas jannes drivning! Sen börjar det närma sig.

Någon som redan kör sitt chip ?

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Vad är total priset hittills för bygget?

Sent from my iPhone 4S using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är total priset hittills för bygget?

Sent from my iPhone 4S using Tapatalk

Chipet kostade 122,8 dollar , lins 13 , kylaren blev 65 dollar.. Har inte kommit längre än så.

Runt en 1400 kr änsålänge.. Då är det en bit kvar innan allt är igång.

Hoppas kunna driva chipet uppemot 200watt på detta sätt. Enligt kylningen från acrc's så bör det funka fint.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hej

Saxat från SDR forum

We are now able to order either the 50LED or the 100LED version with the Dream Chip group buy #2.

I know some of you dropped out because you were not able to secure a 50LED Dream Chip.

Please let me know, via email or PM, if you want back in and I will put you back on the list.

This group buy will close at the end of the day on Nov. 13th.

Please be prepared to pay on that day. On the 13th I will send you payment instructions.

Best Regards,

Ron

Det betyder att det går att beställa både 50 watts och 100 watts chip med 5 kanaler. Den aktuella tråden hittar ni här. Den 13:onde är sista dag.

En anna sak är att vi som har varit drivande för det här (framförallt jag och Ron) nu anklagas för att fiska i grumliga vatten i ett inlägg på RC. Vi anklagas där för att ha ekonomiska intressen i det här och för att lura andra personer för att betala för FOU. Här finns inlägget i tråden och själva inlägget lyder så här

ISMANU...

You will not find it on AC-RCs store.

The information

is being presented here under the guise that it is being openly developed by a

like minded group of "experts" and for the betterment of the "community". When

in fact much of the dialog is carefully worded to shill for an under-the-radar

for profit business venture disguised as a community project with R&D paid

for by the community but to be credited to one or two individuals, if not fatten

their wallets. If this is up your alley, then you should be able to find the

product by searching for it.

Det är sorgligt att sådant här kommer upp, när det här äventyret är färdigt har jag nog ensamt lagt ner mellan 10 - 15 000:- för att utveckla idéen - plus all jäkla tid som gått åt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju inget att bry sig om RC är ju ett enligt mig rätt trist forum just på grund av dessa typer av människor som ser saker som inte finns i verkligheten pga deras skeva världsbild, dom inser inte att det finns andra skäl att göra saker än att bli rik, så som man känner sig själv känner man andra brukar man ju säga..

Så bry dig inte om det, det enda jag kan säga att håll dig till trevligare forum än RC, även om de kanske är störst så tycker jag faktiskt de också är sämst.. Skriver och läser nästan aldrig där, finns som sagt mycket bättre forum på andra sidan pölen än det där...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bryr mig inte - det har varit han och några till som hela tiden försökt på olika sätt att sabotera tråden. Det är också personer som har en annan uppfattning men där har det skett ett meningsutbyte under vänliga former som lett frågan frammåt - även om vi inte är överens alls. Tråden har nu haft nästan 232 000 visningar nu - vilket jag tycker är ganska fantastiskt :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

rapportera *BORT* för personligt påhopp och grundlösa förhavanden och ignorera dom om dom fortsätter betee sig som idioter

dom finns överallt tycker mig minnas att jag sett en under det ett och ett halvt året jag varit här på sg också

Ändrat av Laggeman
Ovårdat språk borttaget.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

för övrigt har beställt 2 st 100 chip och ahr tänkt mig ett akvarium som är ca 120 långt och runt 50 högt. Tror ni dessa räcker eller borde jag skaffa ett till alternativt bygga upp med lite fler led's runt?

Jag har samma mått (och 40 djupt) och skall köra på två chip med ungeför 100 W vardera samt 2x54 W T5 för att "mjuka upp"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

The dream chip #2 group buy window will close Wednesday evening.

Get on board!

Ron

Det betyder att det (troligtvis) sista group buy av fem kanals chip stänger torsdag morgon för oss. Om det är någon som vill hoppa på, kontakta Ron ett dera via PM här (ronreef) eller via SDR:s forum här. Nick även här Ronreef. Nu finns det både 50 och 100 watt för beställning.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det möjligt att driva dessa som ett singel 100W-chip utan krav på individuell styrning till varje "färg"? DVS, går det att koppla ihop alla 5 kanalerna och driva dem med en 50- eller 100w driver? JAg är medveten om att man tappar "tjusningen" med dem och inställningsmöjligheterna, men är nyfiken på om det är möjligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan inte driva alla kanalerna max på nåt smidigt sätt utan måste sätta maxströmmen till hela chippet efter den kanalen som först kommer upp i dess maxström först, vilket är den med lägst framspänningsfall på diodkedjan, det gör att speciellt det violetta ljuset får stryka lite på foten, vilket kanske inte är så negativt för den skulle nog kunna bli rätt dominerande.. Men att köra med en 100W driver är inget problem, inte heller att driva i 150W, det är först när du vill kräma på med ~200W och högre som man måste börja fundera på kanalernas olika Vf. Man skulle självklart kunna sätta motstånd på slingorna med lägst Vf för att kompensera upp det för att kunna kräma på mer, men det är en dålig lösning!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan inte driva alla kanalerna max på nåt smidigt sätt utan måste sätta maxströmmen till hela chippet efter den kanalen som först kommer upp i dess maxström först, vilket är den med lägst framspänningsfall på diodkedjan, det gör att speciellt det violetta ljuset får stryka lite på foten, vilket kanske inte är så negativt för den skulle nog kunna bli rätt dominerande.. Men att köra med en 100W driver är inget problem, inte heller att driva i 150W, det är först när du vill kräma på med ~200W och högre som man måste börja fundera på kanalernas olika Vf. Man skulle självklart kunna sätta motstånd på slingorna med lägst Vf för att kompensera upp det för att kunna kräma på mer, men det är en dålig lösning!

Varför skulle det vara en dålig lösning? är det inte så många tillverkare gör som säljer färdiga LED belysningarna som man kan simulera soluppgång åska/blixtar etc? de kör väl med modell större meanwell driver till allt ? och på något sätt så styr de små led grupper var för sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför skulle det vara en dålig lösning? är det inte så många tillverkare gör som säljer färdiga LED belysningarna som man kan simulera soluppgång åska/blixtar etc? de kör väl med modell större meanwell driver till allt ? och på något sätt så styr de små led grupper var för sig.

Rätt med modifikation. Flera lösningar (däribland Janne68:s driver) bygger på att du har en strömförsörjning som är en konstant spänningskälla, dvs den varieras strömmen efter belastningen. Sedan är till denna en konstant strömkälla inkopplad till varje LED grupp. Denna ger en konstant ström och varierar spänningen efter belastning. dessa går också att dimma.

Sincerely Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Mitt kar är 140X82X60 och jag tror att det inte räcker med 2 st 100W dream chip så jag har funderat på att komplettera med flera olika 10W chip/led från min gamla ramp har 32 st i lager till den nya ,, Vad kommer att behövas för att få fart på tillväxten ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...