Gå till innehåll

Hur pass mycket skulle kostnaden bli?


osby0479

Rekommenderade inlägg

Om man skulle täcka en yta på 250cm långt 90cm djupt 70cm högt, minus ca 4-5cm sand samt 4cm ner till vatten ytan, så ca 62cm i höjd!

Det kommer ev att vara öppet upptill, och förespråkar en snygg lösning, så kan man inte få till ett riktigt snyggt hemmabygge så får man ju köpa en fabrikstillverkad ramp, men vilken?

Vill kunna köra sps i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, det va ju relativt billigt, men om man kör på 6 sådana kit, så borde man ju klara sig gott.

Men frågan är om man kan få till en snygg lösning som kommer att vara synlig.

Räknar på ca 30-35000:- på belysningen.

Hade en tanke på 6 st maxspect razzor 160w modellen, i en snyggt byggs modul som dom hänger i, men dom kanske är lite klena?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

inte behöver du över 2000w led på ett 1.5kubiks akvarie? 4st ska iaf duga gott då du får typ 1w/litern

Aquastyle har kylflänsar som man kan köpa till i olika storlekar, följer med upphägnignar till dem oxo. Ser faktiskt snyggt ut att bara hänga upp dem som en ramp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan tillägga att dessa leds håller hög kvalitet. Lite mindre tryck än cree men betydligt billigare, man får råd att slänga dit fler så det jämnar ju ut sej.

Jag vet inte fall jag skulle argumentera för att de är så mycket billigare egentligen faktiskt, om vi räknar lite på saken.

Om vi tar och jämför Crees XM-L 6500K mot Bridgelux i det otäcka mätvärdet lumen och pengar samt effekt så får vi följande siffror:

En Cree XM-L 6.5K diod som drivs med 3.2V och 2.0A ger 643 lumen. Denna diod kostar 7 dollar(För T5 varianten). http://www.ledgroupbuy.com/cree-xm-l-white/

En Bridgelux 6.5K diod som drivs med 3.7V och 0.7A ger max 200 lumen(enligt aquastyle). Denna diod kostar 2.3 dollar. http://www.aquastyleonline.com/products/Bridgelux-LED-3W-white-6500K.html

Tre stycken brigelux dioder kostar 6.9 dollar så för en Cree XM-L får du tre bridgelux dioder. Men Cree dioden ger mer ljus för samma pris, 643 mot 600 lumen. Dessutom drar den mindre effekt, 6.2W(3.2 x 2) mot 7.7W(3.7 x 2.1(0.7 x 3)) och kräver då en diod mot tre vilket förenklar bygget då det fysiska antalet dioder minskar med en tredjedel.

Jag gillar aquastyleonline men jag tycker inte riktigt det går klå Crees XM-L dioder ännu. Lägger man på 1 dollar till förresten på Cree dioden kan man få U2 varianten och den ger tom mer ljus för samma effekt.

Bygga med Razors låter attraktivt med förresten, det blir en stor ramp och man ska inte underskatta den tiden det tar att bygga en egen ramp med samma funktion på dimmning och liknande som en köpramp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, det va ju relativt billigt, men om man kör på 6 sådana kit, så borde man ju klara sig gott.

Men frågan är om man kan få till en snygg lösning som kommer att vara synlig.

Räknar på ca 30-35000:- på belysningen.

Hade en tanke på 6 st maxspect razzor 160w modellen, i en snyggt byggs modul som dom hänger i, men dom kanske är lite klena?

Har du kollat in dessa aluminium profiler?

http://www.ledgroupbuy.com/makersled-designer-heatsink-kit-professional-grade/

ihop med dessa multileds: http://www.ledgroupbuy.com/cree-xt-e-3up/

Så kan få bra tryck i det, en snygg lösning som inte är allt för dyrt som kan trycka sig ner i ett så djupt kar. Jag tror tyvärr razor kommer ha svårt på sådan djup Alternativet är mazara, men då tror jag du spräcker budgeten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade ca 62-63cm vatten i min kub som var 65 hög, det var absolut inga problem för vanliga cree 3W'are att nå gott ner på botten där både stenkoraller och musslor levde och frodades alldeles utmärkt, så du kan nog köra på i stort sett vilken belysning du vill. Hade ca 2-3cm sand också, så knappt 60cm vatten från yta till sandbotten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...