Gå till innehåll

Returen - 330 liter rumsavdelare


Garion

Rekommenderade inlägg

Som en del av er vet så fick jag ett massivt utbrott av oodinium i mitt kar i april.

Mycket deppigt och tråkigt då mer än hälften av fiskarna strök med.

Jag tänkte nu iallafall starta en ny tråd, eftersom jag naturligtvis inte gav mig. Man fastnar ju i denna hobby ;).

Akvariet stod utan fiskar i ungefär 6 veckor. Alla fiskar flyttades till ett karantänkar, där ytterligare 4 gick bort.

Jag passade då på att ändra lite i scapen och ta bort el-rören jag använt för att bygga med (misstänkte stående vatten i rören).

Korallerna fick en chans att trivas och det verkar som att stenkoraller trivs i mitt kar. Mjukkoraller inte så mycket.

Nu har jag så smått börjat skaffa nya fiskar. Ett sammetsclownpar, en six-line och en bicolor dvärgkejsare.

Jag har planer på en imperator, en mandarin och några anthias så småningom. Men nu har jag verkligen lärt mig att ta det långsamt och försiktigt. Tålamod.

Övriga ändringar från tidigare är att jag nu kör ozon på timer och mäter ORP.

Jag kör fortfarande biopellets och manuell balling-light.

Jag har också börjat karantänhålla nytt levande innan det får gå i karet.

Här är då några bilder på karet som det ser ut nu.

post-4773-14468926244411_thumb.jpg

post-4773-14468926246017_thumb.jpg

post-4773-14468926245157_thumb.jpg

Länk till den gamla tråden:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?46479-330-liters-optiwhite-rumsavdelare

/Håkan

post-4773-14468926244152_thumb.jpg

post-4773-14468926244669_thumb.jpg

post-4773-14468926244916_thumb.jpg

post-4773-14468926245471_thumb.jpg

post-4773-14468926245775_thumb.jpg

post-4773-14468926246354_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej.

Jag har haft ett 90 liters karantän/fraggkar igång ett tag nu, men det är ett par saker jag funderar över och undrar hur ni andra gör.

Jag byter 25 liter i veckan i visningsakvariet. Jag suger ut ca 20 liter ur karantänen. och sedan suger jag ut ca 20 liter från visningsakvariet till karantänen. 5 liter i slasken och fyller på med 25 liter nyblandat saltvatten. Är det bra? Ska jag i stället byta till nyblandat saltvatten i båda?

Det känns lite onödigt, och blir betydligt krångligare.

Nya djur koppar jag in med droppmetoden innan de går till karantänen. Ca 1 timme.

När djuren efter ett par veckor ska in i visningsakvariet, ska jag koppa in dem igen då?

Det känns lite fel med tanke på stress under inkoppningen.

Om jag ska flytta djuren direkt från karantän till VK, vilka värden måste jag se till att matcha? Hur gör ni?

Jag funderar på om man helt enkelt ska göra ett vattenbyte så som jag beskrivit ovan, innan man flyttar djuren, men jag känner mig osäker. De fiskar jag flyttat direkt till VK hittills har klarat sig bra, men uppvisar ändå lite stresssymptom när de kommer i VK.

Det kanske är normalt...

Slutligen. Jag kör skummarlöst i karantänen. Räcker det med 20 liters vattenbyte/vecka för att se till att djuren mår bra under de två/tre veckor de bor där?

/Håkan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Jag har haft ett 90 liters karantän/fraggkar igång ett tag nu, men det är ett par saker jag funderar över och undrar hur ni andra gör.

Jag byter 25 liter i veckan i visningsakvariet. Jag suger ut ca 20 liter ur karantänen. och sedan suger jag ut ca 20 liter från visningsakvariet till karantänen. 5 liter i slasken och fyller på med 25 liter nyblandat saltvatten. Är det bra? Ska jag i stället byta till nyblandat saltvatten i båda?

Det känns lite onödigt, och blir betydligt krångligare.

Nya djur koppar jag in med droppmetoden innan de går till karantänen. Ca 1 timme.

När djuren efter ett par veckor ska in i visningsakvariet, ska jag koppa in dem igen då?

Det känns lite fel med tanke på stress under inkoppningen.

Om jag ska flytta djuren direkt från karantän till VK, vilka värden måste jag se till att matcha? Hur gör ni?

Jag funderar på om man helt enkelt ska göra ett vattenbyte så som jag beskrivit ovan, innan man flyttar djuren, men jag känner mig osäker. De fiskar jag flyttat direkt till VK hittills har klarat sig bra, men uppvisar ändå lite stresssymptom när de kommer i VK.

Det kanske är normalt...

Slutligen. Jag kör skummarlöst i karantänen. Räcker det med 20 liters vattenbyte/vecka för att se till att djuren mår bra under de två/tre veckor de bor där?

/Håkan

Hur som helst det är bara och hålla samma vattenvärden då skall det inte vara några problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hejsan

riktigt fint kar du har!

jag hade gjort som du, flytta vatten mellan karen. men kanske inte om du ska köra fraggkar, då hade jag nog kanske flyttat vattnet åt andra hållet.

tror inte du ska hålla på och koppa in dina fiskarna, eftersom du använder samma vatten.... testa och mät skillnaden i Ph. jag har hört att detta är det viktigt (förutom salthalt) när man flyttar på fisk.

jag tror du får testa dig fram när det gäller din karantän och skummare. du byter ju ganska så mycket vatten! jag skulle gissa på att du klarar dig utan, men mät Nitrat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tror inte du ska hålla på och koppa in dina fiskarna, eftersom du använder samma vatten.... testa och mät skillnaden i Ph. jag har hört att detta är det viktigt (förutom salthalt) när man flyttar på fisk.

Jo det är viktigt, jag brukar alltid kolla pH o densitet i påsen först.

Trycket på vattnet (läs redoxpot.) kan också ha en viss inverkan om det är markanta skillnader mot akvariet.

Fast vem mäter det om man nu har så man kan mäta förstås.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo. Jag mäter redox (ORP) i visningskaret. Ligger där på runt 300-350.

Så PH, salthalt, temp borde vara de viktiga parametrarna att hålla lika då.

Jag vill ju inte hålla på att testa alla olika värden i två olika kar.

Tack Fredrik. Jag tänkte också på att om jag ska använda det som fraggkar, så kanske man inte ska ha det som karantän samtidigt, så då går det ju att kombinera. Nyblandat saltvatten innehåller ju mer för korallerna än för fiskarna inbillar jag mig.

Tack för svaren.

(Vill ju ha lite koll på detta nu, om det nu blir några leveranser från kontinenten på tisdag).

/Håkan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Hej.

Kanske dags för en liten uppdatering igen. Det var ju ett tag sedan.

Det mesta rullar på. Jag har haft lite bortfall på fisksidan efter att först min six-line hoppade ur, och sedan följde min goby efter.

Det betyder att pistolräkan är ensam nu, men han arbetar hårt med att flytta runt sanden så gott han kan.

Mina nya koraller går det väl sådär för. En stor gorgonia envisas med att få gröna alger på sig, så den mår inte så bra. Jag har nu delat den i två delar så att det finns två möjliga placeringar. Solkorallen är väldigt sparsam med att visa sina polyper, men det händer.

Hystrixen jag köpte var ca 12-13cm i diameter, men såg inte så bra ut och det samlades alger på den också. Jag delade på den i 3 delar och nu ser alla tre bra ut.

Annars är det mes Cyanon på botten som stör, men jag ska försöka med lite "Coral Snow" så får vi se.

En liten anekdot som säkert många nicka instämmande när de läser:

Jag ha mätt mina magnesium-halter med JBL under lång tid. Visar oftast mellan 1100 och 1300 mg/l.

Det har inneburit en påfyllning av 2-3 skopor Grotech Magnesium Pro Instant per dag under lång tid.

När jag nu för 3 veckor sedan började mäta med Salifert fick jag långt över 1500 mg/l och utan att fylla på Mg någon gång på tre veckor ligger jag fortfarande på 1500 mg/l, men nu närmare detta värde.

Korallerna verkar trivas bättre, ingen vit utfällning i sumpen och anemonen sträcker på sig mer och mer.

Jag misstänker att jag haft mycket höga MG-nivåer.

Lite bilder:

post-4773-14468927151482_thumb.jpg

post-4773-14468927150882_thumb.jpg

post-4773-14468927150685_thumb.jpg

Hälsningar

Håkan

post-4773-1446892714999_thumb.jpg

post-4773-14468927150243_thumb.jpg

post-4773-14468927150465_thumb.jpg

post-4773-14468927151167_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blor inte klok på detta med tester. Salofeet sägs ju vara så bra, men samtidigt tycks detas fosfattest suga hårt och ph-testet ser ut som skit på bild! Man vill ku ha det enhetligt, så kbös låda kämms het. Men där verkar mg istället vara dålogt (kombierat test med ca eller?

Hur är jbls fosfat?

Vad göra? Står i begrepp att beställa....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just nu känner jag mig ganska trygg med Salifert för KH, Mg och Ca.

Jag använder även Salifert för Nitrat, men har svårt att läsa av alla nyanser av rosa.

För fosfat har jag efter långt övervägande köpt en Hanna Checker som jag inte hört något dåligt om.

/Håkan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...