m1nken Postat 20 augusti 2012 Postat 20 augusti 2012 Hej, köpte en korall här för ett par veckor sen,men den börjar bli vit under ifrån, och nu lite på "topparna" någon som har nå tips eller vet vad de kan vara?Vet inte vad korallen heter heller, tyvärr.Mvh Emil Citera
nike83 Postat 20 augusti 2012 Postat 20 augusti 2012 koraller som växer blir ofta lite vita där de växer, men denna korall ser inte ut att må så bra!hur är den placerad till ljus och vattenströmmar?vad har du för vattenvärden? Citera
loopmannen Postat 20 augusti 2012 Postat 20 augusti 2012 Tycker inte att det ser ut som växtzoner, har samma korall men har tyvärr inte namnet på den. Min växer på fint sitter ganska ljust men inte placerad där det är speciellt strömmande. Citera
m1nken Postat 20 augusti 2012 Författare Postat 20 augusti 2012 Den är i mitten, ska köpa ny lampa så småning om. Så har den i mitten där ungefär. och sänkte pumpen lite nu. Vore schysst med något tips om var ni skulle rekomendera å sätta den.Värden är ok! Citera
loopmannen Postat 20 augusti 2012 Postat 20 augusti 2012 Svårt att säga är heller ingen expert men min sitter ca 45cm snett under en 150w mh, kollade precis och det var knappt strömt alls där den sitter då den sitter skyddad mellan en stor superman och en rosa hysterix (rätt eller fel?). Om alla värden är ok skulle jag försöka med att flytta den, du får prova dig fram. Citera
LN21 Postat 20 augusti 2012 Postat 20 augusti 2012 Tror att den heter Montipora Confusa, har brungröna polyper.Men dom är inte framme på bilderna, ser inte ut att må så bra. Tycker att korallerna ser lite bruna ut.För mycket fosfat kanske?? Citera
loopmannen Postat 20 augusti 2012 Postat 20 augusti 2012 Lite info!Starka strömmar står det här.http://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=en&tl=sv&u=http%3A%2F%2Fwww.thesea.org%2Fmontipora%2FMontipora_Confusa.htm Citera
Reuben Postat 20 augusti 2012 Postat 20 augusti 2012 Med så mycket knappar kan det mycket väl vara kemisk krigsföring. Kör du med aktivt kol? Sen hur ofta gör du vattenbyten, hur ligger dina vattenvärden? skulle kunna vara högt fosfat eller magnesium. Ser att detta veckar vara din enda SPS, hur stabila ligger dina värden? Citera
m1nken Postat 20 augusti 2012 Författare Postat 20 augusti 2012 Ska prova mig fram!Har inte testat fosfat, men ska gå å köpa testet på torsdag. Tack loopmannen, ska läsa genom!!Jag är nybörjare på saltvatten, så vet inte vad aktivt kol menas, jag gör mina vattenbyen regelbundet. Vattenvärderna ligger bra, kolla magnesium för några dagar sen då vare ca 1200.Dom är stabila. Det är min första SPS. Citera
loopmannen Postat 20 augusti 2012 Postat 20 augusti 2012 http://www.pwss.se/product.php?productid=8211&cat=1189&page=1Detta använder jag som kolkälla, ligger i sumpen i en påse (ingår) och så byter jag ca var 6e vecka. Kan b.l.a hjälpa till att binda upp ev gifter i vattnet. Citera
niki68 Postat 20 augusti 2012 Postat 20 augusti 2012 Jag har har en liknade korall men aldrig haft stor problem (bli vit) , inte ens jag hade fosfaten 0,16.Belysning och fosfaten är ganska viktig.Ingen erfarenhet och lite otur kan du se hur många koraller har dött sista halv året och säkert kommer flera dö tills man hittar rätt. Citera
m1nken Postat 20 augusti 2012 Författare Postat 20 augusti 2012 Metallhallogen, Gieseman, vet inte watt riktigt, har lånat den, ska kolla de imorrn, den e lite varm just nu.Nike83, vad krävs? för jag håller på kollar på att köpa den här i framtiden : http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1599 tror du den duger?Ska kolla upp de där loopman!Får kolla upp de där! fy fan.. tack. Citera
freguz Postat 20 augusti 2012 Postat 20 augusti 2012 Hade såna problem förut då pga min temp som var 22-24. Nu temp alltid 24.5- 25.5 och inga problem.Din temp morgon/kväll?Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Citera
m1nken Postat 27 augusti 2012 Författare Postat 27 augusti 2012 Nu har jag gjort alla tester..mg 1290. Kh 7. Calcium 450. Har flyttat korallen till en mindre strömig plats, bara vänta å se. Citera
ormet Postat 27 augusti 2012 Postat 27 augusti 2012 Vore kul att se ett test för fosfat. Sent from phone Citera
oliwer östberg Postat 2 september 2012 Postat 2 september 2012 Mina 2stenkoraller vart vita efter typ 3 veckor och då allt på korallen bliv vit och när korallerna blir vita är det sklätet man ser Lycka till hoppas den klarar sig Citera
m1nken Postat 4 september 2012 Författare Postat 4 september 2012 Fosfat - 0Aha okej... Jag hoppas den klarar sig jag med. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.