Gå till innehåll

LED-ramp i acryl (?)


ballsam

Rekommenderade inlägg

  • Svar 171
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Antar att de på e-bay gillar att heta saker som säljer, oavsett om det stämmer eller inte. Som när man ser en led-ramp på 180 w (men som när man läser vidare bara kan drivas på 120 w exempelvis)

Följande är helt fräckt stulet från wikipedia och jag kan inte ta åt mig någon ära, eller bli beskylld för några felaktigheter...

"Synligt ljus är en form av elektromagnetisk strålning med en våglängd mellan cirka 390 och 770 nanometer. Genom att ögat är känsligt för strålning i just detta intervall, kan vi se vår omgivning."

"Ultraviolett strålning brukar definieras som strålning inom våglängdsområdet 400 till 10 nanometer. Gränserna mot den kortvågigare röntgenstrålningen är ganska flytande, och ofta avgör sammanhanget vilket uttryck som används.

UV-strålning av längre våglängder har mycket gemensamt med det synliga ljuset. Det mänskliga ögat kan inte uppfatta ultraviolett strålning, men vissa insekter, fåglar och andra djur har synförmåga in i det ultravioletta området."

här är länkarna.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ljus

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ultraviolett_str%C3%A5lning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Manks har rätt IMO. UV brukar definieras (standard tror jag - inte bara wikipedia) så här: UVA 400 nm - 320 nm; UVB 320 nm - 290 nm; UVC 290 nm - 100 nm.

Termen actinic ljus är tagen från fotografins barndom och definierar ljus som förstör fotografisk film. Termen har tagits över av akvarister och brukar användas för ljus med våglängder mellan 400 - 450 nm. Det är inget bra begrepp heller men jag föredrar att använda den beteckningen för våglängder kring 420 nm - altså Actinic. Att använda begreppet UV för dessa våglängder är fel IMO.

Titta på det här chippet Ballsam. För mig är det ett perfekt val i de våglängderna.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag har inte testat det men det ligger i planeringen om jag inte tycker att jag kan få tillräckligt av dessa våglängder med hjälp av Dream Chippet. Men det är billigare än de rena 420 och 430 nm. Jag har också en special 50 LED som består av en blandning av 420, 430, 445 och 455 nm - såg inte du den sist? Den är jag väldigt nöjd med.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I RSM:et har jag 405, 420, 445 och 455. Om man tittar på de spektra som AC-RC publicerad så ser man att 420/430 ofta tendera att peaka runt 410. Idag skulle jag nog undvika 405 nm. Vad är dina erfarenheter Maglofster - du använder ju en annan leverantör?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, praktiska erfarenheter av dom vid belysning av akvariet är att dom verkligen triggar det fluorecerade. Men annars upplever jag dom som väldigt svagt lysande jämfört med RB. Jag kör ju dom ihop med RB som månljus och det ser väldigt fint ut. Men, på det stora hela verkar RB göra ett bättre jobb.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

So far.. Urvalsprocessen för vilka 4 20-wattare jag ska köra på är halvfärdig. Behöver lite stöd och vägledning på sluttampen. De 2 som jag känner mej säker på är:

-violet blue hybrid mulitchip (3st 443-445mn + 3st 430mn + 3st 420mn)

-20w 490-495nm turquise multichip

Utöver dessa vill jag ha ett vitt och ett hybridchip. De 2 hybrider det väger mellan är:

-epistar 20w super actinic blue hybrid (3 chip 20500k + 6 chip 453nm RB

-epistar 20w actinic blue hybrid (3 chip 10´000k red pforsfor + 6 chip 445mn)

..undrar hur röd fosfor påverkar..?

Hur hade ni tänkt? Vilket kelvintal på vita chippet? Actinic eller super-actinic hybrid?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade den här infon om chippen: första grafen (eller vad man nu kallar den) visar hybridchippet med röd forsfor (epistar 20w actinic blue hybrid (3 chip 10´000k red pforsfor + 6 chip 445mn)

zevu4amy.jpg

..jämfört med det andra (3 chip 20500k + 6 chip 453nm RB)

eveqe5aq.jpg

Hur mycket tror ni den där lilla toppen kring 740-780nm tillför? Ett alternativ är att istället för att välja ett av dessa två i 20w, ta en av varje i 10w..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den tillför värme (IR strålning >700 nm) men också 7-8 % mer i området 620 - 660 nm. Kan inte säga ngt om IR strålningen men pga av högre värden i 620-660 nm skulle jag nog ha med "red phosphorus" i alla fall. Se disk om rött ljus i en annan tråd.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har tänkt klämma dit ett litet rött (620-630nm alt 650-660nm) per kylfläns. Verkar oklart om det tillför något, men jag vill ha det för det estetiska. I så fall kanske det är overkill med ett hybridchip som rör sig i samma nm..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja vet inte hur bra det är med IR(långa röda våglängder) i LED. Om du skulle vilja gå över till täckglas så tar täckglaset upp den våglängden som blir mycket värme i glaset.

3 Wattare har säkert ingen som helst påverkan men pratar vi 20-100 W med snäv lins så tror jag att man rätt lätt kan få spänningar i glaset.

Nu vet ja att du inte ska ha täckglas men saker och ting i akvarievärlden har en benägenhet att ändra sig:):)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har en förvånansvärt stor del IR även i chip som inte har röd fosfor. Det skiljer sig nog inte heller speciellt mycket mellan 3 wattare och multichip totalt sett. En punkt är att 3 watts är mer utspritt (det har du nog rätt LN21) men jämfört med den IR strålning du har på både MH och lysrör så är ändå LED:s IR försumlig - även med röd fosfor. En sak som är en nackdel med de röda LED är att rött dominerar ordentligt. skall du lägga dig med röda chip - försök att få dem på en egen krets så du kan dimma separat. Du kan ju få häftiga solnedgångar i karet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...