Gå till innehåll

Centropyge eibli


Hermanbrute

Rekommenderade inlägg

Jag har ju endel alger i mitt akvarium. Och matar ca 1 gång per dag. Men den kejsaren jag har äter nästan bara ifrån stenen. äter nästan aldrig pellets, han äter artemia etc men oftast bara saker han hittar bland stenen. Om jag skulle köpa en mussla så skulle han antagligen börja tugga på den med då..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ju endel alger i mitt akvarium. Och matar ca 1 gång per dag. Men den kejsaren jag har äter nästan bara ifrån stenen. äter nästan aldrig pellets, han äter artemia etc men oftast bara saker han hittar bland stenen. Om jag skulle köpa en mussla så skulle han antagligen börja tugga på den med då..

Jag matar mina fiskar med mysis o krill i huvudsak.

Visserligen brukar jag ha artemia i frysen men tycker inte det är mkt. till mat för lite större fiskar.

Pellets funkar bättre till ciklider tycker jag.

Även om du skriver att du har mkt. alger så är det "skotten" de vill åt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det låter som att du har en bra miljö för dvärgkejsaren. Att den ratar pellets är en god hänvisning på att den har godare mat i karet. Ju mer olika saker den tuggar på i karet desto större är möjligheten att musslan är ointressant.

Men vi har också musslan att tänka på. De vill ha ganska mycket ljus och gärna ett mattillskott, framför allt när de är små.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör ju just nu med 250w mh och 2x24 t5 över mitt p90 så ljuset tror jag inte ska vara några problem. Kanske att maten kan vara lite i farosonen men det är ju bara att köpa till isåfall. Men dumt att chansa med så fina djur som musslor. Men tyckte det var lite roligt på universeum för jag tror dem hade 4st smyckesdvärgkejsare och deras mussla såg ok ut. tror inte de akvariet var så jättestort heller. kanske 500L?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill påstå att det har mycket med skötseln att göra. Ett stort akvarium med många fiskar att interaktera med minskar risken.

Riktig mat är också bra. Dvärg kejsare äter mycket alger i naturen.

Detta stämmer säkerligen. Man ska dock vara medveten om riskerna och att man aldrig kan vara helt säker.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...