Gå till innehåll

Tunze 6055 eller 6095


Stensson

Rekommenderade inlägg

Är o darrar på köpe knappen nu.

Precis när jag bestämt mig för 2 st 6055 till mitt 240 liters så googlar man lite och ser vissa som rekommenderar 6095 istället.

Har tänkt att ha pumparna till en 7096 styrenhet.

Har både sps och lps

Blir 2 st 6055 fördåligt? Eller skall man välja 1 st 6095 och använda med befintliga pumpar 2 st 6045?

Någon som har 6055 i liknande kar som har lite tankar att delge?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stensson:

Jag har haft två 6055or.. Inte provat den nya ännu.. Men enkelt sagt så kommer 6055an att ha en "längre" stråle.. Så mitt tips är att köra på en av varje o vara "klar" där med flödet. Så kör på den datorstyrningen..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har både 6055 och 6095, den nya påminner mera om vortech pumpen i flöde och är väldigt smidig då man kan rikta den mer direkt mot koraller, det blir även rätt bra med LPS.

6095 flyttar mer vatten och skall därmed ha rätt bra räckvidd även om jag inte jämfört dom två.

Personligen hade jag valt 2x6095 då dom inte är så långt ifrån 6055 i pris, det är dessutom lättare o dra ner på effekten än att önska att man hade mer ;)

Det är dock lite smaksak, jag föredrar turbulensen som de bredare utloppet skapar då den känns mer naturlig.

För att ytterligare förvirra dig så kan jag berätta att utblåset på 6095 passar på både 6055&6045 varpå man kan få ett mjukt o brett flöde men det når inte speciellt långt.

Detta kan dock vara praktiskt om man vill ha lite extra flöde under LS eller över sina LPS som är lite känsligare.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stort tack, lutar ju klart iaf mot 1 st 6095, Tanken var att använda 2st 6045 på andra sidan. Upptäckte att jag även hade en 6015 liggande.

6045 Flow rate: 1,500 to about 4,500 l/h

6055 Flow rate: 1,000 to about 5,500 l/h

Har dock läst mig till att 6045 inte fungerar till 7095 styrenheten, om det beror på att de inte fungerar eller om de stannar eller går baklänges vetitusan.

Hade ju sparat en slant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6045an är inte ställbar på flödet som 6055,95 .. Därav prisskillnaden.. För mig är det givet att välja någon av dom två sistnämnda .. Helt pga att jag tror att i princip alla invånare i karet vill ha ett varierat flöde. , du kan ju alltid höra med Mats vad han tyckte om 6055orna han hade.Med vänlig hälsning, Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hittade en video på nätet som Mats har lagt upp, där var han nöjd med dessa.

Tack Manne.

Ja priset tog ett rejält hopp mellan 6045 och 6055

Tog förgivet först att 45:an oxå var ställbar ( eller i vart fall gick att använda till controller 7096 ) iom att det står 6045 Flow rate: 1,500 to about 4,500 l/h.

synd då jag redan har 2 st.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hittade en video på nätet som Mats har lagt upp, där var han nöjd med dessa.

Tack Manne.

Ja priset tog ett rejält hopp mellan 6045 och 6055

Tog förgivet först att 45:an oxå var ställbar ( eller i vart fall gick att använda till controller 7096 ) iom att det står 6045 Flow rate: 1,500 to about 4,500 l/h.

synd då jag redan har 2 st.

Dom har gjort något fel på den sida du då såg det.. 45an är ju ett fast läge på flödet. Men den är liten o smidig o bra pump för dom pengarna..

6055an ser ju likadan ut.. Dock 5 meter sladd på den , med kontakt för datorstyrningen..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Står på alla sidor ,nedan är från Tunze manualen

6015 1800 l/h 3,5w

6025 2800 l/h 5w

6045 1500 l/h - 4500 l/h 5-7w

6055 1000 l/h - 5500 l/h 4-18w

Dock så hittar jag ingenstans att det fungerar så jag tror du har rätt.

Ser oxå i manualen att 6055 har en annan strömförsörjning som 6045 saknar.

Men lite knepigt med 6045 ´s spec..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6045 är ställbar.

6055 och 6095 är styrbar.

På 6045'an sitter ett litet reglage på pumpen där du kan ställa in önskat flöde. Den går inte att koppla till någon elektronisk styrning eller dylikt. Den har ett fast, konstant flöde... den som du kan ställa in.

6055 och 6095 har en elektronisk styrning. Det sitter en liten styrdosa kopplad till pumpen. Med denna kan du ställa in önskat fast flöde. Styrdosan kan även kopplas till en mer avancerad styrning såsom singel controller eller multi controller. Då kan man skapa variande flöden och automatiskt öka/minska flödet i olika intervaller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Googlade lite bilder.. Mina två 6045or har inte den blå styrningsfunktionen.

Antar att mina är en "gammal" modell.

Tror ändringen skedde för cirka 1 år sedan. Tunze har även bytt magnetfästen på sina nanostream-pumpar. De är keramiska numera och något klenare än tidigare..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Näe, är ju sötvattensfreak med 7 l-mal´s kar, så streamers går alltid åt.

Dock så var manualen som jag läste ur nyare än pumparna ( läste på manualen som medföljde senast 6015 pumpen) Så mina är inte ställbara.

1 st 6055 samt 1 st 6095 får det bli.

På tal om pumpar.

En liten moddningsvideo.

Tack för feedback på mina frågor. Jag uppskattar det !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Näe, är ju sötvattensfreak med 7 l-mal´s kar, så streamers går alltid åt.

Dock så var manualen som jag läste ur nyare än pumparna ( läste på manualen som medföljde senast 6015 pumpen) Så mina är inte ställbara.

1 st 6055 samt 1 st 6095 får det bli.

På tal om pumpar.

En liten moddningsvideo.

Tack för feedback på mina frågor. Jag uppskattar det !

Varför skall du inte ha båda i samma nummerserie?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stjäl tråden med ett par allmänna frågor.

Går 6055 altså att köra uta controller typ 7095? Dvs kan man framtidssäkra sig och bara köpa ett par 6055 till att börja med?

Hur tjock är magneten på baksidan? Dvs hur mycket space ste man ha mopt väggen på baksidan?

Har någon erfarenhet av gömman för nanostreamers som tunze säljer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har någon erfarenhet av gömman för nanostreamers som tunze säljer?

Man bör nog ha en sådan när man gör sin aquascape för o kunna få det hela bra.

Snyggt blir det ju då man slipper se svarta pumpar i akvariet.

post-1393-14468926286411_thumb.jpg

Passar till 6095

Sent from my iPad 3 using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför skall du inte ha båda i samma nummerserie?

Jag tog fasta på vad Nixon o manne skrev ovan.

Upplever redan nu att man inte kan rikta 6045 direkt mot sps

Sedan är det lite så som Robert (blåbert skriver) Det är en liten framtids säkring om man någon gång skulle byta pump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tog fasta på vad Nixon o manne skrev ovan.

Upplever redan nu att man inte kan rikta 6045 direkt mot sps

Sedan är det lite så som Robert (blåbert skriver) Det är en liten framtids säkring om man någon gång skulle byta pump.

Givetvis skall du köpa samma pumpar (nummerserie) om du avser o köra med en multicontroller 7095 eller 7096.

En 6095 o alla andra styrbara har ett antal jumpers som du kan byta mellan för o få det maxflödet som passar ditt akvarium.

Den jumpern du väljer får inte flytta bottensand enligt min mening.

Skulle den jumpern som är långsammast (12v i 6095) ändå flytta sand då har du gjort en felinvestering och bör inte använda den streamern utan välja en med lägre kapacitet ex. en 6055.

Tunze beskriver också i sina manualer hur du bäst riktar streamern för att få ut mesta möjliga av den.

Med en multicontroller tillsammans med en styrbar streamer kan du simulera olika vattenrörelser vilket ger ett mer ett levande akvarium till den skillnad mot den monotoma vattenrörelse en vanlig streamer eller ställbar streamer ger.

Hej...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...