Gå till innehåll

LED-ramp i acryl (?)


ballsam

Rekommenderade inlägg

  • Svar 171
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Coolt.. (tack för tipset) Provade att bild-googla på "sicce am466" och fick fram en hel del bilder på liknande byggen där man använt sig av acryl som plattform, och det ser riktigt schysst ut, särskillt med polerade och rundade kanter. Frågan är nästan om det kan vara snyggare att fräsa ut en stor kylfläns ur aluminium istället för 32 st små.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.ebay.com/itm/GM300-Non-Contact-IR-Infrared-Digital-Temperature-Temp-Thermometer-Laser-Point-/130697619420?pt=US_Weather_Meters&hash=item1e6e2f67dc funkar säkert :) Jag köpte en igår faktiskt, just för att mäta på min LED-drivare och liknande.. Dessa duger säkert. Tror det är ungefär samma produkt som säljs på biltema osv.

Skall ni mäta med en sådan apparat så skall ni mäta mot en matt svart punkt. det går ine att mäta i riktning mot en IR källa, dvs ni kan inte mäta temp på fläns genom att rikta denna mot framsidan så att LED ljuset stör den. Den är utmärkt om man mäter mot svarta ytor och det inte finns andra kraftigare IR källor i rummet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då skippar jag tempmätaren. Mailade ac-rc på ebay ang kylning av 20w-chippen och fick till svar att det endast behövs en kylfläns typ den här:

post-2568-1446892648465_thumb.jpg

utan fläkt. Vad tror ni? Känner nog att jag gärna vill ha nåt som snurrar, typ en sån här:

post-2568-14468926484857_thumb.jpg

men det bygger mer på magkänslan och inte på erfarenhet/fakta.

Tänkte ta å beställa en provbit acryl med ett borrat hål för linsen (se tidigare bild) och behöver veta diametern på linsen. Finns vad jag kan se 2 olika med 90 gr (ganska säker på att det är det jag vill ha)

post-2568-14468926485038_thumb.jpg

post-2568-14468926485235_thumb.jpg

Vilken lins ska jag satsa på?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pratat med soloplex nu idag och det dom hade hemma var en 30 mm tjock skiva. Funderar på att i så fall sänka ner även kylflänsen, typ så här;

buqajyme.jpg

Vad tror ni om det?

Edit: la upp en ny bild, men den gamla försvinner inte..

Sent from my iPhone using Tapatalk

post-2568-14468926485413_thumb.jpg

Ändrat av ballsam
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mikoto, nu är det ju akryl (plast), men jag blir fundersam överlinshyllan, ska dufräsa ut hålen ballsam?

Om jag även ska fälla ner kylflänsen i skivan blir det som 2 "hyllor". Företaget jag tänkt köpa skivan hos har (som jag uppfattade det) möjlighet att fixa det. Går antagligen att fräsa själv med en överhandsfräs och ett schysst stål, men det är 32 linser som ska passas in snyggt och skivan kostar en slant så det känns som en ide att lejja bort det till nån som kan. (mikotos fundering beror nog på att jag nämnde glas som ett alternativ..)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där kan bli rätt snyggt! Kul med nya idéer!

Ska du fräsa ett spår för alla kablar också? Kanske foga igen kabelrännan med transparant silicon.. Då får du en rätt så ren rammp.

Mvh Johan

Funderat på det där med kablarna och är nog inne på din linje med urfrästa kanaler som förseglas på ett snyggt sätt. Eftersom det i mitten av rampen kommer finnas en yta utan LEDar tänkte jag fräsa ur ett utrymme där alla kopplingar kan placeras lite snyggt och sedan täckas med ett plexi-lock. Elen ska ju ändå ner i mitten för att gå ner genom ett rör i ytavrinningen mitt i karet..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sannolikheten att jag lyckas fräsa allt själv och att det blir bra är inte så stor, så det får bli att lämna det till proffs. Om jag istället för en sån här:

evusasa6.jpg

satsar på nåt sånt här

bybyteny.jpg

..som är runt gör ju att det skulle gå att lösa med 3 st borr i olika storlekar

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det känns som ett lite mindre företag och dom debiterar en timkostnad för bearbetningen. Får ta å börja fundera lite över måtten på skivan. Om man tänker sig linser med 90 gr spridning och bottenmått på karet på 140x140. Vattendjup på 55 cm och höjd från botten till rampen ca 70 cm så borde ljuset från LEDarna som sitter närmast mitten klara att få ut ljus mot ytterkanten av botten. En ramp på ca 70x70 cm borde kunna räcka. Ska ta fram en gradskiva och sätta mej å skissa lite..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde en skiss med linjal och en vikt post-it-lapp på ett A4 och höll det framför skärmen på datorn (inga fina ritprogram på jobbet) och ritade av skissen i "paint"

etyde5as.jpg

ingen expert, men tycker spridningen ser helt ok ut. Skulle kanske tom funka att gå ner till 60x60 cm på acrylskivan..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De där fjuttkylarna du funderat på Samuel är inget att hänga i julgranen direkt, och ifall en fläkt skulle lägga av finns det ingen chans för chippet att klara sig på enbart passiv kylning. Kör på de som du blivit rekommenderad av AC-RC så har du ryggen fri på den punkten iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De där fjuttkylarna du funderat på Samuel är inget att hänga i julgranen direkt, och ifall en fläkt skulle lägga av finns det ingen chans för chippet att klara sig på enbart passiv kylning. Kör på de som du blivit rekommenderad av AC-RC så har du ryggen fri på den punkten iaf.

Också funderat i dom banorna. Men skulle det inte gå att knåpa ihop det så att om fläkten stannar så bryts strömmen till det aktuella chippet?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då måste du ha individuell styrning till varje chip samt avkännare för varje fläkt. :) Det lär bli väldigt dyrt...

Tänkte nog att det kan bli krångligt in absurdum. Lutar nog mer åt din ide. Kanske överdrivet kinkig, men hade gärna hittat en snyggare kylfläns..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste även börja klura på vilka chip jag ska köra med, eller rättare sagt vilken fördelning. Tänker mej 4 olika sorter i 8 sektioner (se bild)

4u4e7a9a.jpg

..hittar en massa olika varianter, och har lite svårt att skilja dem åt. Skulle behöva lite vägledning. Fixar inte att länka från iphonen, så jag lägger upp lite bilder.

gydebuva.jpg

a6a7y7ep.jpg

jujy4a5e.jpg

ju6erepa.jpg

zybesu9a.jpg

geju3yhe.jpg

6a6ehu6e.jpg

2yhuza4a.jpg

yqavy3y2.jpg

Finns ju blue, royal blue, super actinic, hybrid, uv och 10-20'000 k.. Vad skiljer tex de olika uv-chippen åt?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet säger att du kan köra flest royal blue samt vita chip.. Sen något enstaka UV chip som du bara täcker in ytan om man säger så.. Jag har 6 st 3w , över ena halvan av mitt kar.. Blir vassare fluocering på den sidan med UV.. Dock inte synligt starkare ljuse.

Med vänlig hälsning, Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...